Gå til innhold

Svangerskapskontroller

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Bare lurer på hvor mange ganger er det vanlig å gå til lege i løpet av svangerskapet. Hva gjøres egentlig på de forskjellige kontrollene? Må man ta GU mer enn en gang?

Blir veldig glad for svar!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært 11 ganger til kontroll ( senest i dag, 39+4). ( dette er både lege og jordmor) Første gang var jeg 12 uker på vei, synes det var helt ok å ikke gå før. Nå på slutten har det vært hyppigere kontroller, det har også vært ok.

Jeg har ikke tatt GU i det hele tatt. Det var ikke så lenge siden jeg hadde vært til kontroll før jeg ble gravid, så derfor ble det ikke gjort.

Tja, det er jo et par ting som blir gjort på hver kontroll, som måling av blodtrykk, sjekke urinen. Når man er kommet litt lengre så blir magen målt ( SF mål), hører på hjerteslagene ( like kjekt hver gang!) Legen spør om du er hoven i kroppen.

Håper du fikk svar på noe av det du lurte på!

Skrevet

Ok, takk for svar! Jeg er helt i beg. av svangerskapet og legen ville ta celleprøve enda jeg sa jeg hadde tatt det for et halvt år siden. Han syntes det var lenge siden, sa han, og tok derfor en ny. Jeg hadde ikke helt sansen for denne legen og lurer på om jeg skal finne en annen, men hvis en bare skal til lege et par ganger så skal jeg holde ut. Det viktigste er vel at man kommer godt overens med jordmoren.

Skrevet

Har vært på kontroll hos lege 3 ganger (uke 14, 24, 28), + 1 ul på sykehuset (uke 18). Har ikke tatt gu, tok det for mindre enn 1 år siden. Svangerskapet mitt har vært helt uten plager, så jeg har ikke hatt behov for flere kontroller. Går bare til legen min, er veldig fornøyd med ham. Noen går jo bare til jordmor, så er du ikke fornøyd med legen, bytt eller hold deg til jordmor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...