Anonym bruker Skrevet 8. november 2006 #1 Skrevet 8. november 2006 Hei! Nå har det hopa seg opp litt problemer med amminga her i gården, og det er min tur til å søke råd... Snuppa mi er 3 1/2 mnd, og har hatt en drømme-karroere som ammer så langt, uten så mye som en sår brystvorte et sekkund, og med rikelig melk! En tid tilbake (ca en måned) begynte snuppa å være svært ukonsentrert ved puppen, og veldig nysgjerrig på omverdenen, noe som gikk utover matinga.. Etter å ha notert hver neeste amming noen dager fant vi ut at hun åt veldig ofte, og derfor aldri rakk å bli orntli sulten.. Etter litt prøving og feilig fant vi ut at det må gå nærmere 4 timer mellom måltidene før hun skal gidde å spise orntli.. Er dette for lenge? Den siste uka har hu begynt å krangle veldig med den ene puppen (fløtepuppe, som alltid har hatt mindre melk enn den andre...) Hu er rett og slett ikke interesert i å ta den uansett hvor mett eller sulten hu måtte være.. Hu kster hodet bakover og vrenger seg unna.. På nettene har hun tatt den på vanlig måte, men deto siste nettene har hun krangle fælt da også... Det ender meg hyl og vræl, og jeg gir etter og gir henne "yndlingspuppen" i steden, og hu kaster seg over den som en ulv... Nå skal det være sagt at etter ei stund begynner hu å kaste på seg der også, men det er vel fordi hun begynner å bli mett... Snuppa har endel kvelder der hun ikke vil ha puppen, så hun får da tilbud om litt mm på flaske, som hun endelig har lært seg å ta... (mam ultivent) Noen råd? Er redd jeg mister melka i den puppen, og det hadde jo vært kjipt.. Har først nå i den siste uka klart å pumpe noe, men slettes ikke mye, så vet ikke om jeg klarer å øke på den måten heller.. De to siste dagene har hun neste ikke rørt høyre pupp, og jeg har ikke fått antydning til spreng i den engang... Æsj, synes amminga begynner å bli slitsomt, og stresser fælt med om ho får i seg nok, om melka blir borte osv... Snuppa var kun 2870 da hun blei født ei uke over termin, og er "bare" 5400 nå også, så hun har ikke så mye å tære på.... Huff.. dette ble et salig rot, men det ligger ei i vogga og roper på meg så har ikke tid å rydde opp heller.. Noen som har opplevd liknende eller har noen tips...?
Expat Skrevet 8. november 2006 #2 Skrevet 8. november 2006 Fløtepuppen bør ikke gå fire timer, to timer er nok mellomrom for det du prøvde på. Det hender at melken blir merkelig på smak hvis det blir for lite, da må du pumpe deg opp igjen! Antar at det er masse nattamming her? Gå til ammehjelpen.no a-å og les om brystvegring. Der er det masse tips. Mange barn tar puppen når de blir båret, da er slynger også praktiske. Du har i tillegg sikkert økedager, tenner og alt mulig annet gøy. Ring en ammehjelper hvis du er i nød...
Anonym bruker Skrevet 8. november 2006 #3 Skrevet 8. november 2006 Hei Expat! Takk for svar... jeg begriper fortsatt ingenting... Økedøgn har vi aldri hatt (som vi har merka noe til hvertfall!) Og klarer ikke amme oftere enn max hver tredje time hvertfall, for da er hun rett og slett ikke interessert, er så utrolig nysgjerrig på alt annet.. Har prøvd det meste som mørkt rom, bære, bysse, ligge å amme, diverse stillinger etc... Nattamingen er også som den alltid har vært, ett max to måltider... Sover fra 20-08, med pupp i ett-to tida og eventuelt litt igjen i seks-sju tida... Mystiske greier.. Har vært på HS og veid nå, og de to siste ukene har hun gått om drøyt 250 g, som helsesøster sa var nok... Tenk at noe som skal være så naturlig skal være så kronglete og skape så mye bekymring til tider?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå