Gå til innhold

nå sies det visst at grunnen til at man ikke skal drikke når man går på antibiotika er at man lett kan glemme å ta tabletten. Kuren virker like godt selv om man drikker


Maddemor-1 gutt+1 jente:)

Anbefalte innlegg

Det ble jeg fortalt i helga. Da hadde vi i vennegjengen en heftig diskusjon. jeg mente at dersom man drikker når man går på antibiotika, så kan man like gjerne la være å ta tablettene den dagen fordi virkningen av de forsvinner med alkohol.

Da ble jeg raskt nedstemt av de andre fordi en eller annen lege hadde gått ut i media og avkreftet min påstand. Det hadde seg visst slik at tablettene virker like godt med eller uten alkohol, men siden det er lett å glemme å ta tablettene når man er full, anbefaler de avholdenhet under en kur.....

 

Hadde ikke hørt det jeg, men det er sikkert sant......

 

Så da spørs det om den hvite løgnen med urinveisinfeksjon er så lur å bruke lengre.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har jeg aldri hørt! Vil da tro at grunnen er at alkohol og piller ikke bør mixes,pga risikoen for skadevirkninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og fått mange protester på det, men da sier jeg bare at legen min sa jeg skulle holde meg unna, og da velger jeg å stole på ham.

Ingen som kan argumentere mot den uansett, da får de heller bare syns at jeg er prippen (som jeg også har fått høre!)

 

Det finnes sikkert massevis av andre unnskyldninger, det går jo an å si at en ikke har lyst på! Det er da vel en ærlig sak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda det er klart! prippen du lissom:) hi hi... det er jeg sikker på at du ikke er. Men den var fin den om at det har legen sagt sa da gjør jeg sånn! Den funker nok.'

 

Tenkte bare det kunne være greit å legge ut den tråden fordi jeg ble selv tatt litt på senga med den diskusjonen i helga og hadde ikke så mange svar å gi der og da.... Kan jo være greit å være klar over det hvis man har tenkt å bruke den hvite løgnen.....

Det var faktisk 3 stk som påsto dette til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke drikke de første 2-3 dagene av kurn, da kan du risikere å få dårligere virkning av antibiotikaen.

Ellers er det ikke noe stress å drikke.

Dette har iallefall alltid legen min sagt til meg.

Er gammel overtro at man ikke kan blande de to tingene.

 

Eneste ulempen er som sagt at i begynnelsen av kuren, kan man risikere å ødelegge virkningen litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke godt nok til det, men en ting vet jeg helt sikkert. Og det er at jeg ALDRI skal blande alkohol og antibiotika. Jeg har tatt antibiotika pga urinveisinfeksjon flere ganger, da jeg en gang skulle møte ei venninne i Bergen og ta noen drinker i sommervarmen (2 stk), ble jeg så svimmel som jeg aldri har vært før....

 

Og det kan være en virkning av blandingen alkohol og antibiotika. Jeg anbefaler ingen å gjøre det samme...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hørt at du ikke skal drikke når du går på antibiotika fordi at dersom du blir full beveger du mer på kroppen når du danser, springer, osv... Og når du er syk og går på antibiotika skal du helst slappe av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så summa summarum så hadde vi alle egentlig litt rett når vi satt og diskuterte i helga.....

Det er jo tydeligvis ikke lurt å drikke uansett mens man tar antibiotika da skjønner jeg.

 

Jeg brukte ikke selv den unnskyldningen i helga, for jeg fortalte at jeg er gravid, men en annen venninne av meg gikk på antibiotika og det var sånn vi begynte å diskutere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har diskutert dette med min lege,da jeg fikk penicillin en gang rett før vi skulle på ferie,og den ferien innebar seff masse drikking..

Var litt redd jeg ikke kunne drikke noe.

Helt feil sa legen, drikk du,men ta det litt med ro,så det ikke blir en hel uke på fylla.

En kveld og to er helt ok,men ikke en hel uke lissom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har også hørt det.. Men i følge legen min og apoteket, så er det visse typer penicillin og antibiotika som man kan bli skikkelig dårlig av om man drikker alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har spurt flere leger om dette... Når jeg har tatt antibiotika kan jeg drikke litt alkohol, par øl eller noe sånt.. hvis jeg overdriver drikkingen kan man like gjerne slutte med kuren for da må du begynne forfra igjen.. For da har kuren null effekt lengre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid fått beskjed om så lenge jeg har jobbet innen helsevesenet sammen med leger om at man IKKE skal drikke uansett hva slags antibiotika man tar. Dette pga svært nedsatt effekt av virkestoffene, du føler deg mer i form enn det du er, du er en potensiell smittefare for alle rundt deg, OG fordi du ved å drikke alkohol ved siden av kan få alvorligere reaksjoner; som blackout (total blackout) og det kan faktisk forekomme kramper i værste fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Grunnen til at man blir frarådet å innta alkohol under antibiotikakur er at immunforsvaret blir dårligere når man er påvirket av alkohol. Det er altså lettere å bli forkjøla f.eks. når man har vært skikkelig på fylla en kveld. Så hvis man er syk og tar antibiotika bør man ikke forårsake ytterligere mer sykdom. Også sliter levra med å skille ut medisinen hvis den er proppfull av alkohol...

Noen tabeletter kan også gi antabus slik at man blir kvalm og svett og generelt dårlig hvis man drikker. Tror det er svært få.... Og legen sier det hvis man får en slik kur.

Det er iallefall hva jeg har hørt fra brodern som er lege og hva jeg vet selv siden jeg er sykepleier.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at man ikke skal drikke er at virkningen på antibiotikakuren kan bli dårlig...og du blir kanskje ikke helt frisk og må på ny ABbehandling..

 

Nurse me

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte legen min om dette jeg....

 

 

Antibiotikan fungerer like bra om en drikker eller ikke, men grunnen til at en ikke skal drikke når en går på antibiotikakur er det at det blir så hardt til levra!! Eneste grunnen!!............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...