Gå til innhold

Snart 2år - hvilke "krav" kan jeg sette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har barn som nærmer seg 2år - hvilke "krav" har dere til dem?

Her krever vi et "takk for maten" og at leker skal ryddes (med hjelp) til leggetid. Krever også at all mat skal spises på kjøkkenet. Gutten min er fæl til å lure seg ut i stuen med en brødskive.

Hva "krever" dere andre?

NB: Er klar over at ordet "krav" ikke er det rette. De er jo fortsatt så små, men håper dere forstår hva jeg er ute etter:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja - jeg har en på samme alder, og jeg tror ikke vi har særlige krav. Hun hjelper til masse, det skal hun ha. Hun har lært seg å dekke bordet, hun kaster søppel, hun er i det hele tatt med på familiens gjøremål. Men vil hun ikke akkurat da, så slipper hun. Det er sjelden noe tema, egentlig, for det morsomste hun vet er å være med...

Høflighetsfraser har vi ikke lært henne egentlig. Men det begynner å komme litt av seg selv, sikkert fordi hun kopierer oss. Et takk for maten som kommer som en tom frase har jeg ikke behov for å høre. Da venter jeg heller til hun finner ut av det selv (som hun har gjørt med "takk" når hun får noe).

Skrevet

Knerten blir 2 i februar. Han hjelper til masse helt på egen hånd, han synes det er gøy. Våre krav begrenser seg til at han ikke skal gjøre ugangn, slik som å legge føttene oppå spisebordet mens han spiser, kaste mat i gulvet etc. Han sier takk, takk hver gang han får noe, helt automatisk. Og han hjelper til med å rydde inn mat, ta ut mat, dekke bordet, kaste søppel etc. Men vi har aldri stilt det som noe krav.

Skrevet

Det morsomste han vet er å hjelpe til så vi har ikke hatt noe behov for å sette noen regler for hva han skal gjøre.

Det hender rett som det er at han starter rydde-, koste- og vaske-aksjoner på egen hånd. F.eks. en søndag her insisterte han på at vi skulle rake løv i hagen. Han hentet en rake til hver og hagehansker til meg. Da vi hadde fått sammen en liten haug fant han fram en rull med søppelsekker og så skulle vi fylle løvet i en sekk.

Skrevet

Nå er vi ikke så veldig konsekvente enda på at 2-åringen skal ha så mange faste plikter, men han er kjempeflink til å hjelpe til, rydder, vasker bord, kaster ting i søppelbøtta selv, henter bleier når det skal skiftes osv.. ikke alltid han "gidder" når han blir spurt men han får masse ros når han gjør ting av seg selv, og derfor syns han det er utrolig gøy å få hjelpe til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...