Gå til innhold

Pudental???

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg hadde pudendalbedøvelse da jeg fødte nr. 2. Jeg ba om det fordi jeg var redd for smertene i skjeden når jeg skulle presse ut ungen. Jeg hadde epidural fra før, men visste at de kom til å slå av epiduralen når pressriene begynte. Så derfor ba jeg om pudendal. Jeg husker jeg så jordmora komme med en lang sprøyte og satte den to steder inne i skjeden. Jeg merket to stikk inni der, men det var ikke noe spesielt vondt. Jeg fødte en stor unge på over 4 kg, men jeg hadde spesielt vondt da jeg pressa ut hodet. Jeg kjente selvsagt at det presset veldig på og sprengte, men jeg hadde ikke sånne intense brennende sviende smerter som mange påstår de kjenner når de presser ut hodet. Så jeg kan anbefale deg å be om pudendal, hvis du gruer deg for den fasen du skal presse ut ungen. Pudendalbedøvelse er en type bedøvelse som man kan få helt på slutten av fødselen, like før du skal presse ut barnet. Den er for å lindre smertene i skjeden og mellomkjøttet når barnet kommer ut. Det er nok ikke så veldig mye brukt, tror jeg, men spør om du kan få det på det sykehuset du skal føde.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7035797-pudental/#findComment-7083094
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Jeg har nå lett rundt på forumet for å finne noe om dette. Da jeg fødet første gang fikk jeg to sprøyter innvendig i skjeden, jeg hadde ikke bedt om det og ante heller ikke hva dette var, fikk ikke noe info der og da, men jeg husker at det vondeste med hele fødselen var disse to sprøytene. Dette var en stund siden, i 1993. Jeg gruet meg noe inmari til fødselen på forhånd den gangen, hadde nesten helt panikk ved tanken.

I 1994 fikk jeg barn nr 2 og denne gangen fikk jeg kun lystgass, og siden jeg ikke syntes den første fødselen var så ille så gruet jeg meg ikke til denne gangen, men den ble helt grusom. I ettertid har jeg fosøkt å finne ut av om hva disse to sprøytene var for noe. Og kommet frem til at det måtte ha vært pudental jeg fikk, hva tror dere?

Nå venter jeg barn nr 3 i august 2007 og gruer meg helt forferdelig, har fødsel nr 2 friskt i minne fremdeles og er livredd.

Har bestemt meg for å be om en eller annen bedøvelse, men er det noen som har erfaring med ulike typer, hva syntes dere var best? Epidural, pudental eller annet?

Kan også nevne at det er den fasen hvor barnet blir presset ut at jeg har helt panikk for...

Er det slik at man kan kreve å få bedøvelse hvis det er det man ønsker?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7035797-pudental/#findComment-7679990
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...