Gå til innhold

November: ang amming

mamma tiL 1stor+2små

Anbefalte innlegg

Jeg gikk inn på matportalen,no,for å snuse og se litt.Da leste jeg at de som ammer også skal holde seg borte fra en god del matvarer.

Det jeg lurer på,er om dette er kjent blandt folk?Jordmor sa ingenting til meg om dette da hun snakket om amming til meg.Holder folk seg borte fra disse tingene?Dere som har ammet før,gjorde dere det og dere som er første gangs fødene hva tenker dere,vet dere om alt dere ikke bør spise?

Jeg fødte sist for 17 år siden,da var alt så anderledes,så jeg føler meg jo som førstefangs igjen jeg.

Kjekt hvis det kunne være litt deling av tanker og meninger omkring dette.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7020256-november-ang-amming/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Det jeg selv har erfart er når jeg spiste løk, kålerabi, drakk brus +

+ så fikk min lille mye luft i magen. Så for å skåne han for det, kuttet jeg det ut.

Det var ingen som sa noe om at jeg ikke kunne spise div matvarer men å skåne barnet fra luftsmerter gjorde jeg utifra det jeg selv fant ut.

Ikke lett å vite når ingen informerer men en finner til slutt ut av seg selv, selv om det kan ta litt tid før man skjønner "problemet".

Ja,jeg vet at det finnes matvarer som baby kan reagere på å få luftsmerter av,men det er da så individuelt at det må nesten hver og en finne ut av selv,men jeg tenker på ting som alle må unngå,for at det finnes stoffer i matvarene som kan gå over i melken.Som f.eks en kan fortsatt ikke spise ørret,blåskjell,reinsdyr skal en være forsiktig med osv.

Har 2 barn fra før, og har aldri vært nødt til å ta spesielle hensyn med tanke på mitt eget kosthold. Har vært forsiktig i starten med matvarer som kan gi luftplager for barnet, og gjort egne erfaringer underveis. Heldigvis har mine 2 tålt det meste av mors kosthold.

På de 3 årene fra jeg fødte førstemann til andremann kom til verden var det gjort flere endringer i anbefalingen om bl.a. mors kosthold, og om babyens kosthold også, sånn med tanke på å redusere allergiutvikling. Nå er det over 6 år siden forrige fødsel, og jeg regner med at mye er nytt, igjen.

Har ikke vært inne på matportalen og lest, så jeg er faktisk ikke sikker på hva som står der i forhold til mors kosthold og amming. Det kan tenkes der er mye vi skal unngå, men jeg antar at det gjelder med de matvarer som med alkohol, at det viktigste er at vi fortsetter å amme så lenge som mulig. Det blir jo iallefall sagt at det er bedre man tar seg et glass en gang iblant, til tross for at man ammer, enn at man slutter tidlig med ammingen bare fordi man har så fryktelig lyst på et glass vin. I allefall når det gjelder alkohol, er det jo slik at når alkoholen er ute av blodet, er den også ute av morsmelka. Hvordan dette forholder seg med stoffer fra div matvarer har jeg dessverre ikke greie på.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...