Gå til innhold

Fjummsi, se her litt!!

Anbefalte innlegg

Ser i ett innlegg at du sier det er alltid mulig å avvenne fra brystskjold....hm... HAr du noen tips du da kanskje? Som jeg allerede ikke har prøvd?

Har sett på tilkobling, har ikke innadvente brystvorter, har prøvd å klippe hull i skjoldet, har prøvd å ta det bort ved hver amming osv...

INGENTING funker:(

Det går jo greit å bruke det, men har jo lyst til å slutte med det og...

Begynte med det grunna sårhet, og mini er nå 4,5 mnd.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7022266-fjummsi-se-her-litt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg burde sagt "alltid" - jeg angret meg litt for det der...

Men du - jeg skal sjekke alt av tilgjengelig litteratur etter råd, så kommer jeg tilbake til deg! Har en våken og litt aktiv jente her akkurat nå ;o)

Sånn. Da er jeg klar!

For det første - hvor lang tid har du brukt på å klippe hull i skjoldet? Jeg vil tro at det for en del babyer må gå fryktelig sakte. Kanskje at du klipper et mini-mini-hull på en millimeter eller så, og så utvider dette med en millimeter om dagen? Det tar da over en uke, borti to, før man har klippet så mye at man tar vekk mer enn tuppen av skjoldet... Har du prøvd det så sakte? Det tar jo tid, men kan kanskje være løsningen?

Så er det det med å ta bort skjoldet under amming. Jeg ville på en så stor baby gjort det når h*n hadde sovnet. Sovne med puppen i munnen, konfiskere pupp før baby er klar, nappe av skjoldet og prøve uten. I våken tilstand er det sikkert vanskeligere. Om det funker i sovende tilstand kan man videre eksprimentere med søvnig og våken.

Av disse to metodene ville jeg valgt EN av gangen, det er om å gjøre å ikke lage for mye krøll heller ;o)

En dansk bok anbefaler å prøve hjelpebryst (er på ammehjelpens sider det også) i overgangen, da kan man bruke f. eks. en sprøyte på en slik tynn sonde, og sprute litt melk inn i barnets munn. Verdt et forsøk ;o) Sonder kan bestilles gjennom ammehjelpen, og 50 (60) ml sprøyter fås på apoteket.

Ellers er det fryktelig lite råd om dette i bøkene mine, gitt! Jeg tror ikke jeg finner mer akkurat nå. Jeg skal lete litt mer på www.kellymom.com - det er et supert amme-nettsted, må bare finne ut hva de kaller brystskjold i USA...

Takk for svar!

Jo jeg brukte lang tid på å lage hull i skjoldet, når hullet ble for stort ble han sinna gitt! Så jeg tror nok jeg får prøve å ta det vekk slik jeg har gjort og gjør.

Han får fint tak på puppen en liten stund, men så glipper han liksom taket når melka kommer. Den kommer fort fort så kan jo hende det gjør det litt ekstra vanskelig?

Jaja, uansett så er jeg glad jeg ammer, med eller uten skjold...

Takk for at du tok deg tid fjummsi:)

Så klart jeg tar meg tid, det er bare moro!

Det tar sikkert litt tid til å venne seg til å få spruten rett i munnen - det er ofte skikkelig kraftige saker denne utdrivingsrefleksen. At han får fint tak på puppen en stund er det jo kjempebra! Det er ofte det de sliter med... Utdrivingsrefleksen din blir han nok vant til etterhvert, vet du ;o)

Da har jeg ett tips til: Vent til den første utdrivingsrefleksen er over før du tar vekk skjoldet. Det kommer flere etter det, men de er det ikke like kraftig trykk på i og med at det da ikke er så masse melk i puppen lenger. Da kan han kanskje venne seg til en skånsom utdriving først, og så "avanserer" dere til den første, kraftige etter en god stund. Jo større han blir, jo lettere er det også å svlege unna!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...