Gå til innhold

Ang. kosemetoden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dere ikke redde for å måtte tilbringe en hel time eller mer av kvelden på barnets rom hver kveld i åresvis?

Og hva med overnatting borte?

Har med alle tre barna gjort kort prosess inne på selve rommet, og tatt kosen før vi går inn. F.eks ved å bade de når de er blitt trøtte alt. Koser seg da, og er nitrøtte etter det og varm melk..

Har en stemor som bruker to timer på legging hver kveld...Skrekk og gru. Må si jeg verdsetter kvelden min til meg :-)

Men for all del, vi gjør jo det som fungerer hver for oss. Bare en liten pekepinn på mulige konsekvenser....Ingen kritikk!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er veldig greit å lese om alt mulig av metoder for å få barna til å sovne. For man blir ganske desperat når man ikke får det til!!! Jeg prøver å tenke litt fremover og tenke på hvordan jeg vil ha det når vi får fler enn den ene ungen vi har i dag. Tror ikke jeg orker å bruke hele kvelden på legging nei.... Men så er jo unger veldig forskjellige også. Noe som funker på en funker ikke på en annen, sånn er det bare. Alle må finne sin metode, for jeg kan skrive under på at alle metoder er forsøkt når man lar ungen gråte litt før den finner søvnen....

Skrevet

Ja, er litt enig i av man må "ta kvelden tilbake", men alt til sin tid. Det er ikke snakk om å ligge å godsnakke i en time til han er tre....men det er snakk om en liten overgang. Etter hvert (har hvertfall min) kjent igjen rutinen og roet seg etter 5-20 min. Regner med at det vil bli enda bedre...og de minuttene står jeg/pappen i.

Skrevet

Vi bruker "kose" metoden. det tar max 15 minutt å legge Martin og på den tiden har han spist og blitt sunget til så en time om kvelden tar det ikke. De som synes skrikemetoden er forsvarlig får jo gjøre som de vil, jeg velger å ha Martin i fokus i steden for å tvinge han gjennom en kur jeg ikke har tro på.

Skrevet

Nei det er jo ikke noe vits i å holde på med noe som man ikke har tro på for da virker det ikke uansett. Sånn er det vel med det meste her i verden. Jenta vår blir kost masse med før vi legger henne og nå tar det som regel max 10 min før hun sover. Og nå gråter hun ikke lenger. Vi prøvde å ligge sammen med henne og kose men det hadde motsatt virkning her i gården, hun skrudde seg bare mer opp.

Skrevet

Vet ikke hvordan det blir senere, men nå syns jeg det føles riktig å kjæle med den lille gutten vår og å sitte hos ham til han sovner. Han er tre måneder gammel og virker ofte utrygg når vi legger ham for seg selv. Fekter med armer og ben og puster fort. Når jeg holder hendene hans i mine eller stryker han på hodet eller kinnet, roer han seg. Han strekker alltid hodet etter hånden min fordi han syns det er trygt å sovne mens han snuser på den og har den mot ansiktet. Alle må jo gjøre slik som de synes er best, men jeg hadde fått helt vondt av å lukke døra bak meg og vite at han lå der inne og kavet alene. Tar ca ti minutter å få ham til å sove nå. Senere kan vi kanskje bli strengere og sånt, men jeg er egentlig mot spesielle "metoder" for å håndtere bittesmå barn. De bør jo bare få masse kroppsvarme og mat og myke tepper rundt seg. Vil ikke sitte to timer hver kveld sammen med lille pilten selvfølgelig, men jeg syns det er lurere å ta problene når de kommer enn å ikke tørre å kose med gutten min av redsel for noe som KANSKJE kommer senere. Tror forøvrig at masse kroppskontakt fra fødselen av gir rolige, trygge barn.

Skrevet

jeg prøvde en blanding av skrike og kose metoden igår, Vi har så ofte tatt ham opp fordi han skriker og ikke vil legge seg, og heller latt ham være oppe. men da blir han forvirret tror jeg. skjønner ikke om det er dag eller natt.

Så igår lot jeg ham ligge i senge og rope litt, gikk inn etter noen min og koste med ham, sang, koste masse, gikk ut igjen. gjentok det tre ganger også sovnet han. tok kanskje 10 min. er veldig fornøyd for vi har slitt litt i det siste!

Skrevet

Har en sønn på 7 mnd. vi koser oss før han sovner. 10 minutter som senere kanskje blir 20 minutter med lesing på senga. Har veninner som gjør kort prosess med legging og lar unga skrike seg i søvn. 20 minutter til en time. Jeg snakker veldig sjelden om min leggemetode, for de synes nok at jeg er "for snill" mot gutten min. Men han sovner når jeg putter han over i senga. Kan telle på 1 hånd hvor mange ganger han har skreket etter leggetid på 7 mnd. Han er en trygg og harmonisk gutt på alle områder.

en unge som skriker er ikke trygg. Da er det noe den mangler! med unntak av kollik osv da!

