Simåne Skrevet 8. november 2006 #1 Skrevet 8. november 2006 Hmm lurer på om jeg er kjempe sær, i forhold til babyer og leker..... Jeg vil ikke at den lille skal ha masse leker, litt er fint. Jeg vil ha alle lekene som barnet skal ha den første tiden i rent natur matriell, som tre og silke. Jeg vil ikke at babyen skal ha leker som lager unaturlige lyder. Jeg vil ikke ha baby gymm. Alle er så opptatt av at babyen skal stimmuleres slik og slik med alle typer leker, føler at fokuset på læring er her allerede i det babyen kommer ut. Klart jeg vil stimmulere og lære babyen til å bli interesert i språk og bevegelser og allt annert som er her i livet, men ikke med speil og bråkette leker. Jeg tror barn har best av å få oppservere verden i fre og ro, jeg tror babyer har godt av å få ligge å "kjede" seg, da får de tid til å kjenne på kroppen sin se på fingrer og tær, slik vil de lære seg selv å kjenne. Språket, vilke dyr som finnes og vilke lyder de lager, skal mitt barn få erfare fra virkeligheten og ikke fra en bok/leke med lyd. Jeg vill kort sakt stimmulere sansene til barnet på en naturlig måte. Er jeg helt alene om desse tankene og vist så, hva er det jeg ikke oppfatter som alle andre vet?
Anonym bruker Skrevet 8. november 2006 #2 Skrevet 8. november 2006 Hey, du er gravid, du har lov til å tenke alle de tankene du vil om hvordan du ønsker at barnet ditt skal møte verden. Så kommer ungen, og dere får prøve dere fram i fellesskap. Noe fungerer, noe fungerer ikke. Selv hadde jeg mange av de samme tankene, og en del har ikke virket like bra i praksis som i verden-før-baby, men jeg har mistet lite nattesøvn over _det_ Det tok jo ungen seg av uansett... Og husk at andre kommer til å synes du er rar/vanskelig, så hvis du er veldig høylydt om det kan du komme til å få mye ekstra stress av det. Greiere å smile og nikke og heller gi de glorete høylydte plastlekene til Fretex når gjestene har gått;-)
Gjest Skrevet 8. november 2006 #3 Skrevet 8. november 2006 Teori og praksis er 2 forskjellige ting, og som småbarnsforelder vil du nok oppdage at du må "svelge noen kameler" underveis i oppdragelsen, men sunn fornuft og måtehold er ingen uting det. Hva du føler er riktig for barnet ditt er ditt valg, så prøv deg fram, det må vi alle!;-)
___ Skrevet 8. november 2006 #4 Skrevet 8. november 2006 Jeg er delevis enig med deg. Barn trenger ikke masser av leker og stimuli hele tiden. Det som er litt synd er at mye av det min nr 1 hadde mes glede av var grelle ting som jeg egentlig ikke likte. Når det gjaldt babygym var nok det minst like mye for min del som for hennes. Der likte hun å ligge mens jeg fikk ryddet litt, laget mat osv. En annen ting er at den hjalp veldig godt på motorikken hennes. Spessielt da hun skulle lære å gripe tak i ting var den god å ha. Noe som har overasket meg er foresten at nå som hun er større og har vært i kontakt med mange forskjellige dyr, så er det helt tydelig at hun er mest opptat av dem som hun har kosedyr av eller vi har lest om i bøker. Tror du trykt kan gjøre som du selv synes er best, men det er ikke så dumt å tenke litt på hva som faktisk er interessant for barnet. Det er ikke bestandig de "natulige" lekene. Kan også være greit å huske at noen ganger er det greit å bestikke et lite barn med en spennende leke eller noe slik at vi kan få gjort noe selv for å få hverdagen til å gå rundt.
Bjørnen Skrevet 8. november 2006 #5 Skrevet 8. november 2006 Litt, kanskje? ;p Neida, det er jo ditt barn, du bestemmer.
