Gå til innhold

April: 80 eller 100%?

Anbefalte innlegg

Ang. fødselspenger: Er det noen som vet om man får utbetalt 80% av full lønn, eller 80% av 80%, hvis man har redusert stillingen til 80%, men er ansatt i 100% stilling? Ikke enkelt, dette:)

Altså:Jeg er ansatt i 100% stilling, men har lyst til å redusere til 80%og ha fri en dag i uka mens barna er små. Jeg håper å bli gravid igjen ettervhert, og spekulerer på om det er lurt å vente til etter neste fødselspermisjon med å redusere stillingen, eller har det ingenting å si for hvor mye man får utbetalt i fødselspenger? Noen som vet?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7000111-april-80-eller-100/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er litt usikker, men det er jo sånn at dersom man går ut i ny fødselspermisjon før den første er slutt, så blir de fødselspengene fra perm 1 brukt som grunnlag for neste permisjons penger. Regner med det kanskje vil gjelde dersom du går ut i redusert stilling? Sånn at du da vil få 80% av den 80% stillingen du jobber i (selv om du er ansatt på 100%). Men send en mail til trygdekontoret og spør - jeg har fått gode svar på ting sånn før :o)

Jeg hadde 80% arbeidstid i en 100% stilling før Lise ble født. Hadde 80% lønn under permisjonen og fikk da 80% av 80% (eg. 64% av 100% lønn). Det er den lønna du har siste mnd før du starter permisjonen som danner grunnlaget (så sant dette ikke avviker veldig fra det vanlige).

Var det dette du lurte på ?

Mener bestemt å huske at dette ligger under trygdekontoret.

Er gansek sikker på at det blir 80 % av 80%, ja.....Vet at mange synes det er mye å jobbe 100% samt å ha en liten, og å være gravid. Mange sykmelder seg da 20 % for å ikke miste fødselspenger. Jeg er ikke for å utnytte trygdesystemet vårt, men dette synes jeg faktisk er helt greit. Det er ikke riktig at det froventes at man skal fungerer 100% ved siden av å være gravid. mange gjør det, og det er flott! Men synes ikke man skal lide økonomisk for å være gravid og småbarnsmor.

Annonse

Det er sånn at du får 80% av den lønna du har siste mnd før du går ut i perm. Har du da redusert den ra 100 til 80 så blir det altså 80 av 80..... Jeg har satt meg godt inn i reglene mener jeg selv da hihi. Men alvorlig....jeg er ganske sikker i min sak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...