Gå til innhold

Stelleprodukter... Hva mener dere?

Anbefalte innlegg

Nå har jeg akkurat kommet hjem fra siste kurskveld på svangerskapskurset hvor vi lærte om tiden etter at man er kommet hjem etc. Jordmoren som holdt kurset mente at man ikke skulle bruke noen form for våtservietter, kremer eller oljer, da disse inneholder diverse ingredienser som ikke er bra for barnet, og at det eneste man kunne bruke i tilfelle babyen får tørr hud er matolje i badevannet... Jeg er novise på dette punktet i og med at det er min første, og lurer på om dere flergangsfødende har noen synspunkter på dette. Har jo sett at bl.a. Babyline skal være parfymefri og testvinner og alt. Men man hører jo gjerne på det helsepersonellet sier og, da. Ble litt i stuss her nå.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7028150-stelleprodukter-hva-mener-dere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://www.nettavisen.no/hjelperdeg/tester/klaerogutstyr/barn/article653866.ece

Gjør som du hadde tenkt til å begynne med du, helsepersonell har og delte meninger på ting...

På linken er det testing av babykremer/oljer/våtservietter osv hvis du vil se etter noen som er helt fri for "farlige" stoffer...

jeg begynner med babyline, men tror neppe gutten min tar skade om jeg bruker et annent heller... er ikke flerganfsfødende jeg da... :) men vi vokste jo opp vi og... og da var det nok ikke så strenge krav til testing av stelleutstyr som det er idag :))

jeg har erfart at råd ang stell/amming ++++ varierer fra person til person. (gjelder også helsepersonellet)

kan være at grunnen til at du skulle "passe" på,er fordi at det finnes så masse kjemikaljer over alt, å ingen vet hva bivirkningene kommer til å være over lang tid.

også for å forhindre astma og allergi +++

men jeg ville ha gått for babyline sine produkter. hvis det er de som er det beste. og som ikke inneholder parfyme ++++++.

Takk for den linken. Det var en oversiktlig og fin test :)

Men spørsmålet er fortsatt; Trenger man bruke noe i det hele tatt? Jm som holdt kurset mente også at "fremmede" lukter fra stelleprodukter kunne kamuflere den egentlige babylukten som er med på å stimulere bl.a. melkeproduksjon hos mor. Jeg er klar over at vi snakker små forskjeller her, men jeg synes likevel det er interessant å diskutere. For hvis det ikke er nødvendig å bruke slike produkter, hvorfor skal vi da betale i dyre dommer for dem? Jeg har ikke noe prinsipielt standpunkt her, altså. Bare tenker at man kanskje burde stille seg selv disse spørsmålene. Jeg har hvertfall ikke tenkt på dette før.

egentlig så trenger du ikke å bruke noe som helst.

men de fleste babyer har veldig følsom hud, å de får veldig fort rød og irritert rumpe.(pga bleie og vasking)

jeg brukte ikke så masse produkter. brukte kun zink salve og potetmel.

brukte også badeolje,men fant fort ut at det ikke var særlig nødvendig.

så jeg vet ikke om jeg skal bruke det denne gangen.

Annonse

Det er viktig å huske at alle disse produktene blir laget for at noen skal tjene penger på å selge de, ikke nødvendigvis for at barnet trenger alt.. Jeg venter nr tre nå og har erfart at det er slett ikke alt en trenger. Når det gjelder badeolje har jeg brukt noen dråpe med en badeolje som er egnet for barn med eksemhud. Husker ikke hva den het men det er en stor flaske, helt hvit med blå skrift. Når det gjelder stellesalve har jeg også funnet en salve som egentlig blir brukt på såre brystvorter. Husker heller ikke navnet på denne men den er også hvit med blå skrift (ikke samme merke). Mitt andre barn fikk store blemmer/sår nedentil rett etter vi kom hjem fra sykehuset og den salven var kjempe god og effektiv. Ellers er det igrunn ikke så mye mer jeg har brukt. Shampo f.eks er det jo ikke særlig bruk for den første tiden om ikke babyen har spesielt mye hår. Har selvsagt hatt våtservietter til å bruke på tur o.l, men da begge mine har reagert veldig på dette har jeg prøvd å bruke det minst mulig. Noen barn reagerer fort på enkelte produkter mens andre reagerer ikke på noe, så det er vel bare å prøve seg litt frem. Lykke til=)

Jeg har kjøpt inn babyline krem og har noe weleda produkter, men jeg tenker at jeg i utgangspunktet ikke skal bruke noenting. Men jeg har kjøpt inn litt hvis det skulle bli behov for det. Jeg var selv et skikkelig eksembarn, og tenker at det kan også jenta vår bli så da er det greit å ha noe i bakhånd. Våtservietter kommer jeg nok bare til å bruke når vi er på tur. Men i utgangspunktet kommer jeg ikke til å bruke noen produkter.

Brukt kun litt badeolje i vannet tel frøkna sist samme som di brukt på sjukhuset, også brukt æ litt sinksalve når ho bei rød... ellers ingenteng... bruka lite krem etc. på ho nu også når ho e to år... ho har kjæmpe fin hud og alt... men det skal sies at vi bada ho ikke kvær dag...

Du finn nu ut a ka som passa dæ og din onge bæst...

Lykke tel

Klem

Jeg må bare si at jeg har brukt Weleda sin rumpesalve på min datter i to år og hun har aldri hatt sår rompe etter dette. Da vi kom fra sykehuset var rompa rød og sår så jeg blåste i alle råd og startet med salve, og har ikke dårlig sammvittighet for det. En veninne som sverget til det naturlige ble lei av fåre romper og ringte med forleden og sa hun var kjempe førnøyd hun også. Den nye babyen får helt klart salve fra første dag. Men jeg respekterer alle som ikke vil bruke noe, dette er det nok ingen som kan gi ett helt sikkert svar på så da må man gjøre det som er best for en selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...