Gå til innhold

P-piller

trenger å være anonym nå

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom til å tenke på prevansjon etter jeg har fødd. Det er slik at man ikke skal bruke p-piller når man ammer? Er det ikke? Lurer bare på hva jeg skal bruke da i såfall :( Har litt angst når det gjelder underlivet mitt. Altså, har ikke noe særlig lyst til å sette oppi spiral... P-sprøyte blir vel det samme som med pillene? Eller? Hva med p-plaster?

Kondom er vel siste utvei, men en løsning om jeg ikke kan bruke noe annet. Stoler jo ikke på at jeg ikke blir gravid pga at jeg ammer.

Noen med synspunter og evnt erfariger?

Videoannonse
Annonse
Gjest leelu23 FØDEKLAR
Skrevet

Det er en type p-pille du kan bruke. Hør med jordmor hvilken det var .. husker ikke.

Mini-pille går også an når man ammer.

P-sprøyte = kjemisk kastrering- så den ville jeg holdt meg LANGT unna om du vil ha flere barn.

Spiral og plaster og inplanon er heller ikke å anbefale om man vil ha barn igjen i løpet av noen år..

Skrevet

Her fått litt info fra jordmor om dette.

Det er en østrogenfri p-pille som heter Cerazette som du kan bruke om vil.

Du kan også bruke minipiller, p-sprøyte( den virker nok anerledes enn vanlig p-pille, derfor kan den brukes når man ammer)

Jeg har også begynt å tenke på hva jeg vil gjøre in that department, men jeg har jammen ikke lyst til noen av alternativene! ( men det blir vel kanskje en eller annen form for pille) Grunnen er at jeg trengte så lang tid å bli gravid, og så har jeg jo fått det for meg at p-pillen er skylden til det....

Skrevet

Jeg fikk Cerazette etter forrige fødsel, men har fått høre mange forskjellige meninger om den p-pillen. For meg fungerte den dårlig, dvs den fungerte HEEELT sikkert som prevensjon, for jeg mistet totalt sex-lysten. I tillegg fikk jeg mensen i 14 dager, og ingen regelmessighet i menstruasjonen. Andre mister mens helt og er kjempefornøyde... Tror rett og slett man må prøve seg frem. Det fine med Cerazette er at man ikke må være like nøye som med minipillen ang. når på dagen man tar pillen.

Lykke til!!

Skrevet

Jeg satte inn hormonspiralen Levonova 2 mnd etter fødsel med førstemann og var veldig fornøyd med den. Tålte p-piller veldig dårlig de siste årene... Spiralen virker kun lokalt, og ble dermed ikke så "hormonell" med denne. Derfor er det også lettere å bli gravid igjen etter uttak, og du kan starte igjen "umiddelbart" pga dette sa legen(trenger ikke vente mao). Jeg hadde en mens-blødning etter at jeg tok den ut, så var jeg gravid!

Skrevet

Så først etterpå at du har litt "angst" for underlivet ditt, men det er ikke mer ubehagelig enn en celleprøve og sette inn. Da legen skulle ta den ut kjente jeg ingenting!!! Helt sant- lå der og venta på ubehag liksom, men det kom aldri!

Skrevet

P-piller inneholder østrogen og gestagen. Minipiller inneholder kun gestagen. Østrogen påvirker melkeproduksjonen (les: hemmer) derfor er minipiller anbefalt når man ammer. Cerazette er altså en minipille . Det fine med den er at den har 12timers slingringsmonn. De eldre minipillene må tas til fast tid hver dag, kun +/- 1 el 2 timers slingringsmonn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...