Gå til innhold

trenger hjelp fra oven her..

Anbefalte innlegg

Skrevet

nå har jeg vert på sosialkontoret å spørt meg litt fram....

de ser på meg og min samboer som ett par og det vil da si at jeg ikke kan få penger alene...FATTER IKKE hvordan jeg skal klare meg framover....han er bor borte i en uke å er hjemme en uke..så den uken han er borte har jo ikke jeg noen penger..han bruker å leggge igjen noen kr til meg da,men jeg vil jo ikke ha det sånn frem til sommeren..er nok litt hormonell nå her jeg sitter...hun dama jeg snakka med var ikke noe særlig heller..."ja da kommer dere til å få det trangt når ungen kommer,siden du ikke har jobb" fy f....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oida, ikke greit... Kan ikke disse reglene, men høres jo ikke greit ut.

Du har ikke mulighet for å få deg en liten jobb i mellomtiden da? Så kan du spare opp litt? Pyton å leve på andre!

Skrevet

Har også hatt masse problemer med sosialkontoret. Jeg har ingen samboer da, for jeg blir alenemor, men de er likedan mot meg. Heldigvis har jeg en familie som stiller opp for meg, så de må gi seg til slutt. Men fy, for et mas det er først.

Skrevet

Engangsstønad da? nå vet ikke jeg hvilken situasjon du er i ,men hvis du ikke har rett til noe annet så har du vel rett til få engangsstønad? den kan du få utbetalt fra uke 26... se her www. nav.no

Skrevet

jo har søkt på enganstønaden..men jeg vil liksom ikke bruke den til noe annet enn babyen..vet jo at det kanskje blir noe til overs av den men da setter jeg heller det innpå en konto til den lille kommer...får jo en del av foreldre osv...men de pengene er liksom ene og alene til gutten vår...det kommer jo sikkert til å gå på ett eller annet vis,,men nå virker det så håpløst liksom..

Skrevet

Hørt på makan!

Det er ikke noe krav at man skal forsørge sin samboer! Det står ikke i noen lov, så slik jeg ser det skal det ikke ha noen betydning for din del. Gå tilbake å si at du har ikke noen penger og at samboeren din ikke kan forsørge deg.

Skrevet

Jeg har jobbet på sosialkontor, og har også jobbet i avis. Jeg skrev en artikkel om dette temaet i mars i år. De har ikke lov til å kreve at din samboer forsørger deg, du har krav på støtte uavhengig av ham. Det har kommet tre rundskriv på dette området. Først kom nye retningslinjer om at samboere skal likestilles som ektefeller, altså felles økonomi. Men så kom det to nye rundskriv som presiserer at de ikke har lov til å kreve at samboer forsørger den annen. Din samboer kan nekte, både å forsørge deg og å vise fram dok. på¨hva han tjener til sosialkontoret. og de vil bryte loven om de ikke legger denne informasjonen til grunn. Aner ikke hvor du bor, men jeg tok en hard tørn med Trondheim kommune på dette. De hadde ikke fått med seg de to nyeste rundskrivene og det var åpenlyst ut fra hva den ene sosiallederen sa, at de brøt loven. Jeg vil anbefale deg å finne rundskrivene og vise dem til sosialkontoret. Hvis du ikke finner dem, kan du ringe helse- og sosialdepartementet å få dem, tror jeg. Evt. Søk om støtte, hvis du får avslag, lever klage til fylkesmannen hvor du bekriver sit. og forteller at din samboer faktisk ikke forsørger deg, gjerne en bekreftelse fra han på det som du legger ved. Da kan de ikke annet enn å gi dere medhold. Har snakket med flere fylkesmenn rundt om i landet om dette, og de fleste er fullt klar over reglene, og i slike saker har så og si alle som har klaget fått medhold. Gå på sosialkontor i dag, søk støtte for egen del, skriv at samboer faktisk ikke forsørger deg, lever klage om du får avslag eller redusert støtte pga.din samboers inntekt. har dessverre ikke artikkelen min her jeg bor nå ellers skulle jeg sendt den til deg. Den heter iallfall "Samboere kan ha tapt tusener" og sto i Adresseavisen ca. 22-23 mars 06.

Lykke til!:)

Skrevet

wow ..tusen takk for det lange innlegget!!!

vet ikke om jeg orker hele den lange prosessen,men tusen takk for at du brydde deg nok til å skrive inn det innleggget!!! det setter jeg stor pris på..:)

bor forresten på vestlandet :)

Skrevet

Hehe, det gikk fort det! Bare hyggelig!:) Skjønner at du synes det er et ork, men kan lønne seg veldig da! Trenger ikke krangle med dem, bare levere en søknad med dok.de ber om med unntak av dok.på din samboers inntekt, det kan de ikke kreve at du leverer. Skriv i søknaden at din samboer ikke vil forsørge deg. Så hvis du får avslag skriver du en klage, og de må sende den til fylkesmannen senest innen 3 mnd. hvis de ikke gir deg medhold da og gjør om vedtaket! Syns det er verdt et forsøk jeg hvis du ikke har noen annen mulig inntekt i sikte!:) Bare å spørre hvis du lurer på noe mer iallefall.

Lykke til!:)

Skrevet

det skal jeg gjøre..kanskje ett lys i tunnelen alikevel...?

takk skal du ha,hjalp veldig på humøret dette :)

ha en god dag :)

Skrevet
:) Takk for det. Ha en fin dag du også!:) Så håper jeg det ordner seg økonomisk.
Skrevet

Bare en tilleggsopplysning. Hvis sosialkontoret sier at de skal legge den faktiske situasjonen til grunn, og viser til at din samboer faktisk har forsørget deg en tid, så skal du vite at dette ikke betyr noen ting. Din samboer kan når som helst si at han ikke lenger vil forsørge deg, og sosialkontoret må da legge det til grunn. Dette har en jurist i helse- og sosialdep. sagt til meg, og jeg mener jeg siterte uttalelsen i artikkelen også. Ville bare si ifra så du vet hva du har krav på om de skulle bruke dette mot deg. Lykke til!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...