Anonym bruker Skrevet 9. november 2006 #1 Skrevet 9. november 2006 Sønnen min har betennelse på begge øynene. Han er 16 mnd.er og har allerede hatt 2 antibiotikakurer i sitt liv. Kan det gå over av seg selv eller bør jeg ta han med til lege? Vet at øyekatarr behandles lokalt.. men allikvel. Hva mener dere?
Forskeren Skrevet 9. november 2006 #2 Skrevet 9. november 2006 Ja, det tror jeg, i alle fall hvis den er bakteriell og det er jo vanlig, det smitter sinnsykt i bhg o.l. Jenta mi har det nå, fikk det i går, men i dag er det mye bedre allerede, nesten borte. Begynte med dråper i går. De kan gå i bhg når de har begynt med behandling, for da smitter det ikke.
Monstermamma Skrevet 9. november 2006 #3 Skrevet 9. november 2006 Tror jeg vil anbefale det ja, ellers blir det sikkert ille for ham. Vi fikk først noen dråper som ikke hjalp, og iløpet av to døgn var begge øynene helt igjennklistret etter soving. Men hvis du ringer legekontoret vet de sikkert om det kan gå over av seg selv!
mammmamia ** Skrevet 9. november 2006 #4 Skrevet 9. november 2006 Vet ikke om det går over av seg selv, men tenk hvor ille det er for han da, og det smitter jo vanvittig! Stakkars, øyet blir jo helt klistret igjen, det "brenner" og gjør vondt..! Du får jo bare en krem/dråpemikstur som du drypper på øyet...
Anonym bruker Skrevet 9. november 2006 #5 Skrevet 9. november 2006 Brenner? D har aldri jeg kjent... Men,men uansett så MÅ ikke øyekatarr behandles, og hvis denne betennelsen skyldes virus, altså at den kommer pga. øvre luftveisinfeksjon e.l så vil ikke antibiotikabehandling hjelpe. Min gutt har øyekatarr nå, i likhet med alle andre i barnehagen. Virket som d var litt ubehag første dagen,men nå merker vi ingenting på han. Skyller øynene hans med saltvann og vasker vekk puss som legger seg,men ikke noe mer enn d. Det går jo over av seg selv! Og hvis d ikke gjør d - DA må det behandles:) Man vil helst ikke gi antibiotika fordi det fører til resistens,men fordi barnhagene ikke vil ha barna der med øyekatarr og foreldrene ikke kan være hjemme med de, så er det "enkleste" løsning å gi antibiotika med en gang. Men husk at det kun hjelper ved bakteriell infeksjon. Håper det var til hjelp:)
Aga:-) Skrevet 10. november 2006 #6 Skrevet 10. november 2006 Det må nok ikke behandles med antibiotika, men hvis barnet går i barnehage, er de andre foreldrene og ansatte sikkert glad for om barnet får behandling raskt. Det er så utrolig smittsomt! Det går an å være hjemme noen dager, skylle godt med øyebadevann, være utrolig nøye på håndhygiene, klippe neglene til barnet slik at bakteriene ikke fester seg under dem, eventuelt lage et oppkok av kamillete og bruke det som rensevæske for øyet (anbefalt av en barneoverlege, hun hevdet det var minst like effektivt som kloramfenikaldråper..). Hvis en ammer, er jo også morsmelk utrolig effektivt. Og så er det kjempeviktig er å fullføre antibiotikakuren fullt ut hvis barnet får dråper/salve.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2006 #7 Skrevet 10. november 2006 Må behandles, ja. Smittsomt og plagsomt. Smitter lett fra ene øyet til det andre også. Du får reseptbelagte øyedråper hos legen. Hos oss var det snakk om hver 2. time i de to første dagene, så hvr 4. time til det gikk over. Holde barnet fra barnehagen første dag av behandlingen.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2006 #8 Skrevet 10. november 2006 Vi har flere ganger hatt tilløp til dette... har da brukt saltvann eller morsmelk og fjernet puss. Har gått over fort. Er det ille for gutten ville jeg gått til legen. Når det gjelder kurer så hadde min sønn 6 kurer før han var 6 uker så det går nok fint.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå