Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min gutt er snart 5 år og har hatt delvis tå-gange/delvis vanlig gange en tid, men nå har det blitt værre med stive leggmuskler og vonde ben. Vi har fått time hos ortoped og lurer på om noen har opplevd lignende? Vil gjerne høre noen med erfaringer her.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke erfaring å komme med, men en tanke slo meg..

Hvis man går med for store sko, eller har gjort det en stund, så er det stor sjanse for å utvikle "tå-gange"...Man blir også stiv i leggmusklene av å gå med for store sko, fordi man må bruke de musklene for å holde skoen på plass.

Nå vet jo ikke jeg noe om din sønn på dette området, men dette er iallefall noe jeg har fått høre fra ei som har jobbet på skobutikk i 20 år.

Skrevet

Har erfaring. Vil garantert gå over. Stimuler muskler ol med massasje, tøy og bøy

Skrevet

Korte leggmuskel kanskje. Det kan hjelpe med B-tonin dersom han får kramper i bena av dette. Jeg ville tatt turen til fysioen å fått sjekka ut musklene i bena.

Skrevet

Noen barn i den alderen venner seg til tå-gange som en slags uvane. De er i full fart hele tida, og har liksom ikke tid til å sette foten skikkelig ned for hvert skritt. Det går nok over etterhvert, og dere kan også prøve å minne ham på det, vise ham hvordan man setter ned hele foten og forklare for ham at det er bedre for bena og hele kroppen.

Skrevet

Min stedatter gikk på tærne hele oppveksten. Hadde dårlig kontroll og snublet mye. Hadde for korte sener i leggene slik at hun nesten ikke klarte å sette helen ned i bakken. Prøvde fysioterapi uten særlig resultat. Det ble ikke bra før hun ble operert når hun var ca 15. Burde sannsynligvis vært operert før, for dette hemmet henne hele oppveksten. Hun måtte sitte med gips på begge bena i over en måned og trene seg opp etterpå, derfor ble det utsatt. Men...burde nok vært gjort likevel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...