Gå til innhold

Stemmer det at barnehagen er lagt opp til at barna bare har frilek?


Anbefalte innlegg

Datteren min på 2 år går i en barnehage. De tegner og gjør slike ting sjelden, men har filek hele tiden. Jeg har spurt, og vet flere foreldre som har det, om de ikke sitter å tegner, maler eller gjør andre ting ved bordet. Legger puslespill, spiller Memo osv.

Men får til svar at barnehagen nå i tiden er lagt opp til at barna bare skal ha frilek, og hvis de vil lese kan de spørre om det. Tviler på at datteren min på 2 spør om å få spille Memo liksom.

 

Stemmer dette, at det skal minst mulig organisert lek i barnehagen? Hun er veldig fysisk, så syns hun kunne ha godt av å konsenteere seg om roligere ting også.

Fortsetter under...

Nei det stemmer ikke! Da må det isåfall være avdelingslederen som ikke gjør jobben sin..men høres heller kanskje ut som du kan ha misforstått noe eller at noen har forklart noe på feil måte...alle barnehager har masse tegne/malesaker, perler, spill og lignende. dette blir brukt hver dag. Enten tar en av de voksne det frem til ungene eller så gjør en av ungene det og da kommer det som oftest flere unger bort og vil være med. I tillegg er nesten hver eneste dag i barnehagen planlagt for spesielle aktiviteter og temaer. Så slapp av. Ungen din får nok den stimuleringen hun trenger. Er førskolelærer selv og ser hvor godt barn har av å være i barnehagen og hvor mye de lærer.

Dette er en barnehage som bare er et år, men de har faktisk ikke spill og perler og slik. Vi leverer ofte mellom 9 og 9.30, og de gjør aldri noe spes da. Så går de ut, spiser lunch og sover. Har faktsik spurt, og flree andre også, og de ikke skal gjøre litt mer slik, men nei sier de. Det er sant, syns det er litt rart jeg. Både på avd og styrer sier det samme.

 

Tviler ikke på at hun har det godt der, men lurer altså litt på denne biten.

 

Som sagt har de aldri sittet ved bordet å gjort noe, hverken ved levering eller henting.

Jeg syns det der hørtes helt rart ut.. vi har forskjellige opplegg hver dag vi.. en dag har vi gym, med hinderløyper, parleker osv. en annen dag har vi tur-dag. torsdag har vi formingsdag, da lager vi noe innenfor de temaene vi holder på med. og så har vi musikk dag om fredagen. men i løpet av disse dagene er det jo noen timer med fri-lek, og da får barna leke der de vil, med hva de vil ( til en viss grad) men litt frilek må de jo ha.. også har vi samlingsstunder hver dag.

Det skal være frilek, og kanskje er det blitt mer fokus på dette som en slags motpol til at barn begynner tidligere på skolen, har mye organisert fritid osv. Men det betyr ikke at det bare skal være frilek, det skal være litt forskjellig.

 

Barn lærer jo mye av frilek. De blir kreative (må finne på hva de skal gjøre), de lærer sosiale spilleregler (f.x. spørre om å få være med i leken) og de får tid til å utvikle seg på sin måte uten å alltid ha voksne krav å følge. Men det er jo viktig med et organsiert tilbud også, og dette pleier å bli mer omfattende jo større barna blir.

 

Det er ikke lett å skulle organisere lek for 2 åringer. De har enda ikke utviklet stor nok evne til å konsentrere seg over lengre tid. Derfor synes jeg det er viktigere at barnehagen legger til rette for ulike aktiviteter, istedenfor å bestemme at nå skal alle gjøre en ting, og etterpå skal alle gjøre noe annet. F.eks. kan gjerne de ansatte ta frem tegnesaker og spørre om noen vil tegne, men ikke nødvendigvis legge opp til at alle må tegne, om noen vil gjøre noe annet!

 

det jeg synes er viktig, er at de har felles spisetid og en felles samlingsstund hvor de feks. leser et eventyr, synger sanger og sånt.

 

Hvis du synes at datteren din skal bli lest for, legge puslespill eller lignende, så kan du jo spørre de i barnehagen om de har puslespill og slikt tilgjengelig, og si at de gjerne kan oppfordre henne til å drive litt på med det. Trengs jo ikke store organiseringa for å få til det.

Syns du skal ta en titt på rammeplan for barnehager. Her står det meste om hva/hvordan barnehager skal være.

 

http://odin.dep.no/kd/norsk/dok/regelverk/lover/070021-200002/dok-bn.html

 

Barnehager skal iallfall ikke bare være frileik. Selvfølgelig er dette en viktig del av hverdagen for barn, men det er opp til de voksne å legge til rette for læring.

Annonse

Heisann!

 

Frilek er veldig viktig for barnas utvikling. Det er gjennom leken barna utvikler seg på alle områder; sosialt, kognitivt, motorisk, verbalt..

Frilek er en av de viktigste indigridiensene i barnehagehverdagen.

 

Jeg tror det er mange som ikke vet hvor viktig frilek er for barna!

 

Men.. jeg mener også at de bør ha litt voksenstyrte aktiviteter som f.eks forming og spill. Barna trenger litt av begge deler!

 

ped.leder

I barnehagen der sønnen min går, så er de oppdelt i grupper etter alder.

Da har de sin basetid i 1 1/2 time ca. Da skal de gjøre noe som er bestemt på forhånd.Etter dette så er det frileik resten av dagen så sant de ikke skal på tur eller ha gym å sånn.Men de sitter å tegner/maler osv selv om det er frileik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...