lizaloo Skrevet 9. november 2006 #1 Del Skrevet 9. november 2006 Hei. Har våget meg inn hit etter å ha sneket på bli gravid sidene en stund. Vi har prøvd å bli gravid siden august i fjor. Har ikke tellt pp, men vi er vel oppe i 14-15 tenker jeg. Vi har en sønn fra før av og han satt på 1 eller 2 forsøket, så hvorfor denne lar vente på seg vet ikke jeg. Jeg har i motsetning til en noen her inne regelmessig mens og har også brukt eggløsningstester som gir regelmessig utslag. Så på det området virker alt å være i orden. Og sex har vi hatt masser av og begynner nå å bli lei he he til og med gubben Så hvorfor får vi det ikke til? Noen her som er i lignende situasjon? Men det jeg egnetlig lurer på; skal til gyn i morgen for å sjekke at alt er ok, man kan vel kalle det en utredning. Hva skal jeg forvente meg og hva bør han undersøke. Må jeg ta ul? Jeg er helt grønn på dette området og skjønner i grunn lite av det dere snakker om på siden. Aner f eks ikke hva pergo er en gang...... Har prøvd å stresse lite med dette, men tenker nå et det er på tide å sette seg litt inn i ting, i allefall slik at jeg får en grundig utredning og oppfølging...håpe håpe. Det er i allefall kjempefint om noen her inne kan være litt oppklarende og si litt om hva jeg bør forvente osv... Belager litt rotete innlegg:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7028174-hei-jeg-er-ny-her-inne-og-har-ogs%C3%A5-noen-spm/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
KS 15.08.07 Skrevet 9. november 2006 #2 Del Skrevet 9. november 2006 Hei ! Jeg er i samme situasjon som deg, men vi er ferdig utredet nå, derfor kan jeg kanskje hjelpe deg litt. Jeg har en datter fra før (skjønt med en annen mann) og hun satt også på første forsøk. Nå er vi oppe i 20 pp tror jeg - det vil si snart to år. Vi begynte utredningen så smått i vinter. Jeg har som deg regelmessig mens og har ikke hatt noen infeksjoner eller vært operert siden jeg fikk datteren min for seks år siden. Utredningen har også konkludert med at det er ingenting å finne på noen av oss; vi er uforklarlig barnløse. Utredningen tar sikte på å sjekke; 1) om du faktisk har eggløsning (regelmessig mens KAN tyde på at du har det) Men jeg ble sjekket likevel og det ble gjort ved at jeg fikk pergotime (et preparat som stimulerer kroppens eget hormonsamspill, for å bruke et enkelt uttrykk. Det er altså ikke hormonpiller slik noen tror) og tok blodprøver på bestemte dager i syklusen (tre ganger var jeg inne og tok blodprøver i en syklus, men dette tror jeg varierer..) 2) Innvendig UL for å sjekke eggstokker og livmor. En helt grei undersøkelse uten smerter. 3) Røntgen (eller lapraskopi) for å sjekke om egglederene er åpne. Jeg tok omsider røntgen da lapraskopi foregår i full narkose (det er jeg ikke happy for) 4) Sædprøve av gubben... Jeg er på en måte selvfølgelig fryktelig glad for at utredningen viser at det i utgangspunktet ikke er noe feil på noen av oss, samtidig vet jeg at uforklarlig barnløse lykkes noe dårligere ved prøverør som vi nå står i kø for å få gjennomført.... Jeg vil våge å påstå at du ikke har noe å frykte rent smertemessig ved utredningen, det er, synes jeg, en mye større belastning å få mensen (regelmessig) hver ENESTE måned !! Eggløsningstestene er ikke hundre prosent troverdige i den forstand at de måler bare stigningen av et eggløsningshormon (LH, tror jeg det er). Har man tette eggledere vil egget aldri nå frem til riktig sted samme hvor mye testene slår ut... Lykke til !! Klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7028174-hei-jeg-er-ny-her-inne-og-har-ogs%C3%A5-noen-spm/#findComment-7028935 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blomsten har en sønn Skrevet 9. november 2006 #3 Del Skrevet 9. november 2006 Siden din situasjon er nokså lik min, bortsett fra at jeg ikke har et barn fra før, tenkte jeg at jeg kunne svare deg litt. :-) Jeg har også regelmessig menstruasjon og får utslag på EL tester. Har forsøkt i over et år og var til gynekolog sammen med samboeren min i sommer. Der tok hun vanlig GU, innvendig GU og stilte en masse spørsmål om syklusen min, og om sykehistorien til både samboer og meg. Jeg ble henvist til rtg med kontrastvæske for å sjekke om egglederene var åpne (som jeg har vært til nå). I forkant av gyn timen hadde vi (dvs samboeren min) levert sædprøve som var normal. Pergotime er hormon tbl som stimulerer kroppen til eggløsning. Gynekologen min valgte å gi meg dette, selv om hun mener jeg har eggløsning på egenhånd, men Pergo kan være med på å gi kroppen et "dytt". Jeg regner med at du kan vente deg noe tilsvarende. Tror jeg har svart på det du spurte om.. Dersom jeg kan svare på noe mer må du gi en lyd. :-) Lykke til i morgen! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7028174-hei-jeg-er-ny-her-inne-og-har-ogs%C3%A5-noen-spm/#findComment-7028984 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loop, Mamma til tvillinggutter Skrevet 9. november 2006 #4 Del Skrevet 9. november 2006 Hei, og velkommen inn hit. Håper for din skyld at du ikke blir her lenge. Jentene over her har svart veldig bra, så jeg trenger ikke gjenta. Sambo har påvist dårlig kvalitet, men den har blitt bedre etter hormonbehandling. Jeg har EL regelmessig, og har prøvd pergo for første gang denne mnd. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7028174-hei-jeg-er-ny-her-inne-og-har-ogs%C3%A5-noen-spm/#findComment-7030586 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå