Elias,Emma&Sofia`s♥Mams♥ Skrevet 8. november 2006 #1 Skrevet 8. november 2006 Jeg er i alle fall kjempeimponert...han teller glatt til 20 helt riktig, kan alle fargene på bilene sine (og han har mange!!!) han kan min bokstav og vet at mamma og mormor har samme bokstav, han kan sin bokstav og har skjønt at han og lillesøster har samme bokstav, han kan pappa sin bokstav, tante sin bokstav og Donald sin bokstav og flere med. Han snakker som en foss og ser mange sammenhenger som jeg syns er ganske imponerende!!! Blant annet kan han si at en mammut (ser på ISTID =) ligner på en elefant! At en grønn audi vi ser på veien ligner på mormor sin bil, men han forstår at det ikke ER mormor sin bil. Syns det er så kult - nå kan jeg faktisk ha en skikkelig samtale med min lille sønn =)
Reidis Skrevet 8. november 2006 #2 Skrevet 8. november 2006 Ja, er det ikke gøy? ) Jenta mi er 2,7 og i forrige uke prøvde farmor og farfar ut bokstaver. De viste bokstavene èn gang, og etter det har hun husket det. Også når vi prøver hjemme også. Bokstavene til Pappa, kusine, tanter, onkler, mamma, farmor og farmar, venninna i barnehagen og ikke minst seg selv. I tillegg leker hun at hun skriver (det blir mange O'er som er farmors bokstav..hehe). Jeg er kjempeimponert. Hun forteller "vitser" også: som for eksempel: Jeg vil sitte på taket på bilen....å nei, det går jo ikke an..(og masse latter). )
små Skrevet 8. november 2006 #3 Skrevet 8. november 2006 Sånn er jenta mi også (blir 3 om en mnd..) Jeg blir rimelig imponert av alt hun kan altså..
Gjest Skrevet 8. november 2006 #4 Skrevet 8. november 2006 Det er noe jeg lurer på også, hvor vanlig det er at så små barn kan bokstaver. Min sönn fyller to år om fjorten dager. Han snakker, men ikke kjempetydelig og rent. Han kan 11 bokstaver helt, pluss noen som han er litt usikker på. Da er det det samme prinsippet du bruker; M er mamma, P er pappa, S er Simon og "senga", F er farmor og fisk osv.... Han kan også stupe kråke. Er det vanlig i denne alderen?
mammae:-) Skrevet 8. november 2006 #5 Skrevet 8. november 2006 Kjempekjekt når vi kan kommunisere med barna våre:-) og gøy når vi ser hvor mye dei egentleg kan og hvor fort de lærer. Jenta vår er 2 år og 1 mnd og snakker flytende, og kan også flere bokstaver. Kan alle bokstavene i navnet sitt, mamma og pappa sin forbokstav ol. Kan også mange farger, men blander litt avogtil da:-) vet ikke når det er vanleg og begynne og stupe kråke men snuppa har gjort det siden ho var ca 23 mnd...
Leola Skrevet 8. november 2006 #6 Skrevet 8. november 2006 Ja, junior kan også dette:) det er så gøy å kommunisere med ham for tiden for han forstår så mye!
lbml Skrevet 8. november 2006 #7 Skrevet 8. november 2006 Gutten vår er 2,5 år og ved middagsbodet i dag tellte han til 14. Vi har aldri hørt han telle lengre enn til 3 før. hehe. Det kommer fort. Og han synger "bæ, bæ lille lam", og "blomster små, gule, blå" hele sangene!!! Om han kan bokstavene vet jeg ikke, har ikke prøvd han på de, men det forundrer meg ikke. Han er blitt veldig flink i språket i det siste. Han snakket bare ett og to ord setninger før han begynte i barnehagen (da var han 2 år og 3 mnd). De siste 3 mnd er det kommer så mye ord at jeg er helt fasinert. Og han kan fargene også, mange iallefall. Kjenner igjen bilene og lydene på bilene i nabolaget. Når de kommer kjørende forbi sier han hvem som kommer uten å se ut. Og han liker bmw biler så han kjenner igjen dem på lang avstand. Enig at det er kult når man kan ha samtale med barna ) Men de blir da så fort store, lurer på hvor tiden blir av jeg :/
tobarnsmamma Skrevet 9. november 2006 #8 Skrevet 9. november 2006 Datteren min er 2 år og 3 mnd. Hun teller til 20 uten feil, og kan hele alfabetet. Hun kan alle farger, men blander av og til rosa og lilla. Hun har et helt utrolig språk og kan kjempe mange ord. Morro!!
Gjest Skrevet 9. november 2006 #9 Skrevet 9. november 2006 Det er kjempegøy! Hva de kan av slike ting er nok litt interessebetinget, min eldste kunne alle bokstavene da han var 2,5 år, han var rett og slett utrolig inressert i slikt. Nå er han 4 år og er ikke like interessert, men ligger fortsatt et godt stykke foran på tall og bokstaver enn andre på hans alder fordi han har mer interesse for det enn endel andre ting som andre barn er mye flinkere enn han til. Følte mye av det du skrev passet til minstegutten min også jeg, han er 2,2 år, men han kan bare sin bokstav og er ellers lite interessert i slikt i forhold til broren. Ramse opp tallene til 20 går fint som oftest, hopper gjerne over ett og annet tall, og han har også begynt å forsøke å telle ordentlig de siste ukene (det er jo forskjell på å ramse opp tall og telle, regner med du mente ramse opp tall?), men klarer bare å telle opp til 3, etter det blir det rot. Men han setter ting i sammenheng, snakker i setninger, kan gjenfortelle ting han har opplevd eller sett og forsøker også å sette ukjente ting i samenheng der han finner det mest logisk. F.eks hadde naboen til mine besteforelde en rar ku på beite sammen med resten i sommer, den hadde lang pels som en raggete ponny og buskete hale som en hest. Da minsten så den ble han stående en stund før det kom "Se mamma, der hesten!" Jeg måtte forklare ham at det faktisk var en ku, noe han ikke var helt fornøyd med og sa tilslutt "Neeeei... Hesteku!" Hehe... Måtte jo le av ham da :-) De er fantastike små skapninger som forstår så utrolig mye mer enn vi tror, og tenk så heldige vi er som får lov å være samme med dem! :-)
PrinsesseSjefen Skrevet 9. november 2006 #10 Skrevet 9. november 2006 jenta mi (2 år, 9 mnd) kan IKKE telle, nærmest hun kommer er å si 8, 9. Hun kan ikke bokstaver, hun blander sammen fargene, hun snakker som de fleste to-åringer jeg kjenner (noe uforståleg for andre) MEN jeg er ikke det spor bekymret for henne! Hun er tidligere ute med å snakke enn storesøster var, og hun er 7 år nå, og snakker som en foss, og er blitt kjempeflink til å lese. Greit at dere er stolte av ungene deres, men dette er ment som et svar til alle de som har lest dette innlegget og ikke tort å svare, fordi dette kan ikke deres barn. Jeg synes selvsagt jenta mi er verdens beste toåring og god som gull! Hun blir stor og lærer alt dette fort nok. kos dere med 2-åringene deres!
Anonym bruker Skrevet 9. november 2006 #11 Skrevet 9. november 2006 Så flink han er! Det er alltid like gøy når de lærer nye ting:-) men det er nok ganske vanlig vil jeg tro, gutten min fylte 2 år for en måned siden og bortsett fra bokstavene så kan han alle de tingene. det med bilene for eksempel, farger og ting som ligner på hverandre. Jeg skrelte poteter en dag og da pekte han på potetskrelleren og sa "skarp som kniv" hehe..
Stirra ner 32+5 Skrevet 9. november 2006 #12 Skrevet 9. november 2006 Alle barn er flinke! Uansett hva de "kan". Jeg er opptatt av at datteren min ikke skal telle for oppvisning, for eksempel. Det verste jeg vet når foreldre skal bevise hva barna kan... Men vi bør vel kunne fortelle hverandre ting her inne uten at noen ikke skal ture å svare? Håper det, barn er så forkjellige! Noen kan telle, andre er kjempeflink til å sykle eller til å bake ;0) Og JA: alle er gode som gull Jeg reagerer ikke på alt man forteller her (har jo "skrytt" selv), eneste jeg reagerer på er at en kaller barnet sitt for intelligent fordi det kan masse.... Tor ikke det er snakk om at de er intelligente eller ei. Klem
Anonym bruker Skrevet 9. november 2006 #13 Skrevet 9. november 2006 Jeg har en sønn på 2 år og 1 mnd, og han kan ikke snakke i det hele tatt. Vi forstår et par ord av det han sier,- resten er bare babbel. Han gjør seg ellers forstått med kroppsspråk. Veldig flink motorisk og skjønn og blid gutt. )
Anno Nym Skrevet 10. november 2006 #14 Skrevet 10. november 2006 Ja, kjempekjekt å ha samtaler! Så mye morsomt som kommer ut! Jenta mi er vel omtrent kommet like langt som din gutt.. tror de er litt tidligere enn gjennomstnittet. Hun ligger heller litt etter motorisk. Er veldig lang og "hengslete" og blir kanskje derfor litt klomsete?! Har begynt på turn nå og er mer forsiktig enn jevnaldrende.
Piri Skrevet 11. november 2006 #15 Skrevet 11. november 2006 Jenta mi på 2 og 8 mnd kan også alt det. Sier også at ting ligner på noe. Hun smører skiva si selv, kler på seg selv, gå på do selv og sier "faktisk" til de fleste av sine konklusjoner. Men hun er vel der hun skal være, tenker jeg.... hadde hun bare ikke vært så sta!
camilla^ Skrevet 12. november 2006 #16 Skrevet 12. november 2006 Eldste jenta mi nærmer seg 4, og kan ganske mange bokstaver. Skriver sitt og sin søster navn. Klarer å skrive litt annet også, men da må hun spørre om hvem sin bokstav hun skal ha osv. Så iår er det hun som skal skrive julekortet til pappa, hun er så stolt. Så lurer på om jeg skal sette meg oftere ned med henne og skrive litt. For det meste har hun gjort alene. Vi har bare Alf og Bett bøkene vi leser for henne, eller hun er veldig interesert i. (kunne ikke stoppe da vi fikk en prøve pakke fra Godboken ABC) Men for lenge siden overrasket hun meg skikkelig. Hun har alltid syns data har vært gøy, så rabla i vei på pc'n. (pappan jobber med data, så klart hun også skal) men endag hun satt på fanget mitt og snakket med pappan på msn (web cam) skrev hun navnet hans og sitt. Hans navn var det kun byttet plass på to bokstaver. Tror det var like før 3års dagen hennes. Pc er foresten veldig kjekt om de kan bokstavene. For da kan du si bokstaven, så trykker de på den. Så ser de den kommer opp på skjermen, stor stas her. Hun kan "lese" alle navnene til de nermeste i familien, ca 20stk. Jeg har aldri hatt planer om å lære ungene mine å lese og skrive, men det gir litt blod på tann når jeg ser hvor morro hun synes det er. Og hvor mye hun faktisk har klart på egenhond. Går nesten så kjapt i svingen at jeg ikke helt klarer å følge med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå