Gjest Skrevet 9. november 2006 #1 Skrevet 9. november 2006 Hvor lenge bør man ta folat? Er nå i uke 13 og synes jeg har lest et sted at det bare er de første 12 ukene det trengs ekstra med folat.
tuppemor-75 Skrevet 9. november 2006 #2 Skrevet 9. november 2006 anbefalingene fra statens helsetilsyn er å ta folat når du planlegger å bli gravid, minst 3 mnd før du blir, og ta folat de 3 første mnd av graviditeten, da har ryggmargen lukket seg. og folat tas hovedsakelig får å forhindre ryggmargsbrokk.
Divinity Skrevet 9. november 2006 #3 Skrevet 9. november 2006 Jeg ble fortalt at jeg skulle ta folat de første tre mnd av graviditeten. Så annenhver dag videre til glasset er tomt.
Baby4påvei-har kommet :-) Skrevet 9. november 2006 #4 Skrevet 9. november 2006 Det anbefales å ta det fra du prøver å bli gravid til du er tre måneder på vei. Men siden du ikke får sikker termindato før ultralyd i uke 18-19, er det jo greit å ta folat noen uker ekstra, sånn at man vet man har tatt lenge nok. :-)
Gjest Skrevet 9. november 2006 #5 Skrevet 9. november 2006 Hei jentene her inne har svart helt rett. Du trenger ikke ta folat mer enn de 3 første mnd av svangerskapet,. Og gjerne før, om det lot seg gjøre. I prinsippet har ryggmargen lukket seg etter 5.uke, så det er " for sent" å starte etter det, om man skal være skikkelig flisespikker. Men det er ikke mange år siden de anbefalte gravide og de som planlegger å ta folat, og mange har født friske og sunne barn før den tid også! Ønsker deg lykke til meg svangerskapet og krysser fingrene for at du også får et sundt og friskt barn!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå