Anonym bruker Skrevet 8. november 2006 #1 Skrevet 8. november 2006 helt ærlig så aner jeg ikke hvorfor. ønsker ikke å skape noe diskusjon men lurer på det.
Gjest Skrevet 8. november 2006 #3 Skrevet 8. november 2006 Leste i en bok her for et par dager siden at det kunne gi blødninger i tarmen om det ble gitt for tidlig.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2006 #4 Skrevet 8. november 2006 Det er vissnok noe med innholdet som kan gi allergi. Hvilket innhold husker jeg ikke. Melkeproteinene tror jeg.
Kæmma og trultene Skrevet 8. november 2006 #5 Skrevet 8. november 2006 Jeg leste i et skriv fra Småfolk at det kan begrense opptaket av jern i maten til de små, og at det kan være skadelig med for lite jern i så tidlig alder! Sto ingenting om allergi eller noe annet der.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2006 #6 Skrevet 8. november 2006 det eneste som er farlig er at de kan få jernmangel ,da det ikke er jern i kumelk.men da kan en veie opp ved å gi matvarer med jern.feks lverpostei,prim,brunost,brokkoli o.l
april 06;) + mai 09* Skrevet 8. november 2006 #7 Skrevet 8. november 2006 Så vidt jeg vet er riktig som står ovenfor her ang melkeproteiner og allergi. Det er vel det jeg har blitt fortalt ihvertfall, at noen vil kunne utv. kumelkallergi ved introduksjon av melk før 1 år. Gutten vår har det, han har kun fått noen ml mme på barsel, men det kan ha vært nok til å utv allergien.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2006 #8 Skrevet 8. november 2006 ok,så om man veier opp jern i maten kan han få da?om han liker lettmelk har lite melk og mme liker han ikke. Fikk smake litt xtra lettmelk fra min kopp og det liktehan meget godt. Men vil ikke gi om det fører til magetrøbbel. Han spiser sllerede youghurt.
2.januar06 Skrevet 9. november 2006 #10 Skrevet 9. november 2006 Mest av alt skal man ikke gi d pga at det gjør at kroppen ikke tar opp alt det jernet den trenger, så selv om man gir ekstra jernrik mat er det ikke nok. Bør nok vente til han er over året.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2006 #11 Skrevet 9. november 2006 søren,ja får nok vente da vil jo bare det beste for lille klupen. takk for informasjonen.
Guttemamma til tusen :) Skrevet 9. november 2006 #12 Skrevet 9. november 2006 kumelk FORTRENGER jernopptaket på små babyer.. så det er ikke bare det at det ikke er jern i kumelk, med det hindrer også i at annet jern ikke blir tatt opp i kroppen! hs anbefaler jo leverpostei og prim.. det er det jo melk i.. i tilleg er det melk i enkelte av glassene til nesle fra 8mnd!
Blomman Skrevet 9. november 2006 #14 Skrevet 9. november 2006 kumelk i seg selv fortrenger ikke jernopptaket. Les i anbefalinger for spedbarnsernæring s 40 (link til anbefaligene finner dere på ammedebatten). Mengden kumelk (som introduseres fra 12 mnd) bør begrenses til småbarn til maks 5-6 dl pr dag (inkl yoghurt) for at ikke melk skal fortrenge mer jernrike matvarer fra kosten. Hvis man "må" gi kumelk før 12 mnd kan man koke melken for å spalte de største proteinene noe mer slik at tarmen tåler det bedre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå