Anonym bruker Skrevet 9. november 2006 #1 Skrevet 9. november 2006 han får dette i tillegg pga lite melk, og han har kumelkallergi..men han gulper noe helt voldsomt!må skifte klær flere ganger til dagen, og gulpekluten er klissvåt og ekkel på slutten av dagen, så vaskemaskinen går hele tiden her... noen som vet hva som kan være grunnen?han har dårlig vektøkning, og denne uka hadde han ikke lagt på seg noen ting.han er 5 mnd og 6100g. han raper godt etter måltidet, ofte flere ganger i løpet av dagen lenge etter måltidene også. han gulper av og til rett etter rapen etter måltidet,også flere ganger lenge etterpå. er veldig mye gulp som kommer, så må som regel skifte på han fra topp til tå, og vaske på gulvet, og skifte på meg selv også...
april 06;) + mai 09* Skrevet 9. november 2006 #2 Skrevet 9. november 2006 skal ikke prakke på deg diagnoser her, men les litt om reflux og om det kan være årsaken. Det er visst mange barn med kumelksallergi som har reflux.. (men jeg vet ikke hvorfor:) Vet nutramigen er uten melkeprotein, så sånnsett var det jo rart om han skulle "reagere" på den. Men jeg leste at noen få barn er så hypoallergiske at de også vil reagere på de få melkeproteinene i nutramigen som ikke er spaltet om. Gulper han like mye om du ikke hadde gitt nutramigen en dag, men f.eks prosobee, profylac etc? Hvordan er han på nettene? Dette ble litt rotete, men tror jeg ville snakket med en lege om dette om du ikke har det.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2006 #3 Skrevet 9. november 2006 hei=) takk for svar=) på nettene får han kun mm,og da gulper han ikke. han har fått prosobee noen ganger før, men den fikk han sprutbrekninger av... snakket med en lege på helsestasjonen i dag, men han tar meg ikek alvorlig med noe!!har tatt opp flere problemer før med han, og han kommer bare med teite ting, og tar meg ikek seriøst, selv om det har vist seg at eg alltid har hatt rett... tenkte eg skulle høre med barnelege igjen ja...skummelt når han ikek går opp i vekt... takk for svar igjen=) skal lese litt om reflux nå.
april 06;) + mai 09* Skrevet 9. november 2006 #4 Skrevet 9. november 2006 hvis han er 5 mnd tror jeg personlig jeg ville introdusert fast føde da, siden han tydelig reagerer av en eller annen grunn på nutramigenen, og du ammer på siden av. Da vil han jo legge på seg mer også forhåpentligvis.. Kjedelig å ikke bli tatt på alvor, kjenner meg virkelig godt igjen der ja!! Tror ikke du skal "henge deg opp" for mye i det jeg sa ang reflux, men det er jo alltids greit å utelukke ting..
Anonym bruker Skrevet 9. november 2006 #5 Skrevet 9. november 2006 takk for svar igjen=) eg har tenkt på grøt til han, men sist eg var hos barnelegen på sjukehuset,ville han helst at eg skulle vente til 6 mnd pga allergi. men ringte i dag og skulle høre litt, di skulle ringe opp igjen, men det gjorde di aldri...vet ikke helt hva grøt eg kan gi han heller pga allergien.noen som vet litt om det? han har også hatt veldig problemer med bæsjingen,så har ikke gitt han grøt pga det,for da kunne det bli verre.men ser ut som det bedrer seg der nå=)
april 06;) + mai 09* Skrevet 9. november 2006 #6 Skrevet 9. november 2006 Vår lille har og melkeallergi, glemte vel å skrive det i sted:) Jeg ville ikke gi nutramigen, fordi jeg var sikker på at vår lille reagerte på den og. Men jeg kan jo ha tatt feil, men han har aldri vært så vond i magen og hatt så mye blod i bæsjen sin som etter at han fikk det... Jeg begynte med grøt i tillfelle jeg skulle ha for lite melk etter 3 dager på mme pga laktoseintoleranse etter at han hadde reagert på kumelkproteiner i min melk. stressa masse og fikk ikke ut noe når jeg pumpa, så vi begynte med grøt for å ha en "backup" om amminga ikke skulle gå seg til igjen. Det gjorde det, så vi slutta med grøten etter 3 dager. MEN- så var poenget, at jeg var veldig redd for det samme for deg, at han skulle få allergi pga det. Jeg ringte sykehuset og fikk grønt signal både fra de og HS om å begynne med grøt på tross av at han var allergisk. Min var da 4 mnd og 3 uker. Brukte risgrøt fra Holle som jeg blandet med vann. Veldig kjedelig smak, skal egentlig blandes med litt mm men jeg hadde ikke nok, og jeg vet mange som lager den uten. Det gjør jeg nå og. Han spiste grøten som bare det selv om den var kjedelig (skulle faktisk ønske vi hadde fortsatt, for nå vil han ikke begynne med fast føde, og nå sliter vi med vektoppgang;-/ ). Vi gav en ts første dag og økte med en ts hver dag. Vår har etter det utviklet litt eksem, men det var en måned senere, så det hadde nok ingen sammenheng. Vil forresten anbefale deg Holle uansett når du begynner, er økologisk grøt som ikke inneholder melk/ spor av melk som nestle-grøtene gjør. Men det visste du kanskje;) Jeg tilsetter en spiseskje rapsolje til grøten, vet ikke om det er vanlig, men tror det er sunt og godt jeg. (Eksemen hans er faktisk blitt bedre fordi han har fått grøt på brystet med oljen i, så kan ihvertfall ikke være allergent:) Nå prøver vi oss frem forsiktig med banan/ kokt pære/ sviskegrøt i grøten, med sakte tilvenning. Øker med knapt en ts i mengde hver dag, av en av dem (har vekslet litt pga matnekt) Jeg er veldig pro amming, men personlig (men jeg er ikke ammehjelp el lignende, så ta det for det det er verdt:) ville jeg begynt med grøt tror jeg om jeg var deg, siden han tydelig reagerer på nutramigen og ikke legger på seg. Om du har litt sviskesaft i grøten hjelper det godt på magen. Sover han godt på natten? Lykke til, legg gjerne inn en tråd her og si hvordan det går med gutten din:-D
april 06;) + mai 09* Skrevet 9. november 2006 #7 Skrevet 9. november 2006 glemte å svare på det du egentlig spurte om- jeg forhørte meg med mange ang å begynne med grøt, og alle (selv folk jeg kjenner som er veldig strenge med hensyn på amming/ allergi osv) mente at risgrøt med forsiktig tilvenning ikke kunne være særlig allergi-disponerende. Nå kan jeg jo på ingen ingen måte garantere deg for at gutten din ikke vil reagere, men jeg vil nok si at enkel risgrøt er helt annerledes enn gluten/ yoghurt/ is og alt mulig annet rart folk gir barna sine før 6 mnd (de om det, men prøver å vise motstykket:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå