Gå til innhold

Noen spørsmål fra en snart dagmamma

Anbefalte innlegg

Jeg tenker å begynne som dagmamma igjen og i den forbindelse har jeg noen spørsmål. Jeg skal jobbe fulltid og hvitt og lurer på hva prisene ligger på for tiden? Jeg har jobbet som dagmamma tidligere og et år i barnehage, og har gode referanser. I tillegg vil jeg garantere at jeg ikke passer flere enn tre barn inkludert min egen som blir 10 mnd når jeg starter. Jeg tenker å ha noen i samme alder evt litt eldre.Jeg bor sentralt i Oslo og med mange parker og lekeplasser i nærheten og vi kommer til å være mye ute. Hva slags vogn bruker dere? Jeg har veldig lyst til å kjøpe en trillingvogn med mulighet for full liggestilling slik at barna har mulighet til å sove ute, men finner bare Inglesina sin og den virker det ikke som det går å å få kjøpt ny lenger. Har noen erfaring med å bruke barnemadrasser på gulvet hvis barna skal sove inne sånn som i mange barnehager?

Er noen år siden jeg var dagmamma sist, så tar gjerne imot tips fra både foreldre og dagforeldre.

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Hei! jeg har vært dagmamma og jobbet i barnehage selv før, og skal begynne som dagmamma igjen etter nyttår. jeg også kommer til å ha tre på samme alder, inkl min egen sønn =)

Du lurer på hva prisene ligger på for tiden? Jeg tar 5000kr hvitt pr mnd i stavanger. bare tenk på hva barnehageprisene ligger på (ca 2250kr) og hva foreldrene kan få i kontantstøtte (ca 3300kr) Så kan du egentlig ta den prisen: 5500kr =) men tenk på om du skal ha bleier og/eller mat inkludert.

Hva slags vogn bruker dere? Jeg fant etter mye leting en brukt trillingjogger. lett å trille og har håndbrems (som er fint å ha i bratte bakker) Ny finner du på http://www.babyjogger.no/ (triplejogger)

Prisen der er 7400kr uten regntrekk og solskjerm. Denne har bare en skråstilling, men skal visstnok være veldig behagelig for barnet, selv til å sove i. (og den kan klappes sammen helt flat og stilles opp etter veggen når du ikke bruker den ;-))

Om du kan bruke barnemadrasser på gulvet? Ja, jeg jobbet i en familiebarnehage der de brukte slike, og det er bare å ta seg god tid til å innarbeide en god rutine på dette, og gjerne lære ungene at de må gå rolig ut av rommet om de våkner for å ikke vekke de andre. Jeg selv skal bruke reisesenger på mine dagbarn.

Gleder meg masse til å starte som dagmamma igjen! =)

Jeg mener at en hvit dagmamma med kun 3 barn (inkludert egne) er verd en årslønn på f.eks. 240.000. Selvfølgelig delt på tre, slik at årslønn for hvert barn blir 80.000. Synd at KS for ett år bare er ca 40.000 mens bhg-støtten for dem som får det er over 100.000....

Likevel mener jeg at hvit dagmamma med kun 3 barn (inkludert egne) bør få 80.000 pr barn pr år pluss utgiftsdekning til bl.a. trillingvogn, mat, telefon, inngangspenger, materiell... på ca 8.000 pr barn pr år.

Foreldre som ikke får en bhg-plass til 26.000 pr år, kan selvfølgelig synes det er urettferdig at de skal betale 48.000 av egen lomme for hvit dagmamma. Men de kommer faktisk ikke dårligere ut enn om den barnehageplassen de altså IKKE får, hadde ligget på 4.000 i måneden.

Jeg foreslår altså 88.000 delt på 11 måneder = 8.000 pr måned inkludert utgiftsdekning for hvert av dine to dagbarn når du skal jobbe hvitt. Det er ikke ditt ansvar at foreldrene skal komme like godt ut økonomisk som om de fikk samme offentlige subsidier som de fleste andre småbarnsforeldre får.

Rent praktisk vil du selvsagt aldri få en slik pris dersom du først avtaler hvem du skal jobbe for, og så snakker om lønn etterpå. Men om du oppfører deg som en person som ser dette som jobb, ikke hobby, og som vil jobbe for den som vil betale den lønna du trenger, så får du det nok. Sentralt i Oslo finnes par som tjener f.eks. 400.000 hver. Slike folk vil nok unne deg en inntekt på 160.000 pluss KS for ditt eget barn. Uten å si at du "beriker" deg.

Vogn: Jeg bruker Inglesina trillingvogn, og er veldig fornøyd. Har kjøpt den ny i Oslo, men tror ikke dette er mulig lenger. Men at den kan kjøpes i Sverige om du har bil.

Ang Inglesina: Du vil ikke få service i Norge. Men nye hjul til ca 200 pr stykk kan du kjøpe hos BRIO på glassmagasinet. BRIO-hjul passer.

Understellet er for svakt for barnehage-bruk med opptil fire toåringer eller rundt 60-70 kilo tilsammen. Men min erfaring er at det går fint med tre små, eller rundt 40 kilo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...