Gå til innhold

Mensana - hvordan gikk det på sykehuset i dag ?????

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Hei alle sammen!

Har akkurat kommet inn døren og vrengt av meg alle klær som strammer.. :-)

Skal rett og slett gå og legge meg slik at jeg får stengt av hodet littegrann.. jeg orker ikke tenke mer.

Jeg var selvsagt så uheldig å få den samme fødselslegen på samtalen i dag som jeg hadde den natten for 17 dager siden da jeg var inne for mistanke om vannavgang.. Hun sa jo til meg den natten at "Du må gjerne søke om ks, men du må regne med at du får avslag". - og det fikk jeg jo. Hun sa rett ut at sykehusets policy var å forsøke vaginal setefødsel så lenge det ikke var direkte uforsvarlig. - for de har akutt ks- beredskap, så om det oppstår en farlig situasjon, så skal de gripe inn med ks...

Hun sa også det at jeg gjerne måtte henvende meg f.eks til Voss sykehus (de er kjent for å være litt mer liberale med ks), men hun ville ikke anbefale det, for hun hadde sett så mange kvinner som hadde angret på at de hadde dratt dit. - jeg synes argumentasjonen hennes var følelsesladd og full av synsing.

"Det sitter kvinner her og gråter hver dag og vil ha ks - jeg kan ikke gi ks til alle som vil ha det" sa hun. - slik argumentasjon er bare patetisk i mine ører, og jeg blir både lei meg og veldig provosert av det.

Så konklusjonen er at jeg tvinges til å forsøke vaginal setefødsel. (selv om det faktisk står på Haukeland sine hjemmesider at ingen skal tvinges til å føde.) Barnet blir ca 4000, grensen for ks pga barnets størrelse er 4500. Jeg må regne med å gå over tiden siden det ikke er noe hode nede i bekkenet som modner mormunnen, og jeg må regne med en fordobling i åpningstiden. Jeg har brukt 12 og 13 timer på de to andre fødslene, så det betyr altså vel et døgn med åpningsrier. - en rumpe åpner livmoren mindre effektivt enn ett hode....

Akkurat nå er jeg kjempetrøtt og litt satt ut. Helst vil jeg bare grave meg ned i ett hull i skogen..

Klem til dere alle!!!!

Uffda... jeg er stum (!!!), Mensana.

Er ikke Voss et alternativ?

Det er veldig rart at det er såååå forskjell på syjehusene her i landet.

Jeg er bare super provosert av Haukeland, dette er nesten en sak for mediene...

Håper du får slappet av, bruk helgen til å hente deg :)

Annonse

Blir litt sint av å lese dette her! Og ikke minst utrolig lei meg på dine vegne. Utrolig at de kan være så lite lydhøre! Hvorfor i alle dager står det på hjemmesidene til Haukeland at ingen kan tvinges til å føde når de ikke kan stå inne for det?? Fødselen skal være en opplevelse man ser frem til (selvfølgelig med blandede følselser)- utrolig leit at de ødelegger denne spenningen og gleden totalt for deg.

Har du vurdert Voss sykehus? Kan det hjelpe med en ny søknad?

Hvorfor er du såååååå opphengt i ks? Jeg fødte sønnen min i dobbelt seteleie dvs både baken og føttene kommer samtidig, men det var ikke mye verre enn vanlig fødsel. Du kan jo få smertestillende. Jeg fødte han kun med varmeflasker og sitter her fortsatt... Ks er en stor mageoperasjon som lett kan føre med seg komplikasjoner, Det vet jeg alt om førstemann kom til verden med hastekeisersnitt. Det er ikke noe å stå etter tro du meg...

Jeg synes også det virker som om at Mensana overdramatiserer dette veldig. Seteleiefødsel er tross alt ikke så big deal. Er førstegangsfødende og skal ha seteleiefødsel i månedsskiftet nov-des. Epidural blir visstnok alltid brukt, så du slipper i hvert fall å ta standpunkt til om smertene er så uutholdelige at du må ha epidural.

Skjønner godt at dette er tøft for deg mensana... Synes det er helt sykt av en lege å behandle deg på denne måten.. Ikke så forståelsesfull synes jeg.. vet ikke hva jeg hadde gjort selv, mulig hadde jeg søkt et annet sykehus.. Men blir det setefødsel, er jeg sikker på du kommer til å finne styrken til å klare det! Du kommer til å grue deg, og den siste tiden nå før fødsel vil ikke bli slik som du har forestilt deg, men uansett - den lille kommer til å snart ligge søt og frisk i armene dine!

Sender gode tanker din vei, og en stor klem!

I ganske mange tilfeller funker faktisk ikke epiduralen, så man kan ikke bruke det som en sovepute... (funket ikke på meg)

JEG synes også setefødsel er en dramatisk greie, hadde forlangt KS tvert.

I de fleste tilfeller av setefødsel revner man en god del - i tillegg får jo mensana en veldig lang og slitsom fødsel, synes ikke det skal være nødvendig å utsette henne for dette, samtidig med at det er over 50% sjanse for at det blir hasteKS !

Hvorfor ikke da ta KS med det samme?!

Jeg er målløs over legen (herregud at du skulle være uheldig å få den samme en gang til da ?!)

Aner ikke hva jeg skal foreslå for deg mensana, men tror jeg først hadde forsøkt en annen lege - eventuelt et annet sykehus.

Så mye komplikasjoner en kan få etter keisersnitt rett etterpå og i mange år etterpå så skjønner jeg ikke at noen absolutt vil ha det. Aderansesmerter (sammenvoksninger av vev), tarmslynger og nye operasjoner. Noen har endt opp med utlagt tarm pga komplikasjonene! Vet flere som har født i sete og det gikk bra med alle! Noen revnet ikke en gang.

Skjønner at det er provoserende at legen er så "frekk", men synes du skal tenke hva som er lurest nå. Nytter ikke å tulle seg inn i dyna og håpe at alt forsvinner. Det kommer til å gå bra.

Jeg hadde ALDRI valgt keisersnitt. "grøsser". Og det er ikke selve operasjonen jeg er redd for, men det som kan skje etterpå.

Lykke til.

Unnskyld meg... Men er legene heeelt duste på Haukeland eller? Virker jo helt idiotiske!

Trodde ikke det skulle være så vanskelig å få ks,at dem skal tvinge deg til å føde vaginalt er jo helt sykt. Det er DIN kropp, og du burde få være med å bestemme litt selv.

Håper det går veldig bra, husk at det er mange andre damer som har født i sete, og det har gått veldig bra.

Uff da..

Går det ann å ringe rundt og spørre om det er mulighet for å føde andre steder - bl a da voss - kanskje fler steder?

Ang anonym over, jeg ville heller aldri tatt ks personlig - men smaken er som baken - og når mensana føler så sterkt for å ha det synes jeg hun skal få det. Hvertfall i det minste ha retten til å ønske seg det...!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...