Gå til innhold

Er det meningen at små bebiser skal sulte for å passe helsesøsters skjema?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat vært på kontroll hos helsesøster og fått beskjed om å gi poden mindre mat da han har lagt på seg 388 gram i uken, mot 250gram som visstnok er anbefalt. Småen er snart 7 uker, 59,5 cm og 6340gram og har vokst 6,5cm og lagt på seg 1910gram siden fødsel).

Han er litt rund men det skal nå sånne små være. Han sover også lite på dagen noe som i følge helsesøster skyldes at han spiser for mye. Han får bare mme og anbefalt porsjon for hans alder er 100-160 ml. Jeg gir han vanligvis 130ml og litt mindre dersom det bare er 2 timer siden forrige måltid. Helsesøster mener jeg må gi han mindre og sjeldnere, men da vil han jo sulte. (Er ikke suttebehov for han vil ikke ha tutten når han er sulten og jeg har jo lært å skjønne når han er sulten eller det er andre ting) Har nå ikke lyst å sulte min lille prins og bare se på at han gråter og er helt fra seg og forsøker spise hånden sin mens han lurer på hvorfor mamma ikke vil gi han mat.

Er det noen som har opplevd det samme eller har noen synspunkter på dette?

Dessuten så var han ikke for stor i forhold til lengden, men det var visst uten betydning..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hs sa til meg at jeg skulle gi han det han ville ha. Tror jeg gav han ca 160 til hvert måltid jeg da han var som din. men hvor ofte spiser han da? Da mini spiste så mye hadde han 6-7 måltider per dag.

Vanskelig å ikke gi når han virker sulten.

Da mini var 59,5 cm veide han 5640 og syntes ikke en kilo mer var så mye, for mini har alltid ligget litt under i vekt i forhold til høyde, altså lang og tynn.

Skrevet

har en liten "bolle" jeg....han var stor nok mente hs.å ba meg trappe ned melka....nix,det gjør ikke jeg.han er 9uker og får 150ml hver 4 time.er fornøyd med det.noen ganger får han 100.lar han bestemme selv jeg.unger blir sultne,og skal ikke ligge å kjenne den følelsen i magen.

gi han til han er fornøyd,så sover han sikkert lengre også.å den greia som står på pakka til mme er jo bare ca greier.ingen unger er like.

di andre ungene her fikk mer enn det,og tok ikke skade av det.blide,fornøyde og mette =0)

du er mamman,og kjenner ungen.stol på at du vet best når han er sulten,og hvor mye han skal ha.blir han god og rund,så forsvinner det fort når han får beina under seg.

blir litt irritert på sånne helsesøstre jeg.....

Skrevet

På dagtid går det som oftest 2-3 timer mellom hver, forsøker å gi han litt mindre innimellom, samt bare gi kokt vann. På natten er det ca 3-4 timer mellom hvert måltid.

Skrevet

er enig med helsesöstra! Hadde värt noe anna om det var pupp han fikk tenker jeg............ Siden mm er lettere fordöelig. Vil tro han kommer til og bli god og rund ja.....:) Har en bror som "måtte" gå litt på diett pga "overvekt". Det er jo ikke sikkert han har magemål....

Skrevet

noen barn har behov for mere mat enn andre. gi ungen mat til han er fornøyd. blir arg sint på sånne h.s ! de skulle aldri ha hatt den jobben!

Skrevet

Ble ganske irritert selv, hadde vært noe annet om han så ut som en michelin-baby, men det gjør han absolutt ikke. I tillegg var han født 22 dager over termin. Det må da være mulig bruke litt skjønn og ikke bare følge tabeller slavisk. Ungen virker sunn og frisk og har litt ekstra og gå på om han skulle bli syk. Han er også veldig blid og snill, men det vil nok forandre seg om jeg kutter ned på måltidene hans tenker jeg...

Skrevet

Hei du!

Hs mi impliserte også at Brage fikk for mye mat, med et snitt på 285 gram i uka. Hun sa jo ikke noe direkte, men begynte å mase om hvor ofte han fikk mat egentlig. Mitt svar var jo "når han er sulten", noe som i snitt vil si hver 3. time ca. Dette syns hun var for mye virket det som...

Men akkurat som Andrês så er jo gutten blitt lang og sånt MÅ jo ha noe å si! Merkelig at de ikke mener det.

Tror de er veldig redd for å få overvektige barn på samvittigheten.. Men tenker nå selv at det er ikke dette de overvektige barna blir det av, det er vel ofte ting som kommer seinere med snop og lie aktivitet..

ikke bry deg om hs, du!

Skrevet

min la på seg 2 kg til han var 7 uker...fikk ikke høre noe jeg...

Skrevet

Til alle dere som gir MME.

En SKAL IKKE gi for mye.

Atter en gang; mme inneholder kunstig fett. En bør derfor ikke gi mer enn anbefalt. Flaske babyer er ofte ikke mer sultne enn andre babyer, bare at de har en tendens til å ville suge/sutte mer pga. lettere å drikke fra flaske. Da bare strømmer melken uten at det trenger å "jobbe" så mye. Er de mer tørste gi VANN.

Skrevet

Husker du fortalte det om Brage så var litt forberedt på at HS skulle komme med en kommentar, men ikke at hun skulle være så standhaftig på det som hun var. Påstod også at jeg sikkert mistolket hans signaler og derfor ga han mat uten at han var sulten.. Hva vet vel hun om det? Bortsett fra to timer hver tirs når jeg er på spansk-kurs, tilbringer jeg 24 timer i døgnet med småen og har gjort det siden han var født så det er jo klart at jeg kjenner han best og vet når han er sulten og ikke.. Forsøker jo å ha litt kontroll på matinntaket da, men så lenge han ikke er kjempetjukk så er det ikke snakk om at han skal oppleve å sulte, stakkars liten..

Skrevet

Det er det største tullet jeg har hørt!!!!

Babyer, ja ALLE babyer, skal ha mat til dem er mett. Hun hs må være blåst mellom ørene (oi, ble litt hissig nå).

Siden det florerer av bekymrete mødre som er redd for å gi for mye mme tok jeg for et par mnd siden en telefon til barneklinikken og forklarte at jeg var redd for at babyen min drakk for mye mme i forhold til den angitte mengden på pakken. Jeg fikk dette svaret etter at det var konsultert med barnelege.

"Så små babyer kan ikke overspise. Det er greit slik. Det dem ikke har bruk for kommer opp igjen. Babyer regulerer dette selv, mm som mme. Gi babyen det han vil ha. Det er først når dem starter med fast føde at mme mengden bør reguleres."

Jeg hadde selv en storspiser av mme, helt til han ble 4-5 mnd og begynte med fast føde. Da regulerte dette seg helt fint. La mye mindre på seg og har faktisk gått ned i vekt de to siste mnd, fra 6 til 8 mnd. Han spiser fortsatt det han trenger men er blitt mer aktiv.

Blir så forb.... lei dere som sår bekymring i mødrehjerter med påstander om kunstig fett osv osv. Kunstig eller ukunstig fett; babyer skal selvfølgelig spise seg mette!!! Dette er både sunt bondevett og faglig riktig!!!

Skrevet

Kan nok være litt lurt å strekke måltidene til hver 3. time. Tarmene trenger litt ro og hvile også ;O)

Skrevet

Forsøker å strekke måltidene til hver tredje time, noen ganger blir han sulten før og da forsøker jeg å hale ut tiden ved bruke av tutt, kos eller kokt vann. Noen ganger går det, andre ganger ikke men da får han ikke full porsjon.

Skrevet

hei! har ikke erfaring fra flaskemating, men hva om du gir maks hvert måltid? kanskje han egentlig bare trenger en liten attpåtår etter 2 timer, fordi han ikke blir stappmett til måltidene.men tar hele flaska når han får tilbud om det? er jo mye lettere å drikke av flaske enn bryst. bare en liten tanke fra meg:) ellers er jeg imot at babyer skal behøve å være sulten, og slanke seg. så lenge babyen er blid og førnøyd, er vel alt i skjønneste orden tenker no jeg. lytt til magefølelse og morsinnstinkt du:o)

Skrevet

Hei, har heller ikke erfaring fra flaskemating, men jeg har en som la veldig på seg i begynnelsen. Etter 7 uker hadde han lagt på seg godt og vel 2 kg. Det flater ut etterhvert. Hadde heller aldri orket å se på en sulten liten stakkar uten at jeg skulle mate han :-( Det er ditt barn og magefølelsen er ofte den beste:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...