Tullemor til 2 Skrevet 8. november 2006 #6 Skrevet 8. november 2006 Neida, du er ikke sær. Men jeg synes nok kanskje du har litt urealistisk tankegang når det gjelder dette... (unnskyld - ikke meningen å være frekk, altså). Har du tenkt på hva du gjør når barnet blir større? Det kommer til å ønske seg en god del leker du ikke vil ha i hus som "alle andre" har. Barnet ditt vil komme til å få leker i julegaver og bursdagsgaver. Du kan ikke styre alt som kommer utenfra. Hva gjør du med det? Du kan jo ikke kaste leker som barnet får i presang.. Skjønner tankegangen din, men det blir vanskelig å gjennomføre - i hvertfall når barnet vokser til. Teori og praksis er som nevnt over her to forskjellige ting. Jeg tror vi alle må svelge ganske mange av de berømmelige kamelene når vi får barn. Også er det faktisk en del av disse "glorete" lekene som er ganske lærerike..
Anonym bruker Skrevet 8. november 2006 #7 Skrevet 8. november 2006 Regner med du er førstegangs. Da har man utrolig mye ideer. Men etterhvert som tiden går dabber mye av dette av, spesielt hvis du får flere. Var på hyttetur med noen som hadde en 5 mnd. baby. Hun holdt på å gå i bakken da hun så jeg gav datteren min på 15 mnd banan som lunsj. Så usunt liksom. Men den babyen hennes er blitt en godtemoms i dag,2,5 år. Sånn kan det gå. Hadde selv utrolig mye fikse ideer. Men mange er borte nå ja.
Simåne Skrevet 8. november 2006 Forfatter #8 Skrevet 8. november 2006 Jeg vill ikke på noen måte nekte mitt barn leker som det får eller ønsker seg til bursdag eller jul, så lenge det ikke er snakk om svært voldelige leker ( en knall pistol er ok, men maskin gevær kommer ikke på tale). Så lenge barnet er så lite at det ikke ytrer noe ønske om andre leker, vil jeg at barnet skal ha naturlige leker. Jeg har allerede informert familie og venner om mine ønsker, og jeg tror de respekterer det. Hva er det barnet lærer med de "glorette" lekene? Jeg vil nok se ting fra en litt annen vinkel etter at barnet er født, men jeg har litt av det antroposofiske livs synet (uten om det relgiøse), så jeg tviler på at jeg endrer meg så mye. Godt jeg ikke er helt sær ;-)
Grigri m/3 gutter Skrevet 8. november 2006 #9 Skrevet 8. november 2006 Jeg har også "bekymret" meg litt når jeg ser hva unger leker med i dag og hva som er i butikkene. Omtrent alt er i glorete plast og lager fra 1-100 lyder, lyser og blinker osv. Jeg ønsker meg enkle men solide leker, og ikke så mye stæsj og funksjoner liksom. For en baby er det jo mer begrenset hva de lager, men for de litt større er det helt utrolig hva de finner på. Klart ungene syns det er gøy, men jeg tror de blir like fort lei disse lekene som andre enklere. Jeg har ingenting imot bøker med dyrepels og lyder i, og kosedyr som forestiller dyr de ikke har sett, eller klokkespill eller små elektriske pianoer, mens sånne trykkegreier som ikke forestiller noenting, men har mange knotter å trykke på og gir rare høye lyder skjønner jeg ikke vitsen med. Nå skal vi se da, om et par år når jeg har fått erfaring selv, om jeg sier det samme! Da er jeg kanskje fisher-price-avhengig for alt jeg vet. Jeg tror mange vil at ungene skal leke med de samme typer leker som en selv hadde, altså spade, lastebil og sandkasse, ikke laserpistol med tre styrker og innebygd teleportør
morella Skrevet 8. november 2006 #10 Skrevet 8. november 2006 Hei! Vi har alle forskjellige verdier og livsstil. Her inne finnes sikkert alt fra de som kler opp barnet sitt som en glorete liten barbiedukke, til de som sverger til økologlisk bomulle og hamp! Uansett om man kanskje må vike litt på noen prinsipper, tror jeg det er viktig å være bevisst på hva en ønsker for barnet sitt. At barnet ikke trenger all verdens kunstig stimuli, får støtte fra forskerhold. Det er også trist å se barn sitte oppe i tusen leker de ikke har noe forhold til. Noen barn har svært liten evne til konsentrasjon og å forbli i rolige aktiviteter. Det er ikke tilfeldig... Hold på prinsippene dine!
selfangerkjerringa Skrevet 8. november 2006 #11 Skrevet 8. november 2006 Jeg er delvis enig med deg. Jeg syns det har en tendens til å ta av med leker til babyer, det er langt fra alt dette som er så nødvendig og så pedagogisk riktig som produsentene vil gi inntrykk av. Men samtidig er det litt urealistisk å sette så stramme grenser for et lite barn. Klart man kan forberede venner og familie og gi uttrykk for hva man ønsker i gaver, men det er likevel vanskelig å stenge ALL uønsket påvirking ute. En annen ting en må huske er at sterke, klare farger, spennende lyder, forskjellige materialer og speilflater er viktig for utviklingen av barns sanser. Knitring, bank, bjeller osv gir barnet verdifulle sanseinntrykk, det samme gjør farger, dets eget speilbilde, forskjellige overflater osv. I tillegg kan det bli veldig dyrt å kun anskaffe treleker, fordi de av god kvalitet koster flesk, mens de billige ofte inneholder giftige stoffer som lakk osv. Men såklart er du i din fulle rett til å ønske noe for ditt barn, det er jo DITT barn, og DITT valg hvordan du vil h*n skal oppdras Bare ikke glem at et barn trenger sanseinntrykk.
Simåne Skrevet 8. november 2006 Forfatter #12 Skrevet 8. november 2006 Alle sanser skal stimmuleres, men på en naturlig måte. Jeg har masse silke i alle reinbuens farver og tre rangler m lyd, div instrumenter, masasje olje med eteriske oljer for spebarn og baby slynge. Så både motorikk, syn, berøring, lukt, hørsel og balanse sansen vil bli stimmulert dagelig. Jo det koster flesk, men det er kvallitet og varer i genrasjoner og masse av tingene kan barnet ha senere også, feks siken kan brukes som unnerlag i lek, blå til hav og grønn til gress, stor silke kan brukes til leke hus. Mange av plastikk lekene er billige, men ikke alle varer like lenge, og bakterie blomstringen er større på plast enn tre, men de er kansje lettere å rengjøre. For venner og familie er det nok litt kjedelig at jeg ikke ønsker leker som er lett å få tak i og de koster mye, men som jeg har sakt til de, barnet bryr seg ikke om hva det har fått av vem, når det er så lite, så da kan de heller gi penger eller gå flere sammen og kjøpe en kvalitets ting. Kommer det noen med plast leker, skal jeg be de om å ta det med ned i søpla når de går......... Huff neida, er ikke helt på styr, kommer de så kommer de og det er ok, jeg skal da ikke bli en ekstrimist heller, det er naturlige ting jeg ønsker men du verden så mye ikke naturlige søte ting det finnes.....
Abracadabra Skrevet 8. november 2006 #13 Skrevet 8. november 2006 sånn apropos mange leker så har jeg egentlig ikke tenkt så mye på hvilke typer leker barnet skal ha, men jeg har tenkt at jeg skal forsøke å begrense MENGDEN...! min manns bror bor i USA med kone og to døtre, og de har et enooormt hus - de flyttet etter at første barnet var blitt litt over et år, for da vokste de ut av det huset de bodde i. og det var ikke lite det huset de hadde før heller...! må jo le av dem da, for de er HELT sikker på at når vi får baby nå om en liten stund så går det under et halvt år før vi flytter ut av leiligheten vår. når jeg spurte hvorfor så var svaret at "dere kan jo ikke bo i den knøtaleiligheten med et barn?!?!" jeg holdt på å dåne av latter. vi bor i en leilighet i en seksjonert enebolig, stor hage er der, og selve leiligheten er en fireroms på hundre kvadrat! skal det ikke være plass til to voksne, en hund og et barn der, liksom?? hahaha! ;-) men OK, de har to døtre, og FIRE gyngehester (midt på stuegulvet til og med)...så det er klart at de trenger stor plass... ;-) jeg har syslet med tanken i hvert fall, om å begrense antall leker til barnet, og å pushe veldig på til jul og bursdag at bøker og cder er mer velkommen en plastikkting med blinkende lys og ulende sirener, hehe! så får vi nå se hvordan DET går...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå