Anonym bruker Skrevet 8. november 2006 #1 Skrevet 8. november 2006 Jeg kan ikke amme pga det er noe galt med brystvortene mine. Blir vettskremt når jeg leser om hvor viktig det er for barnet.. Frykter aller mest krybbedød.. Er det slik at et spebarn faktisk står i fare for å dø hvis ikke mammen har melk å gi?? Hva med morsmelkerstatning er det ikke mye bra i den da? bekymret..
2 barnsmor 81 Skrevet 8. november 2006 #2 Skrevet 8. november 2006 Jeg kan ikke si at jeg er ekspert på området, men du bekymrer deg nok uten grunn. Når man snakker om at morsmelk er bedre enn morsmelkerstattning, er det heller små marginer. Morsmelkersattnignene er blitt utrolig gode. I de fleste land er det flertallet som ikke ammer. Vet ikke hvor mange prosent som ikke ammer av forskjellige grunner i Norge, men det er MANGE...så ikke bekymre deg for det du. Syns du burde ta det opp med lege og jordmor uansett, de kan helt sikkert berolige deg enda mer.
Elllis Skrevet 8. november 2006 #3 Skrevet 8. november 2006 Så på et svensk debattprogram i går der det kom frem at mye av det som sies om amming kontra ikke amming ikke bygger på vitenskapelige undersøkelser. Synes det var godt å høre flere synepunkter på dette. F eks styrker ikke ammingen immunforsvaret på sikt - men der og da. De siste nyheter mht. krybbedød tilsier at mme ikke skulle ha noe med dette å gjøre. For øvrig beskytter smokk mot krybbedød Kanskje du kan se det på nett-tv eller noe på svt sine sider. (nrk har noe liknende) er absolutt for amming hvis man kan selv (har ammet og kommer til å gjøre det med nr 2) men barn skades ikke av å få mme. (- u-land der alternativet er usterilistert mme og det kan jo bety døden for noen).
Silje og Vaniljebollene Skrevet 8. november 2006 #4 Skrevet 8. november 2006 Jeg og mine søsken ble ikke ammet, ingen er døde eller har allergi/sykdommer, så ta det helt med ro du.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2006 #5 Skrevet 8. november 2006 Stakkers lille venn... Det er nok ingen ting å bekymre seg for. Som de andre her sier, så er morsmelkerstatningen kjempe bra. Ang krybbedød så jeg på britiske nyheter, for ca to uker siden, at de rett og slett tror det er en liten hjerne feil. Barnets hjerne reagerer da ikke normalt vist munnen blir tildekket av feks dynen sin.Så det har nok ingen ting med melken å gjøre. Tror nok at det er veldig mange som ikke gir brystmelk av forskjellige grunner. Vist du fremdeles er redd, så snakk med legen eller jordmoren som du har. Lykke til videre...
beamor Skrevet 8. november 2006 #6 Skrevet 8. november 2006 Kjære deg, ikke bekymre deg for dette. Jeg venter nr 4 nå, og har ikke ammet mine 3 første fordi brystene mine ikke virker som de skal. De lager ikke melk. Alle tre er friske og raske. Det er svært sjelden de er syke, ingen har fått allergier eller andre plager. Det har heller ikke noe med krybbedød og gjøre. Jeg skal naturlig nok ikke amme nr 4 heller, men synes det er helt ok. Sånn er det bare for meg, liksom :-) Dette går nok bra skal du se!
ceso Skrevet 8. november 2006 #7 Skrevet 8. november 2006 det er klart amming er det beste for barnet, men om du en eller annen grunn ikke kan amme (slik som med brystvortene dine), eller ikke pumpe deg, er erstatning en bra ... ehh... erstatning (av mangel på et mer dekkende ord). ellers hadde den ikke blitt godkjent. Norge er et veldig strengt land for å godkjenne produkter - særlig til babyer!!
Anonym bruker Skrevet 8. november 2006 #8 Skrevet 8. november 2006 tuusen takk for beroligende svar.. Er lit roligere nå,men skal snakke mer om det med jordmor.. Har fått time til samtale på sykehuset den 6 des.. Er litt redd for at jordmora vil se ned på meg.. men det er jo ikke slik at jeg ikke vil amme.... Er drit redd for at de på sykehuset skal se ned på meg etter fødselen.. De som ikke har lest journalen min.. Kommer nok til å reise hjem etter første dagen visst alt går fint..
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 8. november 2006 #9 Skrevet 8. november 2006 Kan du ikke amme, så kan du det ikke... Morsmelkerstatning er heldigvis sååå bra i dag, at det er ingen fare for barnet. Har du snakket med noen som virkelig kan amming, så du er sikker på at du ikke kan? På www.ammehjelpen.no finner du noen som kan hjelpe deg. Mange tror de ikke kan amme pga. forskjellige ting, men kan likevel. Jeg sier ikke at dette gjelder deg, jeg bare tipser deg ;o) Morsmelkerstatning er nesten like bra som morsmelk, og krybbedødsjansen reduserers av hyppig suging - pupp er flott, men det finnes jo smokk også ;o)
Anonym bruker Skrevet 8. november 2006 #10 Skrevet 8. november 2006 Em.. Jeg er født meg innsnevring i brystene... ingen utgang.. hehe hørtes rart ut.. men det er ikke praktisk mulig .. søstera til mor har også det.. brysvortene må opereres ut på en måte..
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 8. november 2006 #11 Skrevet 8. november 2006 Såpass, ja. Kos deg med mme og flaske! Og med god samvittighet!!! Det er kjempebra ernæring det også, og det er tross alt ikke maten som er det viktigste for å være en god mamma!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå