Gå til innhold

Alkohol i svangerskapet...


Gjest

Anbefalte innlegg

Dette temaet har jo før vært tatt opp av enkelte som ivrig forsvarer et glass rødvin i ny og ne...

 

Vel, her sakset jeg noe fra www.babyverden.no, som er skrevet av FAGFOLK:

 

"Unngå alkohol i hele svangerskapet

 

Selv om vi lenge har visst at alkohol er et giftig stoff for fosteret, har ikke alle gravide fått klare råd. Det har vært kjent lenge at store mengder alkohol skader barnet. Nyere forskning viser imidlertid at selv små mengder alkohol kan være skadelig. Derfor anbefales alle gravide å avstå helt fra alkohol.

 

 

Alkoholen passerer gjennom morkaken slik at fosteret i løpet av få minutter får samme promille som mor. En del av alkoholen kommer også over i fostervannet som barnet drikker. Fosteret har derimot ikke like gode forutsetninger for å bryte ned giftstoffene som mor, og derfor går det lengre tid før alkoholen går ut av kroppen hos fosteret. Alkohol er spesielt giftig for barnets hjerne. Hjernen utvikler seg gjennom hele svangerskapet, og alkohol er giftig for alle prosessene i denne utviklingen. Alkohol kan dermed skade barnet under hele svangerskapet fra unnfangelse til fødsel.

 

Små mengder alkohol kan øke risikoen for spontanabort. Det kan også påvirke fosterets bevegelser og atferd, og påvirke og forsinke barnets psykomotoriske utvikling. Når alkoholforbruket øker, kan også alvorlighetsgraden av skadene øke.

 

Alkoholbruk øker risikoen for at:

Barnet får misdannelser

Barnet blir født for tidlig

Barnet blir mindre enn normalt i vekt, lengde og hodeomkrets som følge av dårlig fostervekst

Barnets intelligens blir lavere

Barnet får en hjerneskade

Barnet får FAE (føtale alkoholeffekter), kjennetegnet ved psykomotoriske problemer, blant annet lære- og konsentrasjonsvansker, søvnproblemer, atferdsproblemer og sosiale problemer

Barnet får ADHD

Barnet får omfattende skader som FAS (føtalt alkoholsyndrom) med samme

problemer som ved FAE. Barnet får også et spesielt utseende

Å kutte ut alkohol vil alltid være gunstig for barnet uansett tidspunkt i svangerskapet. Også par som planlegger barn bør være avholdende for ikke å redusere mulighetene for å bli gravid. Alkohol kommer over i morsmelken, så man bør ikke amme før alkoholen er ute av kroppen. Hør med jordmor eller lege dersom du ønsker råd for å redusere eller kutte ut alkoholforbruket.

 

Artikkelen er forfattet i samarbeid med Sosial- og helsedirektoratet."

 

 

Hvis dere nå likevel ønsker å sette egen kompetanse over dette, så kan jo ingen nekte dere det, desverre.

 

Jeg kommer ikke til å røre en dråpe alkohol i hvertfall (og JA, jeg unngår andre matvarer/drikker som man anbefales å unngå også.)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så bra! Helt enig med deg. Jeg har heller ikke drukket noe og ikke skal jeg det heller. Selvfølgelig savner jeg å kose meg med et glass rødvin inni mellom, men den lille inne i magen er jo mye viktigere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ikke sant.

Man gir liksom ikke babyer vin... Hvorfor skal de da få alkohol inni magen...

 

Nå drikker jeg ikke all verden alkohol ellers heller da, så d er ikke noen stor forsakelse.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff... får litt sånn... ekkel følelse jeg når jeg leser det.. Jeg vet jo at det kan være skadelig, men grunnen til den ekle følelsen er at jeg var ute og drakk helga før jeg fant ut at jeg i det hele tatt er gravid..:( Da skal dere vite at dette barnet ikke var planlagt, men er jo velkommen for det! Håper bare jeg ikke har gjort noe for å skade h*n.. Da tror jeg ikke jeg kunne tilgitt meg selv:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at å avstå fra alkohol i svangerskapet er en selvfølge, og ikke noe stort savn for min del.

 

Da jeg var gravid med første, fikk jeg høre av jordmor at det ikke gjorde noe å ta et glass vin av og til, men det frister ikke engang. Alkohol er ikke sååå godt, og jeg drikker heller et glass brus eller vann enn et glass vin, for både brus og vann er mye bedre enn alkoholholdige drikker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Marthe! Bare slapp av. Det er mange som drikker før man finner det ut og det er ikke farlig så tidlig. Bare man slutter når testen er positiv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg opplevde d samme med min første, var på en heidundrende fest ei uke før jeg fikk positiv test... Grøss og gru.

Men d gikk bra, heldigvis.

 

De er kanskje ikke koblet til vårt blodomløp så tidlig, ikke vet jeg...

 

Men når man ikke vet de er der, så er d jo ikke så lett å vite at man ikke skal drikke :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ingen forsakelse for meg heller, i alle fall ikke i disse kvalme-tider...

 

Men det argumentet med at man ikke gir babyer vin... Man gir jo de heller ikke biff, kaffe, sjokolade etc...!!!!

 

Men jeg er helt enig altså, ikke verdt å ta sjansen. I forrige svangerskap var jeg litt nervøs, for jeg drakk litt før jeg visste jeg var gravid, og det tror jeg vel mange gjør. Denne gangen var vi mer bevisste prøvere, så denne gangen har jeg ikke drukket noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallooooooo

Selvsagt gir man ikke babyer BIFF, POENGET er at alkohol er GIFT! Om mammaen spiser biff er vel d gode næringsstoffer til babyen???

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...