Gå til innhold

Positive/negative erfaringer ang bruk av tutt/smokk!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener dere om å bruke tutt. Har en uke gammel jente som bare vil suge hele tiden. I går gav jeg henne antagelig litt for mye noe som resulterte i at hun kastet opp en god dose melk og hylte og grein med mageknip flere timer om natta. Gav henne til slutt en tutt som hun sugde iherdig på. Pappan er skeptisk og vi lurer nå på om andres erfaringer og positivt/negativt i forhold til bruken av tutt.

Fortsetter under...

Skrevet

gratulerer så mye med jenta:-)

skjønner pappaen. var skeptsik selv helt til jeg ble brukt som tutt etter ungen kom ut:) nå syns jeg smokk er verdens beste oppfinnelse!! helt klart. litt slitsomt helt i begynnelsen når de ikke greier å holde på smokken når de skal sove på natten, og man må opp 1000 ganger for å putte den i munnen. men er jo god trøst for babyen, og du får en baby som har lettere for å sovne. jeg syns at hvis de har stort sugeehov så må de få dekket dette behovet også, på lik linje med andre behov. i dag priser jeg meg lykkelig for at babyen min tar smokk:o)

Skrevet

Hei.

Jenta mi er 1måned,og for 2 uker siden ga jeg henne tutt for første gang.

Hun har et stort sugebehov, og hun kunne ligge å kose seg med puppen i evigheter noe som ble ganske slitsomt i lengden.

Nå for hun tutt på kveldene/nettene , jeg er kjempeglad for at jeg begynte med tutt for nå sovner hun mye lettere om nettene:-)

Skrevet

Gratulerer med jenta :)

Jeg var kjempenegativ til smokk og hadde lovet meg selv at jeg skulle puppe så mye som nødvendig for at gutten min ikke skulle begynne med smokk, men han var bare 8 dager da jeg satt å grein å skulle prøve å gi han for allerede da kjente jeg at jeg var helt utslitt av at han hang i puppen konstant(!) Jeg hadde hørt at det kunne ta litt tid å venne han på den - men kokte den å prøvde å sette den inn i munnen hans, og siden da har den nok vært hannes beste venn!! ;)

Jeg er bare glad til for den friheten den gir meg om natten spesielt.. også ser jeg hvor trøst han får av smokken sin å da er det verdt å gå mot prinsippene mine! :)

Lykke til i allefall..

Skrevet

Gratulerer med lillemor!

Er glad vi vente henne til smokken!

Positive ting:

- roer henne

- får henne til å sovne

Negative ting:

- må lete etter smokk om natta (puh....)

- må en gang vende henne av med den

Skrevet

her var det pappaen som var imot smokk. nicolai hylte og grein, og fikk alt for mye mat fordi han hele tiden smattet på hendene sine uten å være sulten, og vi trodde han var det.. han gulpet og spydde, og jeg satt i timevis for å mate han. etter bare noen dager var jeg utslitt og lei meg, og jeg måtte jo sitte på badet fordi han måtte ligge flatt.

etter en ukes tid hjemme forklarte jeg for samboer at jeg ikke orket å sitte og mate så lenge, og at det ikke alltid var sult. og når ikke han ville mate (flaskebarn), så måtte jeg få gi han smokken. han forstod, og siden det har han flere timer med sutting hver dag. det er helt supert!!!

Annonse

Skrevet

Kjempepositiv. Vi har nettopp avsluttet et 2 år og 7 måneder langt smokkeforhold. Han har elsket smukken sin høyt, og den har vært god å ha som trøst og for å lette innsoving og ikke minst mot det store suttebehovet de første månedene. Og for 2 uker siden var han med og kastet alle smukkene i søpla og det har kun kostet oss 2 timer redusert nattesøvn (totalt) og 3 spørsmål om smokk. Da har vi sagt at smokken er kastet og det har han akseptert. Skal gi smokk til nr. 2 som kommer i januar også, og da skal jeg ikke vente en hel måned som sist.

Skrevet

Er kjempe fornøyd med smokken. Vi prøvde med smokk et par dager etter at vi kom hjem fra sykehuset men den datt jo ut hele tiden og da mente sambo at vi bare skulle droppe hele greia. Men jeg fortsatte å gi han smokk og det tok jo ikke lang tid før han klarte å holde den en stund i munnen. Nå finner han smokken selv og putter den i munn når han føler behov for det, syns ikke det er noe stress i det hele tatt.

Den dagen han skal avvennes med smokken tar jeg da. Nevøen min ga bort sine smokker til kaptein sabeltann og han har ikke savnet de siden. Kjempe stolt over at selveste kaptein sabeltann har smokkene hans : )

Skrevet

bruk smokken for det den er verd! Babyer har et naturlig sugebehov som de må dekke på ett eller annet vis. Enten med pupp eller smokk. Tilværelsen som smokk er veldig slitsom i lengden, så tar hun smokken, bruk den.

tingen er at babyene bruker smokken for å regulere følelser, og roer seg selv ned. Dette er ikke en erstatning for nærhet og kjærlighet fra mamma og pappa, men et viktig supplement. Ikke alle trenger det, eller klarer å bruke smokken på denne måten, men for de som gjør det, er det bare å smokke.

Men- du må passe på nå når hun er såpass liten, og melkeprod fortsatt er i ferd med å opparbeide seg, er at puppene trenger nok stimulering. 6-8 våte bleier, og god vektoppgang gir pekepinn på at hun får nok mat. Men siden hun blir overmett er nok ikke det et stort problem.

Skrevet

Denne kan jeg undertegne.

Med kolikk barn vet jeg ikke hva vi skulle gjort uten smokken. Deilig lyddemper under de mest intense toktene. ;-)

Var skeptisk til smokk selv, men hs sa at det er verre om de finner fingrene, vanskeligere å vende de av med det i og med at fingrene er tilgjengelige hele tiden.

Nå er det fingrene som er mest poppis her i huset for tiden, for hun har kommet i den orale fasen, men smokken brukes hyppig om natta og ved ustoppelig gråt.

Skrevet

Sutten kan muligens være med å forebygge krybbedød, det er grunn nok for meg til å presse en sutt i hullet.

Martin likte sutten sin fra dag 1, selv om det tok ei stund før han skjønte hva man skulle med den. Når han ble rundt 3 mnd kunne han ikke leve uten den noe som er en litt negativ ting. Mange sliter med å slutte med sutten, men det kan man ta når den tid kommer.

Skrevet

Jeg er lykkelig for at smokken er oppfunnet! Her har det vært suttet siden dag 1, nå er han snart 9 mnd. Han får smokken når han skal sove, både dagtid og kveld. Er ikke bekymret for avvenning senere, det har mange andre klart før oss, det skal vi og :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...