Anonym bruker Skrevet 8. november 2006 #1 Skrevet 8. november 2006 Da jeg fikk mitt første barn, fikk jeg ikke til ammingen. Følte det som et stort nederlag å ikke klare å amme mitt barn. Nå, med nummer 2, har ammingen gått som en drøm. Han er nå 7 mnd, og nå synes jeg faktisk at det holder. Vil snart ha kroppen min tilbake, pluss at jeg har lyst til å gjøre ting uten ham. Han spiser 5-6 ganger om natten, og jeg blir nesten mannevond av den konstante gnafsingen på puppen. Han vimser fælt når jeg ammer, men ikke når han får flaske. Sover bedre gjør han også når han får mme. Men er det egoistisk av meg å slutte bare fordi jeg vil det? Husker hvor sårt jeg savnet å amme med førstemann. Vil jeg angre hvis jeg går over til flaske? Eller går det greit å kombinere? Noen med tanker eller erfaring?
Anonym bruker Skrevet 8. november 2006 #2 Skrevet 8. november 2006 Jeg tenkte jeg skulle slutte å amme rundt 6-7mnd, men kjenner at trangen til allltid å være flink og gjøre det beste presser seg på. Men jeg tenkte kanskje å pumpe en del så han får morsmelk på flaske. Han begynner jo mer og mer med mat, og morsmelk trenger de etterhvert ikke så mye av (men anbefales 500ml i døgnet). Amming tærer jo også så fint på flesket. Så jeg tenker å skvise ut melk litt lenger enn planlagt, men kombinerer med flaske. Forresten, dersom han spiser 5-6 ganger om natten (oj!) er der nok en ubalanse et sted. Gi nok mat om dagen (grøt, mos og frukt 2-3 ganger i tillegg til pupp. Gi pupp etter måltidet). Ved 6 mnd skal de klare å sove 12 timer i strekk. Be far gi vann. Lån noen bøker om dette på biblioteket. Skråsikker på at han er sulten om natten? Hvis du bare gir fra puppen, så begynn med annen mat!!! Ikke alle barn klarer seg med bare morsmelk etter 5-6 mnd. Det er derfor han klarer seg lenger på erstatning, det tar lenger tid gjennom systemet. Vel, jeg er ingen ammehjelp. Man må ikke fullamme etter 6 mnd.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2006 #3 Skrevet 8. november 2006 Han får 1 glass fruktmos og 1 glass med middag på dagtid. Når jeg har gitt ham flaske på natten, spiser han 120 ml og sovner som en stein. Jeg ammer så ofte han vil på dagen. Skjønner ingenting, jeg. Det er litt derfor jeg vurderer å bare gi mme, må snart sove mer enn 2 timer i strekk...
moo Skrevet 8. november 2006 #4 Skrevet 8. november 2006 Jeg må bare kommentere utsagnet om at "Ved 6 mnd skal de klare å sove 12 timer i strekk" Det er bare ikke mulig å generalisere på den måten for så å presentere det som fakta! Barn er ulike, med ulike behov for både næring, nærhet og kos, også når de fyller 6 måneder. Dette med at barn ikke trenger nattmåltider ved et visst alder, f.eks. 6 mnd, henger dessverre igjen fra gammelt av altså!
Nuffa Skrevet 8. november 2006 #5 Skrevet 8. november 2006 Sikkert de samme som sier at nyfødte sover opptil 20 timer i døgnet.... Ingen jeg kjenner har sånne barn..
Anonym bruker Skrevet 9. november 2006 #6 Skrevet 9. november 2006 Vel, det var kanskje litt sterkt å si at da SKAL de sove gjennom natta. Mente det ikke så bokstavlig. Selvsagt er ingen barn like, men det er greitt å vite hve som er normalen. Det er jo heller ikke bra for barnet at det våkner annenhver time om natta. På et tidspunkt begynner de å få voksent sovemønster med REM søvn og lengre soveperidoer slik som oss. Ved mye våkning, får de ikke med seg den sunne gode lange søvnen. Derfor tror jeg ikke man bare skal blåse av disse "milepælene". Denne med at de kan sove natten gjennom ved 6 mnd er nok ikke et gammelt kjerringråd, men henger sammen med barnets fysiske ut vikling i hjernen. Har lest om det i mange gode barnestellsbøker. F.eks er min gutt våken nesten hele dagen selv om "boka" sier at de ved hans alder stor sett bare klarer å være våken 2 1/2 time om gangen. Da blåser jeg ikke bare av det og tenker at mitt barn er sitt eget individ. da etterstreber jeg en rutine og prøver å finne en måte så han får den søvnen han trenger på dagen, - for hans del. Ikke for min del. Selvsagt skal de ikke noe som helst. Men det er greitt å vite hva de kan kunne.... Akkurat som at man normalt kan gå ved ca 1 år. Man venter vel ikke til barnet er 4 år dersom det ikke har begynt å gå enda? Vel, litt teit sammenligning der.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2006 #7 Skrevet 9. november 2006 Jeg synes du har ver KJEMPE FLINK! Å ha klart å amme 7 måneder synes jeg at du har fortjent en applause for =). Jeg klarte ikke holde ut så lenge dessverre =). Jeg kombinerte amming og flaske ca rundt 2 måneder. Synes det ble så mye lettere, for da kunne mannen min ta over litt noen ganger og enklere med barnepass (pumping er ikke digg hehe). Synes det ble mye bedre og jeg koste meg mere med amminga etterhvert, og følte meg og sneipen hadde det bedre sammen. Til slutt slapp jeg ammingen selv pga jeg begynte å røyke igjen =O, og da ville jeg ikke amme mer.... har enda melk igjen etter 2 måneder slutt, men dette kan variere fra person til person! Vil ikke ha skylda for at du har mistet melken etter å ha begynt på flaske. Jeg synes selv at jeg kanskje var litt egoistisk å stoppe å amme pga røyken. Skulle vært omvendt! men det er ikke alltid så enkelt. Det å være god mor har vel litt mer enn bare amming å gjøre... Jeg skriver meg som annonym for å ikke få huden full nå =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå