Anonym bruker Skrevet 9. november 2006 #1 Skrevet 9. november 2006 Jeg har en kjempe søt venninne, men ho lider av alvårlige deprisjoner, har hatt selv mords tanker og har en sykdom som gjør at ho har konstante kjempe smerter. Dette er det ho sliter med dagelig, pluss at ho og typen nettopp har blitt sammen etter noen månder fra hverandre. Begge har de ikke den minste forståelse for penger, og har slitt økonomisk etter masse kreditt kort handel og sløsing med penger på div kjempe dyre merke klær og smykker........ I går kom de opp til oss og fortalte at de skulle kjøpe leilighet til 2 mil og de ville begynne å prøve å få barn. Jeg fikk helt hakeslepp, kjøpe leilighet til 2 mil uten at de eiger flisa i veggen og ho er i ferd med å gå ut i førtids permisjon, pga smerter og deprisjon og han er lærling, og de har et penge forbruk i dag, som er så høyt at de går i minus hver måne og husleia er på 3000 kr i dag. De kommer til å slite ræven av seg økonomisk med et spå dyrt lån, men kun det beste er godt nok. Jeg er alvårlig bekjymret får åssen det vil gå vist de får en baby....... Men hva kan jeg si??? Jeg synes det er utrolig vanskelig.... Jeg har sakt at med et slikt lån vil de slite økonomisk, og de må ofre masse, og at det finnes billigere alternativer, men de vill ikke lytte til det. Å råde en syk venn til å ikke få barn, det er ikke lett...... jeg forstår henne godt, ho ønsker seg et barn før smertene blir så store, at det ikke går ann å få barn lengert og sykdommen hennes blir bare verre og verre med årene. Huff jeg synes at det er uansvarlig av de å få barn nå som ho e så langt nede, er ikke mange månene siden ho prøvde å ta sitt eget liv, men ho nekter å mota hjelp..... Noen blir psykisk friskere etter at de har fått barn, men vist ho ikke blir det er jeg redd dette barnet vil få ett vanskelig liv. Hva i h....te skal jeg si gjøre, føler at vist jeg er tydelig skeptisk til planene deres, så skubber jeg henne bare ennå lenger ned i deprisjonen og bekker jeg henne opp, ja da støtter jeg henne i det jeg tror kan bli starten på et veldig problematisk familie liv. Sukk godt å få det ut.... Signerer med anonym, i tilfelle noen kjenner dette igjenn...........
rødhette* Skrevet 9. november 2006 #2 Skrevet 9. november 2006 Hvis de har så dårlig råd, vil de nok ikke få lån i banken som er høyt nok til å kjøpe boligen da...
PetuniA *HøygraviD* Skrevet 9. november 2006 #3 Skrevet 9. november 2006 Var det jeg tenkte også.. Man får ikke bare lån ved å trappe opp og si at man vil ha det... Dessuten så må de nesten få velge selv hvordan livet dems skal bli? Man kan ikke si at den og den personen ikke er egnet til å få barn. Det finnes alltid skjulte sider ved mennesker som man ikke ser,og mange forandrer seg jo når de blir eldre. De må nesten få leve livet sitt som de vil,man kan ikke nekte dem å prøve. Du kan heller begynne å bekymre deg _etter_ de har fått unge,da merker man jo om de klarer å ta vare på ett barn eller ikke. Vet det hørtes ut som om man bare kan poppe ut unger her og der og bare prøve å se om man får det til,og om det ikke går bra så går det ikke bra,men var ikke det jeg mente. Man tar jo som regel ansvar for sine egne barn,og morsinstinktet er jo veldig sterkt hos de fleste. Kan hende hun overrasker deg
Gjest leelu23 FØDEKLAR Skrevet 9. november 2006 #4 Skrevet 9. november 2006 man skal være ganske forsiktig når man tar på seg hatten og uttaler seg om venniner bør få barn eller ikke. Er situasjonen så ille som du beskriver vil de maks få ett lån på 600.000 i banken pr. idag. ikke det engang vil jeg tro..Han er lærlig - hun er uføre? og ettersom du forteller om deres økonomi virker det usansynlig at de har egenkapital? banker er lite sugne på å låne ut 100% til folk som "sliter" økonomisk. Hvertfall uten kasjonist..
Simåne Skrevet 9. november 2006 #5 Skrevet 9. november 2006 De har fått lån, det er ikke på fult 2 mil , men 1,7 og det er det leiligheten koster, leiligheten er på unna 60 kvadratmeter m ett soverom. Ho er ikke uføret ennå, men sykemeldt og vil sansynlig vis ikke kunne gå tilbake til jobb. Ho tjener godt og han har fått husbank lån. Hvordan de har fått lån, uten egenkappital og uten kausjonist (tror ikke de har kausjonist) vet jeg ikke. Jeg er fult klar over at jeg ikke har noen rett til å dømme de som dårlige foreldre, og jeg vet at babyen vil bli elsket, men ho har alvårlig store psykiske problemer, alle kan få seg en trøkk og alle kan ha problemer av og til, men her snakker jeg om virkelig stooore psykiske problemer. Hadde psyken vert ok, hadde ikke jeg syntes at penge problemene var noe å bry seg om, et barn bryr seg lite om økonomien til mor og far, men store økonomiske problemer, skaper fort konflikter og deprisjon. Jeg skulle bare ønske at ho ville ta i mot hjelp og prøve å bli psykisk sterkere før de får barn..........
Anonym bruker Skrevet 9. november 2006 #6 Skrevet 9. november 2006 Ikke lett å skulle råde noen i en slik situasjon nei. Jeg har selv ei venninne som skal ut på boligmarkedet. Hun har ikke fast jobb, han har en dårlig betalt butikkjobb, men banken låner ut... Synes det er helt sprøtt å tenke på hvor lett det er å få lån!! Forholdet dems har også skrantet litt, og de har ikke vært sammen lenge (1-2 år på og av), men joda barn skal de også prøve å få nå. Jeg legger ikke skjul på hva jeg mener overfor henne. Foe bare måneder siden snakket de om å begynne på skole og få seg utdanning, men nå er visst ikke det så viktig lenger. Hadde vel vært ei enda dårligere venninne om jeg hadde latet som jeg støttet henne, og backet opp om planene... Om hun ikke liker meningene mine, så får det så være!
Anonym bruker Skrevet 9. november 2006 #7 Skrevet 9. november 2006 Et tips bare til hovedinnlegger.. ikke for å være slem, men du kan ikke ordeling.. det heter ikke kreditt kort handel eller selv mords tanker. Det var bare to ekselmpler på feil ordeling.
Grigri m/3 gutter Skrevet 9. november 2006 #8 Skrevet 9. november 2006 Det heter heller ikke ordeling, men orddeling. Uansett har det ikke noe med saken å gjøre.
Jeg er HAR FØDT!!! Skrevet 9. november 2006 #9 Skrevet 9. november 2006 Og det heter ikke ekselmpler.. skal du kritisere må du skrive rett selv...
¤Kab&snuppene2006&2010¤ Skrevet 9. november 2006 #10 Skrevet 9. november 2006 Hehe, akkurat! Flere som klarer å se skrivefeil. Det var litt av poenget det ja:) Snakk om å gå rett på da;)
¤Kab&snuppene2006&2010¤ Skrevet 9. november 2006 #12 Skrevet 9. november 2006 Altså det jeg mener er at kan ikke alle slutte å bry seg om det som ikke betyr noe og skrive svar som er velmente osv.. Det hun som kritiserer orddeling mener er vel kanskje det eller? Jeg tok det sånn i allefall. Men mulig jeg tar feil. Om det innlegget til hovedinnlegger egentlig handlet om : Synes at du skal uttrykke din bekymring for din venninne.. Kanskje det er sider av dette hun ikke har tenkt på. Er f eks ikke alle som er like økonomiske av seg osv.. Som handler før de tenker osv... Lykke til.. gode venner vil ikke bare jatte med for å være høflig, men vil si sin mening, men seff på en snill måte da:)
2søtesmåh Skrevet 9. november 2006 #13 Skrevet 9. november 2006 Sliter man med psyken så bør man IKKE få barn, mener jeg... Med de følelsesmessige opp- og nedturene det og ha barn medfører så kan det mest stabile menneske komme i psykisk ubalanse. Hos de aller flest så går det greit, og de takler påkjenningene, men om man allerede før man får barn sliter med psyken...... Når man planlegger barn så må man tenke på det at det er ingen menneskerett å få barn, og det å få et barn og tro at det skal hjelpe en å komme over egne personlige problemer er ikke et bra utgangspunkt for å få barn. Man kan ikke forvente at en nyfødt menneskebaby skal greie å rette opp problemene til voksne mennesker... Og dere som har barn fra før er sikkert enig i det at selv om det er mest gleder og oppturer, så kan nedturene være skikkelig kraftige...eller???? Jeg ville tatt opp de psykiske problemene direkte med venninden, og hørt om hva HUN tror at et barn vil gjøre med dette problemet. Hvis hun mener at når hun får et barn så vil alt annet settes til side, og alle problem vil bli satt i skyggen av barnets behov, vel, da må du si til henne at det er ikke noe hun kan kontrollere, og ikke forvente skal skje. Hun må være forberedt på en psykisk nedtur de-lux (ikke sikkert det skjer heller) og prøve å tenke på hva det vil ha å si for en nyfødt baby og oppveksten dens. VIl hun risikere å sette et barn til verden som ikke får den opp følging h*n fortjener???
Anonym bruker Skrevet 9. november 2006 #14 Skrevet 9. november 2006 Siden du kritiserer den som har skrevet det opprinnelige innlegget for skrivefeil. Det er ingenting som heter "ordeling". Kanskje du mener "orddeling". Og " Et tips bare til hovedinnlegger" er vel ikke særlig til formulering heller? "Et tips bare" til deg: Sjekk dine egne norskkunnskaper før du gyver løs på andres.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2006 #15 Skrevet 9. november 2006 Til alle dere som svarer på dette innlegget her som "dømmer" folk med psykiske problemer nord og ned : Har dere selv så pass med innsikt i dette med barn og psykiske problemer at dere kan si at ingen med psykiske problemer skal/bør få barn? Hva vet dere? Jeg synes faktisk det er fryktelig dårlig av dere og dømme personer med problemer sånn som dere gjør nå. Der er ingen fasit på hva som kan skje med et barn til psykisk labile foreldre, og det er heller ingen fasit på hva som kan skje med psykisk labile foreldre som får barn! Ingen, og da mener jeg INGEN skal ha lov til og dømme andre til et liv uten barn! ( Foruten rettsystemet) Den som kan sitte å gjøre det eiger ikke respekt for andres følelser. Jeg vet om flere tilfeller av personer som faktisk har fått en mye bedre livskvalitet etter dem har fått barn og ingen kan komme og si at dem barna har det dårligt, eller ikke får den oppfølging dem trenger. Synes folk skal begynne å tenke seg litt om innen dem uttaler seg. Sett deg selv inn i situasjonen der det er du som blir fra dømt og få barn av liksom bedrevitende personer.... Hilsen ei som velger for første gang å være anonym, og som selv ikke hadde hatt et liv uten sine barn.
Gjest Skrevet 10. november 2006 #16 Skrevet 10. november 2006 Se på den lyse siden også. Økonomi kan de fleste lære seg dersom man må og vil. Dessuten er depresjon ganske vanlig i vårt land, og din vennine er garantert ikke den eneste som har slitt med psyken. Mange gjør det, og de fleste tør ikke snakke om det av frykt for å bli sett på som "rare". Depresjon kan ha mange årsaker, noen mennesker savner noe som gir livet mening og kanskje et barn er nettopp det for veldig mange. Du kan selvfølgelig råde din vennine slik du føler for, men det høres litt for ille ut å ta det for gitt at hun ikke kan komme seg ut av depresjonen og at de aldri vil lære å være litt mer økonomiske i sine prioriteringer
Mrs. Bouquet Skrevet 10. november 2006 #17 Skrevet 10. november 2006 Det heter ikke alvårlig men alvorlig. Hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå