Gå til innhold

April: 80 eller 100%?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ang. fødselspenger: Er det noen som vet om man får utbetalt 80% av full lønn, eller 80% av 80%, hvis man har redusert stillingen til 80%, men er ansatt i 100% stilling? Ikke enkelt, dette:)

Altså:Jeg er ansatt i 100% stilling, men har lyst til å redusere til 80%og ha fri en dag i uka mens barna er små. Jeg håper å bli gravid igjen ettervhert, og spekulerer på om det er lurt å vente til etter neste fødselspermisjon med å redusere stillingen, eller har det ingenting å si for hvor mye man får utbetalt i fødselspenger? Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ganske sikker på at du som fødselspenger får 80% av den lønna du har hatt. For jeg tror at dersom en får to tette, vil en få fødselpenger beregnet av de forrige fødselspengene.

Skrevet

Jeg er litt usikker, men det er jo sånn at dersom man går ut i ny fødselspermisjon før den første er slutt, så blir de fødselspengene fra perm 1 brukt som grunnlag for neste permisjons penger. Regner med det kanskje vil gjelde dersom du går ut i redusert stilling? Sånn at du da vil få 80% av den 80% stillingen du jobber i (selv om du er ansatt på 100%). Men send en mail til trygdekontoret og spør - jeg har fått gode svar på ting sånn før :o)

Skrevet

Sorterer dette under trygdekontoret? I så fall skal jeg sende dem en mail. Takk for hjelpen, damer!

Skrevet

Jeg hadde 80% arbeidstid i en 100% stilling før Lise ble født. Hadde 80% lønn under permisjonen og fikk da 80% av 80% (eg. 64% av 100% lønn). Det er den lønna du har siste mnd før du starter permisjonen som danner grunnlaget (så sant dette ikke avviker veldig fra det vanlige).

Var det dette du lurte på ?

Mener bestemt å huske at dette ligger under trygdekontoret.

Skrevet

Er gansek sikker på at det blir 80 % av 80%, ja.....Vet at mange synes det er mye å jobbe 100% samt å ha en liten, og å være gravid. Mange sykmelder seg da 20 % for å ikke miste fødselspenger. Jeg er ikke for å utnytte trygdesystemet vårt, men dette synes jeg faktisk er helt greit. Det er ikke riktig at det froventes at man skal fungerer 100% ved siden av å være gravid. mange gjør det, og det er flott! Men synes ikke man skal lide økonomisk for å være gravid og småbarnsmor.

Skrevet

Det er sånn at du får 80% av den lønna du har siste mnd før du går ut i perm. Har du da redusert den ra 100 til 80 så blir det altså 80 av 80..... Jeg har satt meg godt inn i reglene mener jeg selv da hihi. Men alvorlig....jeg er ganske sikker i min sak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...