Anonym bruker Skrevet 8. november 2006 #1 Skrevet 8. november 2006 er det noen her som har det? Hva er symptomer? Hvordan fant du det ut-hvilke prøver?
Gjest Skrevet 8. november 2006 #2 Skrevet 8. november 2006 Diabetes II (alders diabetes). Pasienten produserer insulin men produksjonen er ofte redusert. Oftest pga "moderne" levevaner med uheldig kosthold og lite mosjon som i sum gir overvekt, (kan oppstå i svangerskap). Hovedårsaken er Metabolsk syndrom (Insulinresistens syndromet) Dette er den største gruppen av type II diabetikere (utgjør ca. 80 % av type II diabetes). Pasientene har redusert følsomhet for insulin, bukfedme, forstyrrelse i blodets fettstoffer og hypertensjon. Har også lett for å utvikler hjerte- og karsykdommer (3 til 6 ganger økt hyppighet). Ofte pga stort matinntak og lite mosjon. De utvikler fedme og får for mye glukose i blodet. De utvikler ettehvert insulinresistens. Økt fysisk aktivitet og kostomlegging er svært viktig og dette kan i mange tilfeller bedre diabetessykdommen betraktelig. Symptomer ved diabetes II: -Ofte få symptomer, svært gradvis begynelse, trøtthet, dehydrering, tørste, synsreduksjon, nerveskade og infeksjonstendens. Prøver: -Fastende blodsukker, HbA1C, C-Peptid, Proinsulin (alt fastende), urin stix, UALB (urin microalbmin). Litt rotete men nå må jeg ta natta :-)
Anonym bruker Skrevet 11. november 2006 #3 Skrevet 11. november 2006 Tusen takk. Skal til legen mandag og håper de klarer å ta disse prøvene. Skal ta med lista. Takk for kjempebra svar!
Anonym bruker Skrevet 13. november 2006 #5 Skrevet 13. november 2006 Nå har jeg vært hos legen. Klarte å glemme slisten med navn på prøver jeg ville han skulle ta. Tror bare han tok fastende blodsukker og målte noe i urin. Han sa hvertfall at det var bra og at hvis det hadde vært noe galt ville blodsukkeret vært høyt. Jeg føler meg ennå ikke trygg for jeg vet ikke om c-peptid er blitt målt. altså om jeg kanskje har for mye insulin. Synes du jeg skal bestille time hos en annen lege eller skal jeg slå meg til ro med dette? Grunnen til at jeg tror jeg har dette er at jeg har vært overvektig helt fra jeg var barn, mye på magen, mye tørst, trett, karbohydratavnhengingighet, blir sulten raskt etter måltid, diabetes i fam, vanskelig med å gå ned i vekt..ja.
Gjest Skrevet 13. november 2006 #6 Skrevet 13. november 2006 Vel, nå er ikke jeg lege men synes at om du ikke klarer å slå deg til ro med prøvene som legen tok av deg så kan du selvfølgelig bytte til en annen lege og få en god/ bedre kommunikasjon med den. Du kan også skrive et brev til den legen du nå bruker og fortelle at du har diabetes i nær familie og at du gjerne vil ta de prøvene som du ønsker. Får du ikke positiv respons på det så bytt lege. Bytter du lege så er det lurt at du på første besøk hos den forklarer hvorfor du ønsker å få tatt prøver som kan med sikkerhet utelukke om du har diabetes. Håper du snart får den hjelpen du ønsker, en lege skal jo høre på hva du ønsker og få tatt de prøvene her er ikke all verden for en lege å krysse av på blodprøveskjemaet. Ønsker deg lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå