Anonym bruker Skrevet 8. november 2006 #1 Skrevet 8. november 2006 Når ingenting annet hjelper, er det ikke greit å bruke ammeskjold da? Har prøvt absolutt alt, men nurket vil ikke ta puppen skikkelig. Har lest at man kan redusere melkeproduksjonen, og at man bør kun bruke det i korte perioder osv. Men når absolutt ingenting annet funker, så er det vel bedre å ty til skjold enn flaske vel?... Har SÅ lyst til å amme beibien min.... Noen som kan fortelle litt om sine erfaringer med brystskjold?...
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 8. november 2006 #2 Skrevet 8. november 2006 Ja, det er flott som en siste utvei! Har du snakket med en ammehjelper? Hvis ikke - ring nå!
Anonym bruker Skrevet 8. november 2006 #3 Skrevet 8. november 2006 Det er ikke ammehjelper i dette fylket som jeg bor i... Men har vært hos helsesøster, på ammepoliklinikken osv. Men ikke kommet noen vei...
Anonym bruker Skrevet 8. november 2006 #4 Skrevet 8. november 2006 Jeg har hatt samme problem med min datter på 3 måneder. Hun klarte ikke å få tak i puppen. Jeg har ammet tre barn før og vet hvordan det skal gjøres, enkelte babyer har rett og slett feil teknikk. Ringte ammehjelpen men fikk ikke noe hjelp hos de, kun råd om å unngå skjold for enhver pris. MEN det var skjold som til slutt gjorde at jeg klarte å få i henne morsmelk, så jeg vil si at det må jo være det viktigste, greitt at du på en måte lærer barnet en uvane men hvis det er for deg som for meg så var alterantivet å slutte å amme. Jeg kunne holde på i timesvis uten at hun klarte å ta puppen i det hele tatt, og ett slik kjør har hverken mor eller barn godt av. Når datteren min var to måneder begynte jeg å venne henne av med skjold, jeg hadde da skikkelig såre brystvorter, med delvis åpne sår. Har aldri hørt om andre som har blitt såre av skjold, men det ble jeg. Gikk ikke akkurat knirkefritt å venne henne av men etter to-tre ukers jobbing klarte jeg å amme mer og mer uten og nå ammer jeg bare uten. Så det er håp. Jeg merker forsatt at hun har en feil sugeteknikk, for mens babyer på hennes alder bruker 10 min på ett måltid bruker hun alt fra 30 min til 1 time, (sjelden 30 min), og hun blir ofte frustrert fordi det går så sent. (og jeg har visst lite melk på kvelden). Så mitt råd er KJØP SKJOLD med god samvittighet
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 8. november 2006 #5 Skrevet 8. november 2006 Sjekk litt på www.ammehjelpen.no - amming fra a til å - tilkoblingen. Der er det både tekst og video. Og du kan ringe en ammehjelper som ikke er i fylket også, kanskje du kan få hjelp pr. telefon... Les også om brystskjold, så vet du hva som er lurt å velge. Og jeg er helt enig i at det er bedre å prøve det enn å slutte å amme! Man MÅ ikke få mindre melk av det, men man skal være ekstra obs på vektoppgang. Det er ikke alle som klarer å tømme brystet med skjold, og det kommer jo alltid litt melk i skjoldet - noe som lurer mange til å tro at barnet får melk når det bare kommer noen dråper. Skjønner? ;o) Det er alltid mulig å avvenne fra brystskjold senere om man vil det.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2006 #6 Skrevet 8. november 2006 Tusen takk, da er det håp for meg og beibien også da! Han er nå 8 uker, og jeg har altså strevd såpass lenge uten at noe funker, at jeg synest ikke at jeg tyr til skjold fordi det er den enkleste løsningen, men rett og slett fordi alt annet er prøvt og ingenting funker. To måneder med slit og såre brystvorter holder for min del... Så får jeg se etter hvert om kanskje han klarer å ta puppen bedre.... Jeg synest iallefall det er bedre å ty til skjold enn mme. Ikke at det er noe galt med mme, men når lillegutt kan få i seg morsmelk på denne måten så er jo det bedre.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2006 #7 Skrevet 8. november 2006 Jeg brukte ammeskjold de første 5 ukene med min første fordi han ikke klarte ta puppen. Det jeg ble anbefalt på barsel, var å pumpe brystene tomme en gang i døgnet, det skulle hjelpe til sånn at produksjonen ikke gikk ned. Pumpemelken fikk han på flaske hver kveld, da visste jeg at han hadde fått godt med melk før leggetid!
kroko Skrevet 8. november 2006 #8 Skrevet 8. november 2006 Jeg brukte ammeskjold i ca 4 mnd og det gikk ganske greit. Fikk litt gnagsår innimellom så det var veldig viktig for meg med riktig ammestilling. Etter 4 mnd ville knerten ikke ha skjold mer, bare spyttet det ut og tok puppen. Veldig greit. Ammet forrige barn også med skjold, med dårlig resultat. Hadde for lite skjold. Denne gang brukte jeg Medela str L og det gikk mye bedre. Måtte ikke pumpe noe ekstra. Eneste jeg merker som stor forskjell var at måltidene tok lengre tid - men det får man bare bruke. Som helsesøster sa - bedre med skjold enn ikke noe morsmelk!! Greit å sjekke innimellom om babyen vil ta brystet uten skjold, men ikke stress med det - det ordner seg sikkert til slutt :-) LYKKE TIL!!
Anonym bruker Skrevet 8. november 2006 #9 Skrevet 8. november 2006 Viss det er fordi du blir sår av sugeteknikken hans ville jeg ikke brukt sjold!!! Jeg vart sår på eine puppen og prövde med sjold, men vart ikke bedre.... Vart bare verre og verre.... Hadde stort kjöttsår.
Mari+Lukas06+Vilde08*fødeklar Skrevet 8. november 2006 #10 Skrevet 8. november 2006 Har brukt skjold i snart 10 uker! Produksjone har ikke gått ned på meg Har fått mer og mer melk! Er vel det vi skal? Pumper også innimellom!
Mari+Lukas06+Vilde08*fødeklar Skrevet 8. november 2006 #11 Skrevet 8. november 2006 Og Lukas ligger over gj.snittet på vektskurven!
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 8. november 2006 #12 Skrevet 8. november 2006 Supert!!! Det går ofte bra, vettu!
Mari+Lukas06+Vilde08*fødeklar Skrevet 8. november 2006 #13 Skrevet 8. november 2006 Fikk gnagsår og vondt av chicco sine, men ikke medela!
Videlivi Skrevet 9. november 2006 #14 Skrevet 9. november 2006 Min lille ville ikke suge ordentlig, bet med gommene. Prøvde brystsjold først på barselavdelingen, og begynte å blø. Pumpet derfor ut melka og ga henne på flaske. Jeg gikk til helsesøster på mandag, og prøvde igjen brystsjold. Nå fungerte det mye bedre og jeg slipper faktisk å pumpe meg! Jeg anbefaler deg å bruke brystsjold hvis dette er eneste måten du får i poden din morsmelk på! Det er mye lettere enn flaske og pumpe i lengden! Jeg bruker Avent sine, de fungerer veldig bra for oss!
Mamman¤til¤Jentepåsnart4 Skrevet 9. november 2006 #15 Skrevet 9. november 2006 Har det likedan som deg. Jenta mi var født for tidlig og ville ikke ta puppen. Vi ble like sugeforvirra begge to på barsel hvor den ene teknikken avløste den andre. Hadde hundre jordmødre med hundre forskjellige meninger om ammingen så tilslutt forsvant melka såpass at det ble nan og morsmelk halvt om halvt. Jeg ble rådet av en venninde å kjøpe noen skjold fordi jeg ønsket å amme, og det har funket så fint for oss. Ikke merka noe av nedsatt produksjon. Jenta får bare morsmelk og går opp 250g i uka. Jeg skjønner ikke det der med aller siste utvei, og at dette med skjold skal være så fælt. Jeg opplevde at det etablerte ammingen på en stille og fredelig måte, uten kamp og gråt og skuldrene opp under ørene fordi jeg skulle finne rett stilling med en baby som vrir seg som en mark og forstår mindre enn ingenting hva hun skal med den puppen. Jeg sa til meg selv at hvis hun ikke gikk nok opp i vekt skulle jeg gi henne noe i tillegg, det har vi aldri trengt. Så løp og kjøp deg noen skjold, de er enkle å ta med seg, siskret og lette å bruke. Så får dere kost dere med ammingen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå