Anonym bruker Skrevet 10. november 2006 #1 Skrevet 10. november 2006 Kjenner jeg blir litt provosert når jeg hører på nyhetene i dag at det ut fra samfunnsøkonomiske hensyn har kommet forslag om å innføre en vaksine mot vannkopper til våre små!! Foreldre er hjemme fra jobb 2 uker når barna er syke...... Har noen tenkt på hva vi utsetter barna med ved å gi dem alle disse vaksinene? Vannkopper er vel ikke farlig, og stort sett ganske lite ubehagelig også for de fleste barn i dag!
Happy Ignorant Skrevet 10. november 2006 #2 Skrevet 10. november 2006 Synes det er helt vannvittig å sprøyte virus inn i friske barnekropper og svekke immunforsvaret deres for alltid, for å spare 2 uker sykemelding for foreldrene. Det var altså ikke nok med de besparelsene samfunnet gjorde seg ved å lage vaksine mot kusma og røde hunder. Og nå skal den altså inn i samme coctailen. Lurer på hvilke akutte bivirkninger ungen kan få av denne miksen!?
Gjest Skrevet 10. november 2006 #3 Skrevet 10. november 2006 Setter inn det samme svaret her som jeg ga på skravlesiden tidligere i dag.... Jeg blir så til de grader provosert av at man ønsker å utsette barna våre for "forsøk" som ingen ennå kan kjenne konsekvensene av... og alt ut fra samfunnsøkonomiske hensyn....arghhh..... Dette er en tragisk utvikling i samfunnet... Vi skal vaksineres bort fra alle sykdommer... er redd det kan medføre helt andre farer om ikke på kort sikt så på lengre sikt... Ingen vet ennå hvilke langtidsvirkninger endel av de vaksinene vi har i dag kan gi. Er det så at vannkopper er så farlig for voksne så får man heller innføre en vaksine for ungdom /unge voksne da, ikke vaksinere bort denne sykdommen hos barn. Latterlig argument at foreldre skal være mindre borte fra jobb, men desverre er det hit samfunnet har kommet i dag.... Forkastelig !!
Anonym bruker Skrevet 14. november 2006 #4 Skrevet 14. november 2006 her synes jeg faktisk at vannkoppevaksinen er på tide å få inn i barnevaksinasjonsprogrammet!!! det er lønnsomt for staten som slipper unødvendige utgifter til sykefravær. Vannkopper kan også i gitte tilfeller faktisk være en lik farlig sykdom som bla. meslinger. Jeg er virkelig spent på resultatet av de norske 200 barna som har vært så heldige å få være med på dette vaksineforsøket i regi av GlaxoSmithKline. Som også blir den nye leverandøren av MMRV- vaksinen til Norge. Her burde dere foreldre tenke dere litt om. Det er greit at vaksinen er frivillig, men vi snakker tross alt om samfunnsøkonomiske tiltak i positiv rettning. Nå har det seg slik at mine barn har hatt vannkopper, men jeg ble selv alvorlig syk av vannkopper som jeg fikk i god voksen alder. Jeg fikk plager som kløe og sår. Feber så det sang etter. jeg fikk også nattesvette med hodepine, men ellers så kom jeg nesten velberget gjennom dette forferdelige viruset.
argus Skrevet 15. november 2006 #5 Skrevet 15. november 2006 Det er få og svært svært sjeldent at noen får komplikasjoner av vannkopper. Og så lenge det ikke er en farlig sykdom, synes jeg du snur hele problemstillingen på hodet. Hvis det nå er slik at vaksinene forårsaker at barn får kroniske plager og svekket immunforsvar, ser jeg ikke at det er noen samfunnsøkonomisk gevinst å spare ved å innføre vaksine mot vannkopper. Dessuten aner vi ikke konsekvensen av å blande enda flere virus i samme vaksine. Virus er super-skummelt, og vi aner ikke konsekvensene av å vaksinere med slike blandinger! Dessuten, vannkopper krever ikke at et barn må være hjemme-syk i to uker. Det går som regel greit med en liten uke, og det tåler de fleste arbeidsgivere. Det største maset for en arbeidsgiver er når vi foreldre å måtte være hjemme med unger som er syke annenhver uke; stadig feber, halsbetennelse, ørebetennelse og "alt" annet som går. Det kan være en situasjon man risikerer hvis barnets kropp ikke takler vaksinering.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2006 #6 Skrevet 17. november 2006 Vi snakker tross alt om en vaksine som faktisk kan være et samfunnsnyttig og kostnadbesparende for den norske stat. Vi må bare akseptere at den overveldende dokumentasjonen på vaksinens fortreffelighet er mer suveren enn at vi skal ta for oss et par /tre stykker som blir rammet av en eller annen såkalt vaksinekomplikasjon med feber og lokal ømhet på stikkstedet.
EllenAA Skrevet 18. november 2006 #7 Skrevet 18. november 2006 He, he! (litt ironi inne i bildet her kanskje...?)
argus Skrevet 13. desember 2006 #8 Skrevet 13. desember 2006 Samfunnsnyttig og kostnadsbesparende for den norske stat!???? Det er utrolig lite vidsynt å påstå noe slikt. Skal jeg virkelig utsette ungene mine for en unødvendig vaksine mot vannkopper, fordi det kan være samfunnsnyttig mht at min arbeidsgiver kanskje kan unngå noen syke-barn-dager-fravær? Vi må heller akseptere at den overveldende erfaringen med vannkoppenes milde sykdomsforløp, og dens fortreffelige påvirkning av barnets immunforsvar, er mer suveren enn at vi skal vaksinere alle unger fordi et par /tre stykker blir rammet av en alvorlig komplikasjon av sykdommen!
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2006 #9 Skrevet 16. desember 2006 Dette synes jeg begynner å bli litt sånn der konspirasjonsaktig argus.. Det er vel en selvfølge at så lenge det er samfunnsnyttig å besparende for den norske stat at vi foreldre vaksinerer barna, så er det vel bare rett og riktig at vi følger opp de anbefalte vaksinasjonsprogram.. koste hva koste vil... Jeg håper vi får i gang tvungen vaksinering her i landet snart, får jeg er møkka lei av disse konspirasjonsrytterne som sprer svada om skader, virksomhet og all den løgnen som er med å så tvil om vaksinens fortreffelighet.
argus Skrevet 16. desember 2006 #10 Skrevet 16. desember 2006 Om du synes mitt svar er konspirasjonsaktig, synes jeg ditt svar er ansvarsløst. Jeg tror ikke noen som selv har barn vil svare at vaksineprogrammet skal følges for enhver pris, og jeg har ingen forståelse for at du mener vaksineprogrammene skal følges uansett. Jeg kjenner INGEN som med viten og vilje vil utsette sitt eget barn for bevisst skade. Jeg har stor forståelse for at mange foreldre ikke vet og ikke skjønner at vaksiner noen ganger kan skade barn, men å si at det skal eventuelt koste barna deres egen helse, er for drøyt. Pakningsvedeleggene til vaksinene ligger ut på internett, du finner dem på www.felleskatalogen.no. Hvis noen synes det er vanskelig å finne dem, er det en liste over alle vaksine navnene på nettsidene til Folkehelseinstituttet. Alle medisinske preparater har bivirkninger. Det gjelder også for vaksiner.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2006 #11 Skrevet 17. desember 2006 Nå ser det ut til at du begynner å angripe spilleren og ikke ballen argus. Jeg gir vel ikke ansvarsløse svar i slike tråder. Vannkopper er en usedvanlig plagsom sykdom, med alvorlige følgesykdommer som kan gi urticaria, encefalitt og sjelden gang meningitt. De plagsomme blemmene hvor enkelte har klødd seg til blods og fått innpass av nye microber, burde du også ta hensyn til i ditt innlegg. Denne vaksinen som skal benyttes er så klart satt i sammenheng med bivirkninger osv. Men dette er ytterst sjelden. Jeg mener at den prisen vi betaler for bivirkninger og eventuelle komplikasjoner i forbindelse med vaksiner, faktisk er verdt den prisen for å sikre at de epidemiske sykdommene blir utryddet av våre fortreffelige vaksiner. Hadde vi ikke hatt vaksiner argus, så ville verden vært folketom pga kopper, tuberculose og poliomyelitt..
Happy Ignorant Skrevet 17. desember 2006 #12 Skrevet 17. desember 2006 Har du ikke tatt medisinen din i dag Dryppert? Synes dette høres litt scizo ut, hehe... men du er nokså overbevisende som iherdig "vaksinefanatiker" også, da. Og ellers lurer jeg på om noen virkelig vil utsette barna sine for denne vaksinen i det hele tatt!? Hele greia virker helt absurd!
Happy Ignorant Skrevet 17. desember 2006 #13 Skrevet 17. desember 2006 Svarer selv jeg: Glemte i tåkeheimen at vannkoppevaksinen skal inn i mmr-vaksinen, som dermed blir til mmrv-coctailen. Enkeltvaksinene, for de som ønsker det, er muligens i ferd med å gå ut av produksjon. De er i allefall svært vanskelig å oppdrive, og dermed er det få helsestasjoner som praktiserer bruk av disse. Dermed vil vel de fleste føle seg "presset" til å ta denne i samme slengen, la det stå til, og overlate ansvaret for ungens helse til det norske helsevesenet. Snart er hele immunforsvaret vårt byttet ut med vaksiner!
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2006 #14 Skrevet 17. desember 2006 jo da Louz og argus. hvis dere leser i de fleste tråder her inne,så er vi faktisk enige. Jeg bare klarte ikke å unngå å spille en kverulerende vaksineprofet som støttet seg til de samme argumentene som Folkehelseinstituttet benytter. Så jeg er standhaftig motstander av vaksiner:-)
argus Skrevet 18. desember 2006 #15 Skrevet 18. desember 2006 Da skal jeg slutte å mase. Men jeg vil si at generelt er jeg opptatt av at friske norske unger faktisk klarer seg bra gjennom de fleste barnesykdommer, selv om det finnes unntak også her. Hvis vi ser det i sammenheng med en nylig utgitt pressemelding om at norske barn bruker rekord mye medisiner, er det vel også et tegn på noe redusert allmenntilstand blant denne gruppen. Men jeg tror ikke nye vaksiner klarer å rette på det. Men sammenliger vi norske barn med feilernærte barn fattige deler av verden, tror jeg fullt og fast at det går greit å overleve vannkopper her på vår del av kloden. Kanskje foreldre flest trenger litt kurs i hvordan vi skal pleie barna når de er sjuke så de kan hjelpe barna å unngå komplikasjoner? Det er bemerkelsesverdig lite informasjon om sykdommer og sykdomsbehandling å finne.
pustpes Skrevet 21. november 2007 #16 Skrevet 21. november 2007 Synes det høres flott ut jeg. Er mange som er meget plaget av det, og får man det i voksen alder kan man bli alvorlig syk. Vannkopper kan i sjeldne tilfeller gi øyebetennelse og lungebetennelse. Dette gjelder spesielt de som først blir smittet som voksne. En svært sjelden gang kan vannkoppene også gi hjernehinnebetennelse eller hjertebetennelse. Litt mindre enn én av 1000 som har vannkopper, får betennelse i hjernen, lillehjernen eller hjernehinnene. Det kan føre til hodepine, oppkast, ustøhet, omtåkethet og krampeanfall.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2007 #17 Skrevet 21. november 2007 Og sjansen for å dø av vaksinen er faktisk større enn at noen blir alvorlig syk av vannkopper!!! Men for guds skyld... spøyt ræva til ungen din full av vaksiner du...Kolera, rabies, Gul Feber, Gardasil, influensa, fuglevirusinfluensa, kugalskap, munn og klovsyke, rotavirus osv osv ... kommer sikkert anbefalinger om dette i barnevaksinasjonsprogrammet snart også sammen med en drøss av andre potensielt farlige infeksjonsykdommer.. E-coli, listeria, legionella, musepest, rottepest, byllepest og strptokokk A og B, inkludert kjøttetende bakterier.. Og hva med Global oppvarming? Malaria har jo allerede nådd sydlige deler av Tyskland, så om noen år så kommer det sikkert en vaksine som "kan" virke mot dette sammen med HIV-vaksine:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå