Gå til innhold

øyekontakt under amming..

Anbefalte innlegg

Skrevet

får dere blikk-kontakt med babyen under ammingen i sånn vanlig ammestilling? ser det ut fra blilder at det går an, men jeg får ikke til det med min sønn:( ser så koselig ut å amme når babyen kikker opp på mor:) jeg får noen ganger blikk-kontakt om vi ligger å ammer, men blir jo som regel til at vi sitter på stua. lillegutt lukker øynene eller ser rett på overarmen min under hele måltidet. jeg har slitt mye med ammingen, og syns egentlig ikke det har vært sånn super koselig å amme. men gjør det mest pga ønsker jo at han skal få et bra immunforsvar (noe faren ikke har), og det er jo lettvindt selv om det er vondt. hade vært fint å fått noe igjen liksom - i form av blikk. mulig jeg holder han feil da kanskje? men han har riktig dietak. tok litt tid før jeg fikk dreisen på ammeteknikken, så tør nesten ikke å prøve andre stillinger heller. kan det ha med alder å gjøre? han er snart tre mnd. har opplevd to ganger at han har sett opp på meg når jeg har sittet og ammet, men begynner å bli en stund siden nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn som jeg er skapt (hi, hi), må babyen vri på hodet for å få øyekontakt med meg. Han gjør det av og til, men det hender da at puppen ramler ut av munnen. Hvis jeg snakker med ham når han dier blir han ofte bare forstyrret og slutter å die, så det gjør jeg ikke. Som regel er han fullstendig konsentrert om å suge og svelge, for her går det fort unna! Og så sovner han noen ganger også (han er 4 mnd.)

Øyekontakt har vi massevis av ellers. Men jeg synes det er kjempekoselig å se på babyen når jeg ammer, han er jo bare så flott og nydelig.....

Skrevet

jo, jeg syns selvfølgelig også at jeg har en nydelig baby, og elsker han over alt på jord! leker oss masse på gulvet, og får jo blikk-kontakt da selvfølgelig. tror kanskje jeg har kommet i en litt ond sirkel i forhold til amminga og den tanken om kosen. alt styret som har vært rundt amminga harr liksom overskygget det som skal være koselig. skal ta meg sammen. Tusen takk for svar,- ble faktisk litt vekket her:o)

Skrevet

Snuppa mi har nesten aldri hatt tid til å se på meg når hun dier. Selv ikke nå får jeg annet enn små øyeblikk med kontakt, og hun er 22 mnd. Jeg tror hun koser seg såååå at hun rett og slett forsvinner litt inn i sin egen verden? Det er jo i alle fall koselig å tenke på.

Jeg husker jeg også ble overrasket og litt sår da jeg ikke fikk kontakt ved amming, men etterhvert tror jeg det er helt normalt. Sikkert en del som får masse kontakt også, altså, men det er ikke så viktig føler jeg. Kontakten er der ellers, og så bra som puppen virker for alt som er trist - det er alt jeg trenger...

Skrevet

Jeg er nå på amming av tredje baby og ingen har vært knallharde på øyenkontakt. Første kunne godt se på meg, men bare når hun egentlig var mett. Andre kikket alltid opp på meg et kort sekund når han var mett, da smilte han og klappet gommene sammen like etterpå *auauau* og den jeg har nå stirrer målbevisst på et eller annet langt bak meg.

Det øyenkontakten er mest på "reklamebilder" for amming, tror jeg.

Skrevet

Dårlig med øyekontakt her også. Dvs da han var mett så begynte han å titte opp på meg. Men jeg synes det var veldig koselig med det intense blikket han hadde rett inn mot brystet med en gang han begynte å suge. Ååå, savner litt å amme, jeg,

Skrevet

Hei HI, har du vondt ennå? Noen med sarte brystvorter finner ammingen noe ubehagelig i begynnelsen, men er barnet over 2-3 uker bør det ikke være ubehagelig i det hele tatt når han dier, hvis alt er rett. Har han hamburgertak, masse brunt er inni munnen (mest underst), brystvorten opp i ganen til barnet, kjeven beveger seg når han suger, og kinnene suges ikke inn?

Det er spesielt viktig at du varierer ammestillingene når du har vondt. Ring en ammehjelper og få råd, kanskje du kan få komme på hjemmebesøk?

Skrevet

ja, har vondt fremdeles, men er egentlig bare de første sekundene som er intense. så går det over, men blir vondt igjen på slutten som regel. mener han dier slik du beskriver.tror jeg gruer meg mest fordi det har gjort så vondt tidligere, og er redd det skal gjøre vondt. kjenner at han har brystvorta oppe i ganen også. var helst den venstre puppen som gjorde vondt tidligere, men nå de siste dagene har det vært den høyre som har vært verst. da er det vondt under brystvodta, men kan ikke kjenne at det er noe kul der, så vet ikke hva det er. kanskje det er vasospasmene? blir helt hvit etter amming. og noen ganger gjør det veldig vondt i hele puppen etter amminga. har hatt kraftig brystbetennelse i den venstre puppen, med streptokokker/gule stafilikokker(?) hjalp bare med diclosil i hvertfall.har også hatt sopp. tror ikke det er det jeg har heller... men skal egentlig ikke klage, for har jo i grunnen ikke på langt nær så vondt nå som før. men litt godt å klage også da, selv om det sikkert høres veldig egoistisk ut.. takk for at du svarer. fikk mye hjelp av deg da jeg hadde fått brystbetennelse og sopp også:)

Skrevet

Det er meget mulig det er vasospasmene som gjør vondt! Men hold ut, det går snart over, altså! Det er ikke så mange som plages fryktelig lenge med smerter ved amming pga. det. Ofte går det over til lett ubehag/kløe.

Skrevet

håper det går over snart ja. gutten er 12 uker, vet du hvor lenge det kan gå før man blir bra? og kan man få det gjentatte ganger i en og samme ammeperiode?

ellers vil jeg takke alle som har svart på det ang øyekontakten. har fått en annen oppfatning av hva som er koselig:-) syns selvfølgelig det er bra om mange får god øyekontakt med babyen under amming, men må også innrømme at det er godt jeg ikke er alene:) føler at tingene er mer normalt nå! takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...