gerd Skrevet 7. november 2006 #1 Skrevet 7. november 2006 Jenta mi ble to mnd i går. I løpet av de første seks ukene ble hun 8 cm lenger og 1 kg tyngre. Dette var ikke mer vektøkning enn hun trengte visstnok - hadde ikke lagt på seg nok.... Hun har til nå bare fått morsmelk og jeg synest det har gått greit etter at startvanskene gikk over med såre brystvorter og slikt.. Om natta får hun ca hver fjerde time. Om dagen sover hun ofte hele formiddagen og spiser hele kvelden, men dette har variert. Poenget nå er at de siste tre dagene har puppene vært helt slunkne. Det er så rart - har da vært varierende med spreng tidligere! Uken før dette hadde hun skikkelige mageknip om kvelden så det var akkurat som om melka ble borte da mageknipen ga seg. Nå er jeg litt redd for at produksjonen ikke skal ta seg opp igjen. Jeg ligger med puppen ute hele natta, drikker ammete og prøver å amme mye om kvelden. Både i dag og i går har hun fått en pose fra fryselageret men jeg kan jo ikke fortsette med dette. Da vil jo ikke ting justere seg etter etterspørselen,,, Jeg vet at stress spiller inn på produksjonen. Det ødela for amminga sist gang og jeg vil ikke det skal ødelegge denne gangen også - (forrige gang hadde jeg et enormt eksamenspress og denne gangen ligger min kjære mor og venter på døden). Hva mer kan jeg gjøre?? Det er vel bare amming, drikke og mat og ro som hjelper eller? Er det noe spesielt som er bra å spise/drikke?
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 8. november 2006 #2 Skrevet 8. november 2006 Du har oppskriften selv, men det psykiske virker også inn - det er helt klart... Men det er også vanlig at melkeproduksjonen stabiliserer seg etter en liten stund, og da får man ikke så lett spreng lenger. Det kan godt være det som skjer med puppene dine nå!
Expat Skrevet 8. november 2006 #3 Skrevet 8. november 2006 Hei Gerd! Husker så vidt at du hadde startproblemer, fint at det har gått bra så langt! Du har sikkert sett tråden vi stadig dytter her om hva som gir mer melk, hvis ikke så les litt bakover. Kan du pumpe på formiddagen, evt legge henne til i søvne slik at hun får mer melk da? Weleda sin ammete er liknende den fra NAF, men har i tillegg bukkehornskløver som også øker melken. Hold deg borte fra alt som har peppermynte i seg (pastiller og urtete har det ofte!), og ikke spis salvie i mat eller te. Siden du har en spesiell psykisk situasjon forran deg (stakkar!) så kan det godt hende at legen din gir deg Syntocinon nesespray for å hjelpe på utdrivingen. Det å gråte når du trenger det hjelper faktisk også, stresshormonene blir skilt ut i tårene! Så la det renne hvis du trenger det! Husk å telle våte bleier (5-6) og sjekke vektoppgangen, 125g i uken (i gjennomsnitt), minst, helst 150, gjerne opp mot 250.
gerd Skrevet 9. november 2006 Forfatter #4 Skrevet 9. november 2006 Jaja, Det er dette med våte bleier som er litt av problemet. De er færre og tørrere enn de har vært. Men det siste døgnet har barnet vært tilfreds iallefall.. Mamma døde ikveld så vi får se hva de neste dagene bringer...
Expat Skrevet 9. november 2006 #5 Skrevet 9. november 2006 Uffda, ikke greit for deg for tiden, kondolerer så masse... Jeg vil sterkt tilråde at du snakker med legen om utdrivingsspray (Syntocinon) og evt noe beroligende hvis du er stressa, det finnes det som kan tas ved amming. Antar egentlig at du mest er lei deg nå? Gråt alt det du behøver, det hjelper på melka også. Kos med babyen og vær sammen med familien. Er du satt ut på grunn av dette, kan legen sykemelde deg en uke eller så, da må mannen din ta over permisjonen inntil videre, det har han rett på. Lykke til!
gerd Skrevet 9. november 2006 Forfatter #6 Skrevet 9. november 2006 nesespray har jeg. SM har jeg, men mannen min får jo velferdesperm nå i og med at det er begravelse. Beroligende tar jeg ikke ;-) eg trnger det ikke heller. Er bare lei meg.. I dag har jeg skiftet en bleie,nesten tørr. Var på i 7 timer....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå