Gå til innhold

Hvordan får dere til leggerutiner!?


Gjest

Anbefalte innlegg

Synes så mange legger babyen i 19-21 tiden, hvordan får dere det til? Hvordan sover de om dagen da? Snuppa her sovner i 20 tida hver kveld, sover da en halv time og er våken igjen til 23-01, synes det er slitsomt.Får aldri noe tid for oss selv, har prøvd å lage faste rutiner med mat og stell og ha det mørkt, men hun nekter å sove videre.

Håper dere har noen gode tips! Har jo en på to år, men syntes ikke det var noe problem å legge hun i 20 tida da hun var baby..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

heia

Når Madelen var 1 mnd så sovnet hun i 1 tiden. Hun sleit mye med magen så va mye urolig...så blei seine kvelder..for hun fant ikke roen.

Jeg begynnte å legge hun litt hver dag i sin egen seng. Jeg gjorde det samme hver dag. amming ved senga og sang før jeg la henne i senga. Det va mye skriking...men etter at hun tok smukk roa hun seg mye fortere. Prøvde dettan først i 10 tiden..så gikk æ litt og litt ned hele tiden. Nu går vi hver kveld inn til senga for amming ca.19.15. Variere litt når hun sovner..men ho skrik nu ikke lenger:) Ho like å legge sæ. Ho vet ka som skjer hver kveld.Rutine har vært viktig for ho selv om ho va lita!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glemte å si ang. dag soving. Hun sover nån par timer per dag. Hun har jo sovet mye 20 min og så må jeg vugga litt før at hun skal sove mer. Den siste uken så har alt endret seg. Hun sover mye lengre hver lur. Til og med når vi er færdig å trille så sover hun videre. Hærlig... har jo vært sånn stress. Nu må æ jo se om ho puste for det e så uvant:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Prøver å tenke på hva jeg har gjort...

Fra vi kom hjem fra sykehuset var det natta rundt 23-24 på natta og det har sakte men sikkert sneket seg nedover til mellom 19 og 20.

Tiril sover to ganske lange økter på dagen (mellom 2 og 3 timer) og en kort en på ettermiddagen (ca 1 time). Etter den siste økta klarer hun max 2- 2 1/2 time opp og da tar vi kveldstellet midt i denne økta.(får mat når hun står opp og før hun legger seg igjen da).

Hun vet når det er natta, for vi gjør det samme hver kveld og hun sover kun i senga når det er natta (sover i vogna på dagen).

 

Med de samme rutinene hver dag har hun og begynt med å kunne sovne av seg selv!!! Det er så deilig! (sleit med dette leeeenge)

 

Lykke til!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa sover i egen seng eller i vogna på dagen, hun vugges ikke i søvn. Har faste rutiner hver kveld med mating, bading og stell, og hun slokner som sagt i 20 tiden, men våkner igjen og nekter å sove videre før vi legger oss..

Kanskje jeg skal prøve å mate henne på sengekanten når hun våkner og legge henne i senga igjen. Må kanskje regne med litt protester i begynnelsen.

Takk for råd:-) Skal prøve å kutte ned på tida litt og litt hver dag nå og, se om det hjelper på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hilde

 

Jeg har den siste måneden gått på babymassasje-kurs, og i tillegg til massasje er det forskjellige tema hver gang. I dag dreide det seg om søvn og søvnrutiner. De som holder kurset jobber som jordmødre på Ullevåll og burde kunne sine ting. De mente det kunne hjelpe å begynne med grøt dersom barna voknet igjen etter å ha blitt lagt for kvelden. De mente altså barna voknet igjen pga sult. De lærde strides jo om når man skal begynne med grøt....i gamle dager var det visstnok ved 3 mnd, og nå er det ved 4 mnd....uansett.....det skader kanskje ikke å prøve? Tenkte så smått å prøve det selv....for min sovner rundt seks og vokner igjen etter en halvtime. Så er hun våken til ti-halvellevetiden før hun omsider sovner for natten. Da er hun ganske trøtt, stakkars liten....

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ikke gjort noe spesielt, hun har ordnet alt selv. Nå prøver vi bare holde det til faste tider. Før var hun i seng i 23-24 tiden. Nå er det mellom 20-21. Sover da til 5 for mat så står vi opp ca.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karsten har faktisk bare stilt seg inn på de leggerutinene av seg selv. Da han var nyfødt la han seg 2330, men så merket vi bare at han ble tidligere og tidligere trøtt. Når han var 3-4 uker så hadde han stilt seg inn på 1930 av seg selv. Etter at vi stilte klokka så legges han nå kl 19...

 

Han tøyser litt med dagsøvnen sin, men nattesøvnen går greit, da bare legger vi ham, og han sovner av seg selv. Kjekt!

 

Men har lest noen innlegg her på småtroll-siden. Flere som ønsker å forskyve frem leggetiden. Da har de visst bare brukt "kosemetoden", puppet, strøket, bysset og kost på mørkt soverom. Og etter 2-3 kvelder på rad så har visst tiden de har brukt til kosing blitt mindre og mindre... Kanskje verdt å prøve dersom du vil unngå skrike-metoden! :o)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve på det da, orker ikke skrikemetoden, den er jeg ganske i mot. Tror jeg "skjemmer" henne litt bort, for når jeg hører at hun våkner plukker jeg henne opp og vil kose, og da er hun kanskje ikke helt våken, kunne bare putta inn smokken så hadde hun sovet videre..Men, hun er jo så søt, så må bare kose og klemme litt på henne..hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...