Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre? Litt lang...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Typen min fikk seg jobb på mandag.. 10 mil nord fra der vi bor nå.

Jeg går på skole for tiden, og går ut i permisjon fra februar av. Så han flytter hjem til foreldrene sine i mellomtiden, til jeg er ferdig med skolen.. Så vi slipper å betale på to husleier!

Men nå begynner skolen å bli ett problem.. Jeg sliter med bekkenløsning og henger en del etter de andre i klassen fordi jeg har vært en del borte.. Sikkert over 40 dager siden vi begynte i slutten av august.. Masse prøver og innleveringer jeg har gått glipp av også.

Grunnen til alt fraværet er at jeg er sliten, og at bekkenet enkelte dager tar livet av meg. Klarer ikke å gjøre noen ting.

Synes det er kjempevanskelig selve fagene også... Føler at det er mere å gjøre enn jeg har kapasitet til! Tonnevis med lekser og prøver hver dag omtrent.. Og sitte oppe med bekkenløsning og smerter å gjøre lekser hver dag i flere timer, er ikke noe jeg verken klarer eller vil.

Jeg kjenner jeg begynner å bli litt skolelei også oppi alt dette.. Synes alt er vanskelig, å har vanskeligheter med å komme meg opp om morgenen enkelte dager fordi jeg synes det er så tørt på skolen. Det samme hver dag..

Men jeg vil gå ferdig skolen pga fødselsstipendet jeg får... Dvs ca 8000 per mnd i 38 uker etter fødselen, noe som kommer godt med!

Dropper jeg ut nå, kommer jeg sannsynligvis til å få stipendet jeg har fått hittil dette skoleåret, omgjort til lån. Ca 15 000. Og ikke fødslesstipnd... Å det vil jeg ikke...

Men tror kanskje det kan bli knapt å leve på ei lønning når tassen kommer ut... For engangsstønaden jeg får, ,må vi kjøpe utstyr for. Kan ikke leve av de i ett år heller.. Er ikke mye penger.

Hvis jeg dropper ut nå da.. Kan jeg og typen flytte sammen igjen! Slipper å flytte når jeg er 3 uker unna termin... Å slipper å bo aleine i noen mnd..(har bodd aleine i snart ett år fordi han har vært i militæret) Å det er jeg egentlig drittlei av!

Håper noen kan gi meg noen synspunkter på dette.. Synes det er så vanskelig!

Takk for at du tok deg tid til å lese!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja... du sitter jo veldig mye foran skjermen din om dagene også har jeg fått inntrykk av. (har lest listen over de mest aktive brukerne her inne og der er du nr 3... )

Hvorfor ikke gjøre skolearbeid hjemme istedet for å være så innmari mye på bim?? Læreren synes sikkert det er ok at du studerer hjemme bare du leverer inn det som leveres skal til riktig tid. På den måten får du beholde fødselspenger og fullføre skolen samtidig!

Verdt å undersøke kanskje...

Bare et tips.

Skrevet

Er ikke så lett å levere inn oppgaver når du ikke skjønner noe av de... Når du heller ikke er på skolen å får det forklart..

Skrevet

En løsning er:

Om du kan få legen din til å bekrefte at du er 100% ufør (trenger ikke være det, men du må ha erklæring fra lege på det) frem til perm skulle ha begynt og evnt fire mnd tilbake, kan du få "slettet" dette skoleåret. Men du må ha vært utav stand til å følge undervisningen. Da vil du få innvilga sykestipend, og du vil likevel ha krav på fødselspengene dine videre, men du må snakke med skolen, at de permiterer deg nå. Du må også legge ved erklæring som sagt på at du ikke har klart å følge undervisning 100%, i inntil 4 mnd pr semester. Vanskelig gravidtet er grunnlag nok det, blanketten til Lånekassen trenger man ikke å fylle ut årsak heller, legen trenger bare å bekrefte langvarig fravær, samt at du må samtykke i selv at du ikke mottar eller har mottatt penger fra folketrygden for samme periode.

Rotete innlegg... men snakk med lånekassen, si at du har vært 100% borte fra skolen feks siden sept/okt og må ut i perm nå fordi ser at du ikke klarer å fullføre, så kan de gi deg sykestipend, samt forklare deg hva du må gjøre i henhold til fødselspengene. Vet ei venninne av meg gjorde det slik hvertfall...

Skrevet

Hei,hopper inn her og kikker litt på forskudd,jeg... (er fremdeles i 1.tri)

Jeg vil anbefale deg å prate med lege din,eller trygdekontoret om du kan ha krav på sykepenger eller no´sånt,siden du er så plaget av bekkeløsning. Jeg vet ikke helt, mn tror muligens dette kan være grunnlag for å få fødselspenger i etterkant... Skjønner godt at du vi bo med mannen, mn hvis dette lar seg vanskelig gjøre, vil du jo få støtte som enslig forsørger... Lykke til,uansett! :)

Skrevet

Hei!

Skjønner godt at du er lei! Har studert i mange år, og vet godt hvordan det føles i blant. Og selv om jeg ikke er student nå, så merker jeg godt at konsentrasjonen og motivasjonen til å jobbe ikke er den samme nå som jeg er gravid!

Mitt råd til deg er imidlertid å gjøre ditt beste for å holde ut!! Det er ikke så mange månedene igjen, og som du sier er dette det smarteste økonomisk. Kan du gå til lege og få sykmelding, slik at du kan trappe ned på skolearbeidet uten å få dårlig samvittighet? Det er aldri noe sjakktrekk å hoppe av skolen, uansett hvor meningsløst det føles. Selv om du kanskje ikke får direkte bruk for det du lærer senere, er det alltid lurt å kunne vise til papirer som dokumenterer kunnskap. Litt snusfornuftig her.......men jeg slet selv med å fullføre studiene mine, og er overlykkelig i dag for at jeg tok meg selv i nakken og greide det!

Det er kjempekjipt å bo borte fra kjæresten, har lang erfaring med dette også, men prøv å holde ut! Når dere er sammen igjen er fraværet glemt, I promise! Snart er det jul, og da får dere være sammen, og så poff, så er permisjonen der!

Uansett hva du velger å gjøre, masse lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...