Anonym bruker Skrevet 8. november 2006 #1 Skrevet 8. november 2006 Jeg er hjemme med datteren min på 14 mnd. Mannen min jobber. Jeg står opp med henne hver dag, og har gjort det hele tiden mens han har jobbet, bortsett fra i helgene, da bytter vi på. Siden vi stilte klokka har hun våknet veldig tidlig, og jeg er ganske trøtt og sliten av å stå opp så tidlig. Men det har liksom blitt sånn at siden mannen min jobber, så står jeg opp, for mannen min trenger en del søvn og han mener at jeg kan sove når hun sover. Nå kjenner jeg at jeg er så lei av å sprette opp med en gang hun våkner, og være der med henne fra det øyeblikket jeg åpner øynene. Jeg trenger liksom litt ro og litt avveksling på morgenen. Det hadde hjulpet bare om han kunne ta henne på badet og ta morgenstellet, så kan jeg ta over etterpå. Av og til våkner hun klokka sju, mannen min skal opp halv åtte, og da skulle jeg ønske han kunne ta henne den halvtimen... Er det greit å dele på å stå opp selv om jeg ikke jobber? (Jeg jobber jo mener jeg, men forskjellen er at jeg har mulighet til å sove på dagen). Eller er det del av "min jobb"? Det skal sies at mannen min og jeg deler veldig på alle oppgaver, så han er ingen "latsabb", men jeg er så lei av dette med å være på pletten med en gang om morgenen... Av og til kunne jeg trenge en liten halvtime og summe meg på. Hvordan gjør dere det, dere som er hjemme og har mann som jobber?
Anonym bruker Skrevet 8. november 2006 #2 Skrevet 8. november 2006 Hos oss er det jeg som står opp med vesla, men det er fordi mannen min står opp kl 6, og da er ingen andre våkne hjemme hos oss. Hadde vært annerledes om han sto opp etter at vesla våkna. Da hadde vi nok byttet på. Hvis han trenger så mye søvn, så kan han vel legge seg litt tidligere på kvelden da...?
1974 Skrevet 8. november 2006 #3 Skrevet 8. november 2006 vår datter står opp ca kl 6...mannen min jobber man-tors og er borte noen av dagene...mandager tar han henne og skifter bleie og tar på klær og komme så opp til meg med henne før han sier hadet ca kl 0630-0700...de andre dagene står jeg opp med hun ca kl 6....i helgene bytter vi på det...han får sove en eller to dager og jeg tar hun og omvendt...stort sett får jeg sove to dager og han en..så er slik at jeg tar hun vel 4 morninger og han 3. Samme med legging...jeg tar hun jo hele dagen man-tors men han legger hun 4-5 dager i uken og jeg 2-3, dvs jeg er med på jå bytte til pysj etc men han som da tar hun opp på rommet og synger en god natt sang etc....så her bidrar vi godt begge to.
snowstorm73 Skrevet 8. november 2006 #4 Skrevet 8. november 2006 Jeg faktisk enig med mannen din. Når han skal på jobb og du er hjemme med henne, da ville jeg si at du burde stå opp med henne. Når han står opp har han sikkert en fast rutine - hvis han tar henne må han opp tilsvarende tidligere. Forøvrig virker det at han har begynner sent på jobb. Å stå opp kl. 7 med unge syns jeg ikke er spesiell tidlig. Mannen her tar lillemann i helgene, han er morgenfugl uansett.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2006 #5 Skrevet 8. november 2006 Om du er sliten synes jeg godt man kan bytte på litt - det gjør vi. Men jeg er enig i at å våkne kl. 07.00 ikke er spesielt tidlig når man har små barn - i vårt hus er det ofte 05 - 06. Hadde vært veldig glad om min gutt hadde sovet til 07.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2006 #6 Skrevet 8. november 2006 Takk for svar! Jeg er jo egentlig enig med dere, men jeg er bare så lei av å ikke ha noe tid for meg selv :-) Og hun våkner stort sett mellom 5 og 6, det er sjelden hun sover til 7, bare for å presisere det :-) Fordi jeg er sliten, kan jeg jo spørre ham om han av og til kan ta henne med på badet og bringe henne til meg etterpå, ellers skal jeg holde ut! Det er jo hyggelig også, når man først har kommet seg opp med henne. Fra HI
**synne** Skrevet 8. november 2006 #7 Skrevet 8. november 2006 som jeg skulle skrevet det selv!! vi har det som dere..og jeg skulle ønske vi kunne delt litt mer om morningen, men han er helt vekkreist om morningen... :s
¤¤angelina¤¤ Skrevet 8. november 2006 #8 Skrevet 8. november 2006 Samboeren min tar sønnen vår med på badet og har han til han drar på jobb hvis jeg har behov for det. Feks hvis sønnen vår har vært mye våken en natt og jeg har vært oppe med han. Hvis du er sliten, synes jeg du skal foreslå det. Det er deilig!
Ella i farta Skrevet 8. november 2006 #9 Skrevet 8. november 2006 Jeg synes absolut det...jeg stod for det meste opp når jeg var hjemme, men det hendte at mannen hjalp til hvis jeg var sliten el spurte. Kan forstå hva mannen din mener, men poenget her må vel være at i et parforhold så hjelper man hverandre når man er slitne og da er dette en ting man gjør.. Det kan jo være et alternativ for deg å få en trillepike f.eks (en på 18-19 som tar et friår elns) som kan trille vesla om morgenen?
Mamma'n til Mia Skrevet 8. november 2006 #10 Skrevet 8. november 2006 Hei! Du skriver at hun som regel våkner mellom fem og seks, ikke kl sju. Jeg forstår utrolig godt at du er lei av å stå opp fem eller seks. Det er rett og slett umenneskelig! Har du tenkt på hva som gjør at hun våkner så tidlig? Vi hadde samme problemet. Nå har vi begynt å (gradvis) legge henne en time senere, kl åtte. I tillegg har vi droppet alle "goder" på morgenen, pupp eller annen god drikke i senga. Sakte, men sikkert har hun begynt å sove lenger. Nå sover hun til halv sju hver morgen. Det overlever vi. Mannen min drar på jobb kl sju, så han har henne den første halvtimen, som regel i alle fall. Det rare er at nå sover hun også over to timer på dagen. Før var det bare en eller halvannen time. At mannen din sier du kan sove på dagen er noe alle som ikke har vært hjemme selv, sier. Jeg har ikke en eneste dag (bortsett fra da jeg var influensasyk og hadde feber) sovet mens datteren vår sover på dagen. Jeg har så mye annet jeg skal ordne den stunden! Og enda mer nå når hun er 15 mnd og travlere enn noensinne. Håper det ordner seg for deg!
Anonym bruker Skrevet 8. november 2006 #11 Skrevet 8. november 2006 Da jeg var hjemme var det jeg som sto opp med henne hver dag i ukedagene. I helgene "sov" vi en dag hver. Det var jo min "jobb" å ta meg av gullet når jeg var hjemme i permisjon så da var det liksom en del av "jobben".
Kakeåndsen Skrevet 8. november 2006 #12 Skrevet 8. november 2006 Hvis mannen din ikke står opp før halv åtte når han skal på jobb, synes jeg jammen at han kan stå opp en dag eller to i uka når barnet deres våkner. Vi jobber begge to, men sambo reiser hjemmefra før seks om morgenen, dvs omtrent da vesla våkner. Så jeg har alle ukedagene, dvs hvis han mot formodning skulle begynne senere så tar han henne gjerne. Natta deler vi på når hun sover på eget rom. Helgene, hmmmm, ok jeg er bortskjemt, som regel tar sambo begge dagene.....
Anonym bruker Skrevet 8. november 2006 #13 Skrevet 8. november 2006 Jeg forstår deg veldig godt, og syns det burde være like naturlig at han står opp først. Hva er forskjellen på "jobben" deres da? Spør du meg så er det faktisk en fulltids jobb å være hjemme med ett barn på denne alderen. De er jo stort sett veldig krevende i denne alderen, og krever oppmerksomhet 24/7. Derfor så syns jeg at mannen din bør få en oppvekker. Han kan jo prøve å legge seg nedpå den helgedagen han står opp, og samtidig ha vasket klær, hengt opp klær, vasket hus, ryddet, laget mat osv i den tiden snuppa er våken. La han prøve det, og deretter kan dere diskutere hva som er mest travelt eller ikke. Jeg selv syns at det å være på jobb faktisk kan være energigivende på mange måter, du får hentet deg inn på andre ting, og pustet uten at noen krever av deg på samme måte som en ettåring. Og at han får reise vekk innimellom, ja det kunne hver av oss trenge i perioder. Syns mannen din har det veldig fritt jeg, så vekk han og krev ditt pusterom også. Det er en jobb å være hjemme også, bare på en litt annen måte. Og det er ganske tabu å mene seg sliten av å være sammen med sitt barn hele dagen lang, men vi er jo bare mennesker. Har behov for LITT pusterom hvis det er mulig, det bør vi ikke skjemmes over!
Ranveig R Skrevet 8. november 2006 #14 Skrevet 8. november 2006 Mannen min jobbar til ulike tider. Av og til drar han kl 7, andre dagar 10 eller 11. Når han begynner seint byttar vi på å stå opp (men i det siste har han stått opp kvar gong for eg har vore så forferdeleg sliten), og når han begynner tidleg tar han småen viss han våknar før pappaen står opp, så eg får sove til gubben drar på jobb.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2006 #15 Skrevet 9. november 2006 Til HI! Annenhver dag! Du er også i jobb, det er faktisk fulltidsjobb å være hjemme med lite barn fulltid. Håper mannen din har forståelse for dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå