Gå til innhold

fødselsangst...fleregangsfødende

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei,,,idet siste har det begynt å gå opp for meg at det begynner å nærme seg fødsel...og jeg kan med hånda på hjerte si at jeg ikke akkurat gleder meg noe særlig,. jeg hadde en enkel fødsel sammenlignet med andre...men avlikevel gruer jeg til smertene og ikke minst at det svir når jeg skal på do etterpå...jeg måtte sy syv sting sist gang..og det var så sårt og ømt etterpå...offameg...vet at gleden ved å få se gutten vår overskygger det etterpå...men jeg vet så inderlig godt hva jeg går til denne gangen og gruer meg...flere som føler seg litt utenfor innimellom nå når det er kort tid til det store skjer???? har forøvrig ni uker igjen,,,men føler avlikevel at det går fort jeg da...

=0)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fødselsangst har jeg ikke, men jeg kjenner jo på de følelsene du beskriver. Det er mange rare smerter rundt det å føde, både før, under og etterpå. All den sviinga, og det styret som det medfører etterpå med sting og vasking etter tissing osv. Det er i grunnen ting som det ikke er fokusert på før en plutselig er oppi det.

Likevel, så vet jeg at det går over, og at gleden over en ny baby er større enn de smertene som følger i tiden etterpå. Det er jo veldig typisk å få mange tanker, og kjenne på litt engstelse når tiden nærmer seg. Jeg har i underkant av tre uker igjen, og har satt meg selv i virke på å forberede meg til at jeg faktisk skal føde snart. Det er ennå litt fjernt for meg. Det er rart å tenke på at nå er tiden snart inne for dette maraton-løpet igjen!

Skrevet

Ja, jeg ser heller ikke frem til toalettbesøkene osv etterpå, for jeg ble sydd betraktelig forrige gang. Såpass ille var det at jeg måtte inn og rette opp i underlivet ca 3 mnd etter forrige fødsel. Etter operasjonen fikk jeg utlevert Xylocain bedøvende salve til å smøre på underlivet (fåes reseptfritt på apoteket) og det gjorde toalettbesøkene myyye bedre. Smørte på ca fem min før toalettbesøket, og ellers når jeg hadde vanskelig for å sitte ordentlig. Skjønner ikke hvorfor de ikke tipser oss om dette på føde/barselsavdelingene... Jeg skal i hvert fall pakke det i sykehusbagen denne gangen :o)

Lykke til!!

Skrevet

Takk for ett kjempegodt tips! Hvis det gjør hverdagen, eller med andre ord dogangen, lettere etter fødselen, så er det verdt innkjøpet. Denne salven er herved notert ned på handlelisten! :o)

Skrevet

Vær så god...hehe... Har gitt dette tipset til flere venninner og kun fått positive tilbakemeldinger - én sa hun ikke klarte å gå på toalettet uten. Tror jeg brukte opp ett par tuber etter den operasjonen...

Skrevet

Hei !

Ja, kjenner meg igjen i det du skriver, selv om jeg nok kan si at jeghadde en ganske "fæl" første fødsel. måtte også sy masse, så skal huske det med xylocain :). er i kke redd for selve smertene, de skal jeg takle, men er redd det samme som skjedde sist skjer igjen, dvs vledig langvarig fødsel, vacum forløsning og en masiv blødning på meg. Har derfor vært å snakket med lege om evt KS, men igfølge ham var det ikke god nok grunn....ser ikke helt det da, men ønsket i utganspunktet vaginal fødsel selv og håper det skal gå bedre denne gangen :) Men har etter hver t som det nå nærmer eseg, ti uker igjen, begynt å tenke mer og mer på det, så i går ringte jeg svangerskaps pol å fikk tips om å skrive et brev og fortelle kort om min "angst" for fødsel så ville jeg bli kaldt inn for samtale med jordmor på sykehuset. Ble skikkelig dårlig etter jeg hadde tatt den tlf, holdt på å begynne å grine mens jeg snakketmed kontor damen....og hyperventilerte og stri gråt for så å kaste opp etter på...skjønner ikke hvorfor jeg reagerte slik....men ser fram til å kunne snakke med noen om dette, er mest redd for reaksjonen når jeg ankommer fødestuen i fødsel, hvordan jeg da kommer til å reagere...men vi får satse på at alt går bra med oss damer :)

Skrevet

I stedet for å bruke tid og krefter på å skrive dette brevet, så vil jeg råde deg til å få en time hos fastlegen din, som igjen henviser deg til sv.skapspol. Det tar ikke lang tid, hvis legen din gjør jobben sin. Det skal jo være unødvendig at du må skrive deg til en slik oppfølgingstime!

Skrevet

Be om å få en fødselsforberedende samtale med jordmor. Jeg går til slike samtaler én gang i mnd med jordmor på Riksen, for hadde som deg en dramatisk første-fødsel. Jeg skal på ny samtale på torsdag i neste uke, og da skal jeg få omvisning på fødeavdelingen og slikt... Veldig fint opplegg de har der for de med fødselsangst - skal etterhvert få møte og bli kjent med to jordmødre hvor av én av dem blir tilkalt når jeg går i fødsel, slik at jeg får en jordmor jeg kjenner... Synes dette er betryggende, men kan vel ikke si at jeg gleder meg alikevel...

Skrevet

hei hei...det er godt å høre at flere tenker på det iallefall....jeg fikk et råd av min mamma om å kjøpe naturlig grønnsåpe på apoteket før jeg fødte forrige gang så jeg kan ha med på sykehuset..det var faktisk en vidundermedisin for stingene og sviingen...jeg bare smurte dette inn og vasket av med svak dusj...det både lindret smerten og gjorde godt--- et lite tips med dette er at det hjelper sårene med å gro fortere også--

naturlig grønnsåpe hjelper for mye..spesiellt sår...så jeg anbefaler dette til alle jeg altså,,den er selskreven i bagen min når den dagen kommer...takker for gode råd ellers her idag..

klemmer fra meg =0)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...