Nei, bruker gjerne 2 timer om kvelden med bading, mat og kos med lillegutten min!

Skrevet

Takk for mange innlegg.

Men viktig å rette opp noe her.

Med kort prosess mener jeg ikke skrike seg i søvn .

Synes Sniglan hadde en god metode.

Og er enig i at det finnes jo ingen oppskrift eller fasit som gjelder alle.

Men når det er sagt så er det jo viktig å ikke lage feller for seg selv, det ser jeg på som feller for barnet også. Det ideelle er jo å få til at barnet føler seg trygt straks det er lagt. Men å komme dit er jo utfordringen.

Hvis foreldre er usikre i det de legger barnet, med tanker som "går dette bra, hvordan blir det i kveld tro?" så påvirker dette barnets trygghetsfølelse og ganske tidlig lærer de seg å "trasse"...og blir da vanskeligere å legge igjen..

Men som sagt alle føler vi oss fram i dette, og det er ikke alltid lett!!

Tvert imot er det nå vi legger grunnlag for hvordan vi senere blir som grensesettende foreldre også.

Men kroppskontakt og kos, det får de aldri nok av!

Skrevet

jeg har et lite spørsmål her.. hvorfor må det være enten eller? enten kos eller skrik? det går ann å lære et barn å sovne selv uten at det skriker seg i søvn, men litt gråt og suttring bør man kunne tåle. det er utrolig viktig at barn lærer å sovne og finne roen på egen hånd, både for deres egen del, søsken og foreldrer.

Skrevet

Ja, enig i den enten eller tendensen som kom her etterhvert. Man trenger da ikke forsvare seg uansett. Og "skrikemetode" er vel utdødd?

Man snakker vel da om å tåle at barnet sutrer i noen minutter, og tåler dette i ett forsøk på nettopp å skape forutsigbarhet.

Men vi har ikke hatt ett barn som har skreket seg i søvn. Og heller ikke brukt lang tid på legging. Kanskje vi har vært heldige.

Skrevet

"skrikemetoder utdødd?"

Jeg har inntrykk av at skrikemetoder er MYE brukt av de som er her på DIB (ikke så utbredt i andre forum). Har ikke møtt så mange i det virkelige liv som har brukt det, men Karin Naphaug, mange helsesøstre og Anna Wahlgren anbefaler det på det varmeste….

Skrevet

Jenta vår på 5 mnd har nettopp (for halvannen uke siden) lært seg å sovne i sin egen seng, etter mnd med å sovne ved puppen min i vår seng. Vi koser masse før vi legger henne, og jeg eller pappan sitter der ved siden av så hun ser at vi er der,nynner og stryker litt om hun er urolig. Oftest tar det 10-20 min før hun sovner, noen ganger mer. Hun får ligge og sutre og gråte, men når gråtinga tar seg opp til skriking tar vi henne opp og rugger litt, og legger henne igjen. Er dette kosemetoden? For dette funker når besteforeldrene legger henne også, så overnatting er jo ikke noe problem da. Og å bruke en halvtime på at jenta mi skal sovne på en forholdsvis rolig måte,og føle seg trygg på at mamma og pappa eller noen andre er der hvis hun blir utrygg,det er viktigere for meg enn at jeg og sambo har en ekstra halvtime( evt med hyl og skrik i bakgrunnen....) Vi er jo mer opplagt etter at hun har sovnet nå, enn vi ville vært om vi visste hun sovnet i gråt.....

Skrevet

Men "skrikemetode" er jo ett sterkt ord, da.

Mener man ikke sutre?klage?

Man mener vel ikke gråt, som i; sår, redd?

Min sønn klager jo...Men skiller jo på gråt og klaging..

Skrevet

Når jeg leser her inne på DIB virker det som om det er to hovedtyper av barn.

- Noen beskriver barna sine som ”gir du dem lillefingeren så tar de hele hånda” og at de må regulere hvor mye de skal få av kos, oppmerksomhet, o.s.v.

- Andre beskriver barna sine som mer ”selvregulerte”, d.v.s. at det finnes en grense for hvor mye de krever av kos, oppmerksomhet, o.s.v.

Skrevet

Men det som du beskriver der er vel mest vanlig.

Nettopp at man tåler sutring.

Kosemetoden ettersom jeg har forstått det, på noen ihvertfall, er når man legger seg inntil barnet, ammer det i søvn. Sitter på sengekanten til det sovner o.s.v

Å trøste å vise at man er i nærheten virker bare fornuftig. min oppfattelse av kosemetoden som jeg selv har beskrevet ovenfor synes jeg gjør barnet unødvendig avhengig av styr rundt at man skal sove. Og sove skal jo være lunt, godt og trygt.

Skrevet

Jeg har forvillet meg inn hit. Har ikke spebarn selv lengre, så jeg skal egentlig "but out", men jeg ville bare understreke at når dere snakker om "her på DIB" så blir det veldig unyansert. Jeg har feks brukt skrikemetoden på min sønn, da han var 2 år gammel, og vi holdt ut i 2 dager og da var problemet borte. De aller fleste har vel en regulering på oppdragelsen, og dersom man tror at ungene klarer å regulere seg selv, vil man få seg en overraskelse senere. Det er viktig med grenser. Det blir selvsagt tydeligere når ungene blir eldre, men like viktig med kos og kjærlighet, noe som er like viktig hele tiden, men lettest når de er spebarn. Kos dere med babyene deres og gjør det som føles rett. Når det på et senere tidspunkt ikke føles ret lengre, vil dere helt sikkert finne ut av det også. Bare husk at det har vært gode mødre før dere også, og som har vært det lengre, som kanskje har hatt barn annerledes enn deres med andre behov. Man trenger ikke være respektløs, selv om man er nybakt.

Skrevet

Kloke ord der :-)

Jeg har vært mor i noen år, og fått prøvd meg litt jeg og.

Skrevet

hehe tja hva kan jeg komme med?

vår første er en skikkelig kosegutt. han nektet å legge seg til å sove uten at vi var så nære at han kunne nå oss. vi forsøkte det meste men fant fort ut at vi heller skulle lage en fin rutine på kvelden hvor vi begge eller en av oss koset og leste eventyr til han og var hos han til han sovnet. det ble en veldig koselig og fin avslutning på dagen syntes vi og vi syntes ikke at vi "ofret" noe særlig heller. var vi slitne eller hadde noe vi skulle gjøre byttet vi på å legge og det fungerte helt fint.

da han var 2 år begynte vi å endre rutinen. vi leste eventyr og gikk i gangen utenfor soverommet hans og satt på nettet. fra sengen kunne han se oss og dermed ble det ikke så skummelt. etter en stund flyttet vi oss fra gangen og til stuen og det gikk også veldig bra! klart han ropte litt på mamma og pappa men det var bare å ignorere det, så lenge han ikke sutret og skrek men bare maste så var det jo ingen fare - og gutten sovnet etter en liten stund.

Nå er han 2 1/2 og legging er ingen problemer. tror man bare må finne metoder som passer seg og barnet sitt - og vi er jo alle forskjellige så at alle finner frem til samme metode er vel en smule urealistisk.

Skrevet

Nå har vel han bak Ferbermetoden mer eller mindre trukket tilbake denne metoden, for han innrömte at han egentlig ikke hadde peiling på dette.

Vel,vel - jeg trengte ikke noen til å fortelle meg at skrikemetode ikke bra.

Skrevet

det var jeg som var hi på det andre innlegget hvor jeg skrev at jippi kosemetoden virker.... ville bare legge til at jeg har slitt med å få snuppa til å sove, hun sover ikke fra hun står opp til hun skal legge seg om kvelden. jeg har prøvd å legge henne og bare ta henne opp når hun gråter, trøste og legge igjen... da klarte lille snuppa mi å holde det gående i 19 timer uten søvn!!!!! det er ikke bra for henne, derfor var jeg så glad for at dette virket. det er min måte å gjøre det på, jeg trives med det.

jeg har kun et barn å vie min tid til og ikke blir det flere heller så om jeg må bruke tid på å legge henne så gjør jeg det, jeg vil det og liker å kose med henne så hun sovner. da er jeg trygg på at hun er trygg og det betyr mye for meg.

jeg er helt nybakt mamma, men jeg er ikke respektløs ovenfor dere mødre som har vært i "gamet" en stund. jeg syntes det blir feil å lage en svær greie ut av det. noen er bedre vitere og noen har en trang til å komme med fakta om ditt og datt.

javel kanskje mitt barn blir en mammadalt, eller kanskje ikke? jeg er villig å ta den sjansen. jeg skrev det ikke for å lage diskusjon men fordi jeg var glad!

alle andre nye eller gamle mødre må gjøre det akkurat som de vil for min del, det legger ikke jeg meg oppi.

Skrevet

Det er kjempefint at du har funnet en god løsning !!

Ingen ønsker å ta fra deg den gleden.

Derfor skrev jeg det som eget innlegg, og det var de svar du fikk som fikk meg til det.

Jeg håper du koser deg masse med babyen din og at du har ro over deg og koselige kvelder med din metode :-)

Skrevet

signerer den siste her! kjempeflott du funnet en måte som fungerer for dere.-) jeg mente heller ikke å kritisere, ville bare fortelle om mine erfaringer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...