optimist.. Skrevet 10. november 2006 #1 Del Skrevet 10. november 2006 Tok blodprøver på dag 4 i syklusen denne gangen og vet ikke helt hva som er normalt av hormonverdier.. Kan noen av dere hjelpe meg? FSH: 6.4 LH: 2.4 Progresteron:1.2 Prolak:215 Østradiol: 0.10 Håper noen av dere vet om dette er normale verdier?? Vet at Progresteronen skal tas etter EL, derfor er vel den så lav?! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7038233-i-dag-fikk-jeg-svar-p%C3%A5-hormonpr%C3%B8vene/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
bente69;) Skrevet 10. november 2006 #2 Del Skrevet 10. november 2006 Sorry optimisten, dette har jeg ikke greie på i det heletatt. Men det finnes sikkert noe her eller på slitere som kan svare deg. Prøv å legg inn tråden/innlegget der også Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7038233-i-dag-fikk-jeg-svar-p%C3%A5-hormonpr%C3%B8vene/#findComment-7038692 Del på andre sider Flere delingsvalg…
♥♥Vilsågjerne♥♥ Skrevet 10. november 2006 #3 Del Skrevet 10. november 2006 Heia optimistvennen... Her kommer det gyn fortalte meg i dag. *Enkelte blodprøver kan avsløre hormonell ubalanse som innvirker på fruktbarheten.En test som gis dag 1-3 viser forventet kvalitet på eggene og hvor store reserver som foreligger.Dette er særlig viktig for kvinner over 35 år.Dette er det de kaller FSH.Fsh verdi <6 mellom 6-8 er bra. *ØSTRADIOL. Dette er det viktigste østrogenhormonet som dannes i eggstokkfoliklene og det måles i en blodprøve på dag 1-3 i syklusen. Når foliklene modnes og vokser produserer de østradiol,som får endometriet til å bli tykkere.Dette hormonet bidrar også til å balansere FSH nivåer og hindrer at de blir for høye.Når en kvinne nærmer seg overgangsalderen danner hun ikke nok østradiol og kan derfor ikke hindre at FSH stiger i blodet.Ideelt sett bør nivået av både fsh og østradiol være lave.Høye verdier kan være tegn på en eggstokk cyste eller reduserte reserver i eggstokkene.Østradiol nivå ligger normalt mellom 25-75nmol/l *LH Luteiniserende hormon utskilles fra hypofysen.De stimulerer til eggløsning,dannelsen av det gule legemet,og progestron i eggstokkene.En kraftbølge av LH midt i syklus utløser eggløsningen.LH testes også på syklusdag 1-3.Konstante høye nivåer kan tyde på pcos.Lh nivå <7ie/l er bra. *Prolaktin. Dette hormonet utskilles fra hypofysen.Hovedoppgaven er å kontrollere melkeproduksjon etter fødsel,men det stimulerer også dannelsen av progestron.Nivået av dette hormonet er som regel høyere i lutealfasen.Man tester prolaktinmengden ved mistanke om pcos.Større mengder enn forventet kan forstyrre eggløsningen eller føre til nedsatt progestronfunksjon,som kan gjøre det vanskeligere for kroppen å opprettholde et svangerskap.<24mle/l er bra. *TSH Tyreoideastimulerende hormon dannes i hypofysen og styrer funksjonen i Tyreoida(skjoldbruskkjertelen).Dette er viktig for alle stoffskifteprosesser og dermed for alle kroppssystemer.I en evaluering av fruktbarhet testes ofte tsh først,fordi det er en sammenheng mellom treg skjoldbruskkjertel og infertilitet.Et tsh nivå utenfor normalen sammen et nivå for tyroksin under vanlig skala eller innenfor,tyder vanligvis på for lav aktivitet i skjoldbukskjertelen.Hvis tsh nivåene er normale mens tyroksin ligger under,er det noe sannsynlig at du har et problem med hypofysen.Tsh nivå 1,7mle/l *Androgener. Måles ved blodprøver i begynnelsen av syklus,og er mengden av mannlige hormoner i kroppen.Måles ofte for å utelukke pcos. Dette kan tyde på hormonell ubalanse der hypofysen lager store mengder LH,som hindrer eggløsning og får eggstokkene til å utsondre mer enn det som er normalt av mannlige hormoner.6-86 nmol/l. >50 regnes som høyt. *Progesteron Når en folikkel slipper ut egget dannes det gule legemet,som produserer progesteron.En blodprøve på ca dag 21 i syklusen din måler nivået av progesteron og viser om du har eggløsning eller ikke. Denne prøven bør foretas 7-10 dager etter eggløsning.7 dager før forventet mens om du ikke har 28 dagers syklus.Er syklusen din uvanlig snakk med legen din.Prøven kan være litt problematisk da kroppen utskiller progesteron støtvis med 2-3 timers mellomrom.Du kan derfor oppleve å bli bedt om ny prøve.Noen mener den blir mest nøyaktig tatt om morgenen.Denne prøven taes også for å eventuelt avsløre en lutealfasedefekt.Er nivået av progestreon for lavt,foreslår enkelte klinikker å foreta en biopsi av endiometriet,mens andre igjen mener det ikke er nødvendig.Nivå > 15nmol/l Håper dette hjalp deg noe optimist... Klem fra en svett vilsågjerne... Sikkert fullt av skrivefeil her! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7038233-i-dag-fikk-jeg-svar-p%C3%A5-hormonpr%C3%B8vene/#findComment-7040371 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tullemor1 & Gullemitt :-) Skrevet 13. november 2006 #4 Del Skrevet 13. november 2006 Hei.. jeg kan heller ikke svare deg, og ikke i nærheten av hva vilsågjerne klarer her. hehe hun er jo helt suveren... Men vil bare ønske deg lykke til. og jeg krysser alt jeg kan for deg!!!!! klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7038233-i-dag-fikk-jeg-svar-p%C3%A5-hormonpr%C3%B8vene/#findComment-7070545 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå