Gå til innhold

"normal" utvikling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har noen spørsmål om når det er "normalt" å mestre ting for de små.

- Å gå

- Å spise selv

- Å snakke i hele setninger

God spredning i spørsmålene min:-)

Håper noen kan hjelpe meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan bare svare hvordan min sønn utviktet seg - men det mest riktige er jo å lese en fagbok.

Å gå - 9mnd

A spise selv - 13mnd - da mener jeg holde en skje og spise en hel middagtallerken alene

Å snakke i hele setninger - Snart 2år og vi venter fortsatt.

Det er ofte slik at om man begynner å gå tidlig vil man å snakke sent og omvendt.

Skrevet

Tja - her var snuppa 14 mnd da hun gikk selv, omtrent det samme da hun kunne spise selv med skje. Med hendene husker jeg ikke, kanskje 8-9 mnd???? Hadde rimelig god kontroll på gaffel da hun var 18 mnd. Snakker ikke i hele setninger enda, men begynner å sette sammen to eller noen ganger flere ord nå (22 mnd)

Skrevet

- Normalvariasjonen for å begynne å gå er ihvertfall 10-18 mnd.

- spise selv vet jeg ikke, men Lillemann var temmelig god med gaffel fra ca. 14-15 mnd. og skje (f.eks. suppe) fra 18 mnd.

- Lillemann er 20 mnd. og sier bare noen få ord og fraser som "takk", "ja", "nei", "Ha det" og "se der". Husker forresten at niesa mi snakket i lange setninger da hun var 18 mnd. så det er sikkert stor variasjon der også.

Skrevet

Bortsett fra det fysiske så er gutten min litt "treg".

Gikk gjorde han før han var året. Gikk i trapper fra han var 13 mnd. Klatret i ribbevegg fra han var 15 mnd. Nå er han snart 20 mnd og springer veldig fort og klarer også å gå baklengs (har lest at dette er normalt fra 2 års alderen)

Men han spiser selv, men kun med fingrene. Ønsker ikke å bruke skje, men prøver. Så det er mye grising ja...

Vi venter fortsatt på at det skal komme enkeltord, men har ihvertfall begynt å prøve nå.

Skrevet

Da er våre barn veldig like i utvikling hele veien. Akkurat like gamle også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...