Gå til innhold

Mye "vekt-mas"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er så mye snakk og mas om vekta mi fra alle kanter(lege og familie), at jeg får ikke riktig til å nyte graviditeten.

Er spent på om jordmor kommer til å kommentere det. Har så lyst at noen skal si du er nok litt overvektig, men dette skal gå bare bra siden du passer på hva du spiser og fortsetter å holde deg i aktivitet.

Får dere mye "vekt-mas"?

Anony_Mia

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei:-) Jeg er ikke gravid, men er god og rund...har vært det hele livet!

jeg har fått vekt kommentarer på selveste julaften av folk i nær familie.. Slikt som " du behøver ikke ta så mye saus, du vet at du ikke skal ha noe", eller " surkål er ikke det du skal ha til skinkesteken" "ta heller disse kokte gulrøttene".

Så jeg vet at slikt kan bli masete..... Men kos deg under graviditeten din.... du kan nekte å bli veid. Og av egen erfaring, så si i fra til dem det gjelder....si at du ikke finner deg i at de snakker slikt hele tiden. Selv om en er overvektig, behøver en ikke bli påminnet det hele tiden. Alle vi som er runde vet jo selv at det ikke er bra å ha mange kilo for mye. Vi er da ikke dumme!!!

Så bare kos deg du.... Skjønte på det du skjrev at du er påpasselig med inntaket av mat.... Da kan de bare holde munnen sin. Du burde få ros av det du gjør:-)

Skrevet

Jeg er gravid for andre gang, og er ganske drøy. Har enda ikke hørt noe fra hverken leger eller jordmødre ang vekta. Jeg har selv tatt opp vekta med legen både denne og forrige gang. Forrige gang gikk jeg opp 25 kg på en allerede stor kropp, og med ett enda høyere utgangspunk denne gangen, så er ikke det aktuelt igjen.. Denne gangen tar jeg problemet mitt på alvor ved å følge ett GR opplegg for gravide, og det har jeg diskutert med legen, som syntes det var greit, men ikke strengt tatt nødvendig..

-Nåja, det er ikke han som må ta av over 30 kilo etter dette svangerskapet, så her har jeg tatt mitt eget valg. Har ikke tenkt å la være å nyte graviditeten, men nyter den på frukt, grønnsaker, vanlig mat, kos og klem, og styrer unna snop og brus. + at jeg passer på å være i aktivitet minst 2 ganger i uka.

Hvis du vil unngå mas, så kan det være at du kan gjøre som meg, komme dem i forkjøpet. -Fortell at du jobber med kostholdet og holder deg i aktivitet. -Da er det jo egentlig ingenting mer å si om den saken! Hvis du har en plan, s ålegg den frem og be om deres synspunkter. Da får du helt sikkert kommentarer om at du er flink ;-) -For det er du absolutt!

-Alternativet er som doffines sider å gjøre det klart at vekt ikke er noe tema, og heller kjøre ditt egen løp.

Tror begge deler fungerer, så det er opp til deg å finne ut hvordan du vil håndtere dette. -Det er forresten ikke sikkert du får noen kommentarer på vekt uansett! Ser at mange, både jordmødre og leger, har forstått at kommentarer på vekt lett oppfattes negativt og ofte gjør ting værre..

-Kos deg uansett med graviditeten, Mia, og her hos meg er det ikke mere vekt-mas enn jeg lager selv ;-)

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg er kraftig overvektig ( 121 kg/178 høy når jeg ble gravid, er nå i 9uker på vei), jeg tok selv opp vekten min med legen. hennes kommentar ble jeg GLAD for å høre. "Selv om du er overvektig betyr ikke det at du er i dårlig form eller har andre helseproblemer, jeg er borti langt flere normalvektige som har problemer".

Gjett om jeg ble glad:-) Vi snakket litt om kosthold og trening siden jeg hadde tatt det opp, hvis ikke så ville ikke legen sagt noe.

Vi ble enige om at det holdt at jeg gikk tur med hunden min hver dag, noe som tar ca 1-1 1/2 time. Og det er jo noe jeg gjør likevel:-)

Jeg prøver også som Cam74 å passe på kostholdet mitt, men slanker meg ikke. Jeg har erfaring fra GR og det er et opplegg som passer meg perfekt:-)

Jeg koser meg å spiser det meste, men i litt begrensede mengder.

Nå er jeg litt "heldig" foreløpig i svangerskapet at jeg har fått helt avsmak for brus og godteri..det smaker helt pyton. Men brød er godt da..og er er jo heller ikke så bra..

Og andre som kommenterer hvordan jeg ser ut, får fort beskjed om at dette har de ikke noe med! Og da hører jeg stort sett ikke noe mer.

Skrevet

hei hei. nei.. ikke alltid at vekten din forteller om du er sprek eller ikke.. jeg på min 120 kg fordelt på stusslige 163, er i bedre form enn min lillesøter med hennes 70 kg på 170 cm.. hold det i aktivitet, og kos deg. i begynnelsen fikk jeg helt avsmak for snop, og gikk ned 8 kg.. rundt uke 20 ble jeg snop avhengi.. men er fortsatt på - 4 kg, fra før jeg ble gravid, jeg er nå i uke 29. og.. må le litt.. kokte gulerøtter er så fulle av sukker, at de faktisk ikke er sunne i det hele og store ;o) det kan du hilse fra en diabetiker, å si til familien din.. rå gulerøtter er sundt, men med en gang de er kokt, stekt.. eller noe slikt, er det "bare" sukker..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...