Gå til innhold

el-test som gravidtest..

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

litt (ehh.... litt??) info fra pernille:

Generelt sett - ja, det går an. Eggløsningstester vil slå positivt ut når en kvinne er gravid, og ikke bare når hun har eggløsning. Men selv om det virker i de aller fleste tilfeller, er det flere gode grunner for å unngå å bruke eggløsningstester til å påvise svangerskap.

Eggløsningstester påviser LH (luteiniserende hormon) som er et hormon knyttet til eggløsning. Graviditetstester påviser hCG (humant chorion gonadotropin) som er et hormon knyttet til graviditet. LH og hCG er nesten identiske på molekylnivå, eneste forskjellen er at hCG har en betakjede i tillegg. For å bruke en enkel sammenligning; LH og hCG er som identiske tvillinger, bortsett fra at hCG har på seg en rar hatt.

Eggløsningstester sjekker urinen for den delen av molekylstrukturen som LH og hCG har felles ("ansiktet på tvillingene"), og vil derfor slå positivt ut uansett hvilken en av "tvillingene" LH / hCG den finner.

Graviditetstester sjekker urinen for den delen av molekylstrukturen som er unik for hCG – betakjeden, altså den "rare hatten". Graviditetstester slår derfor positivt ut kun når de finner hCG ("den rare hatten").

Eggløsningstester funker dessuten annerledes enn graviditetstester. En graviditetstest viser to linjer (evt kryss, alt avhengig av testmerke) KUN hvis hCG påvises, og man kan derfor si at en strek er en strek, og man er gravid. På eggløsningstester derimot har det ingen spesiell betydning at man får to streker, for man har alltid et visst nivå LH i urinen. En synlig teststrek er derfor ikke ensbetydende med positivt utslag på eggløsningstester. På eggløsningstester må teststreken være like sterk som eller sterkere enn kontrollstreken for at det skal tolkes som positivt resultat, og er et tegn på at testen har påvist en stigning i LH-nivået i stedet for bare å ha påvist at det finnes LH i urinen. (Egne regler for Persona - les mer om det her.)

Dette betyr at det fra før av er mange usikkerhetsmomenter ved tydingen av eggløsningstester, før man i det hele tatt kommer til problemet om å vite om utslaget kommer av eggløsning, svangerskap eller noe helt annet. Noen ganger er streken nesten like sterk som kontrollstreken, andre ganger er den bare halvparten så bred som kontrollstreken. Dette kan være enten positivt eller negativt, alt avhengig av testmerket.

I tillegg er mange eggløsningstester ikke like sensitive som graviditetstester er. Dette betyr at dersom man er gravid, så vil man trolig få positivt utslag tidligere på en graviditetstest enn på en eggløsningstest.

Aller viktigst er det at eggløsningstester ikke er like avanserte som graviditetstester. De er derfor mer disponerte for feil og falskt positive resultater – altså at de har slått ut på noe annet enn LH eller hCG. De er rett og slett billigere, simplere tester.

Sist, men ikke minst; et positivt resultat på en graviditetstest betyr at du er gravid. Et positivt resultat på en eggløsningstest kan bety at du enten er nær eggløsningen, er gravid eller at testen feilaktig har slått ut på noe helt annet. Med en positiv graviditetstest er det ingen tvil, mens en eggløsningstest kun kan gi håp og aldri noe sikkert svar.

Moralen er: bruk graviditetstester for påvisning av graviditet og eggløsningstester for lokalisering av eggløsningen.

Kjære Happy*81

Kan jeg spørre deg om noe? Jeg er usikker på når jeg hadde/skal få EL. Siste mens sin første dag var 28.oktober. Denne uken, fra søndag til man/tirs/ons har jeg vært helt rar i magen (oppblåst & murringer) ansiktshuden har vært rød og annerledels og jeg har hatt temratursvingninger opp til 37.4 - jeg tror selv at kanskje EL fant sted i løpet av man/tirs. Har tatt EL tester fra tirsdag til nå, men ingen påvist EL hittil. (selv om eggløsningskalkulatoren med 28 dager viser at EL skal kommer i morgen eller lørdag) - jeg har gått på p-piller i 6 år (har født før) og vet ikke om syklusen min er 28 dager. Dersom den er feks 24 dager så betyr det at jeg ikke har rukket å måle EL, er den 28 dager så kan jeg vente en dag til eller to før den får utslag. MEN, jeg kjenner kroppen min godt og den har vært svært annerledels de siste dagene. Jeg tror: a) EL er på vei, B) EL har funnet sted og kroppen har kanskje begynt prosessen.

Hva tror du?

Annonse

hei

det er jammen ikke godt å si... men generelt sett så tror jeg det er mer vanlig å ha +28 dager enn mindre enn 28 dager. Så jeg vil nok tro at du kanskje har EL på vei? Fortsett med EL-testene en stund til i alle fall.

Hvordan slå ELtestene dine ut da? Er streken synlig, eller helt blank? Eller er det CB digital du har brukt kanskje?

PS: Om dette er din første PP etter p-pille slutt så kan det være vanskelig å spå hvor mange dager syklusen din blir. Min ble helt tullete når jeg sluttet.

Tusen takk for raskt svar Happy*81! :)

Ja, det er helt merkelig dette her! Men det samme skjedde for seks år siden, slutta på pilla etter 8 år , fikk mens ca 1 juli 2000 og jaggu meg ble jeg ikke gravid med en gang og fødte i mars 2001! Da tok jeg graviditestest en uke FØR forventa mens og fikk positiv. Brukte ikke EL testing da og vi hadde sex kun en gang fra 5-12 juli!

EL testene mine nå er ganske tydleig med synlig strek. jeg bruker Clearblue testene.

har du født før?

Ja da skal du ikke se bort i fra at du har korte sykluser (you lucky bastard!). Håper du er like heldig denne gangen!

Når mine EL-tester er "rimelig sterk" så er de positiv for meg, blir liksom aldri helt kruttsterk selv ved EL.

Har ikke født før, og med dette tempoet blir det uansett lenge til. He He

Lykke til!

ja - vi få håpe det - ellers så er det bare å vente og se til det skjer :) ventetiden blir litt koseligere når man er her synes jeg. Var også det i 200/2001, og hadde stor glede av alle kjerringråd, og feks alle diskusjoner rundt keisersnitt (jeg hadde planlagt keisersnitt) - og takket være innspill her hadde jeg ikke vondt en dag og dro hjem fra Riksen etter 2,5 dag. (fikk både epidural & spinal, helt konge! :)

Jeg måtte sjekke, det er ClearBlue Digital jeg bruker. Finnes det andre som er bedre synes du?

Hvor mange PP har du Happy?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...