Tess30 Skrevet 7. november 2006 #1 Del Skrevet 7. november 2006 Her er et skriv jeg fikk med ettersom jeg var gravid, da jeg var hos dyrlege/atferdskonsulent med vår hund. Håper det kan hjelpe noen av dere, vet det er mange som har hund her. Noe av det høres litt overdrevent ut syns jeg, men før man er helt trygg på at det går bra er det mange gode råd og følge - lykke til! HVORDAN INTRODUSERE EN NY BABY I HUSET Første regel er at ingen dyr bør være alene med en baby. NY INNERUTINE Før babyen kommer, la hunden bli vant med den daglige rutinen som kommer til å fortsette etter at babyen har kommet. Det vil si, start forings- og turgåings-tider som kan holdes etter at babyen er kommet. Dette for å minske antall forandringer som vil skje. Sett av en tid i den daglige rutinen der hunden/kattens ønsker settes først, dvs. kos, stell og lek, 5-10 minutter per dag. Behold denne tiden uansett hva som skjer og vær sikker på at du kan fortsette med det etter at babyen har kommet. Det betyr i praksis at dersom babyen begynner å grine før de 5 minuttene er gått, la det skje (untatt når babyen hylskriker, eller at hunden/katten blir stresset av griningen). Du vil antakeligvis finne ut at denne tiden hjelper deg selv til å slappe av. Det er lett å føle skyld for å bruke tid til deg selv, men her har du en god unnskyldning for å slappe av sammen med katten/hunden. Fem-ti minutter konsentrert oppmerksomhet mot hunden/katten er entakeligvis mer enn du gjør idag. Det er viktig for hunden/katten å forstå at den fremdeles er en del av familien og at den har verdi for deg/dere. Hvis du har mer enn et kjæledyr betyr det at hvert dyr krever minst 5 minutter hver. NYE UTERUTINER Før babyen kommer, start lineføringsøvelse med hunden. Dersom hunden til nå har hatt problem med å dra i båndet, bør en bruke litt tid på å avlære dette. Det kan være en ide å skifte halsbåndet til f.eks. antidra-seler eller nesebånd (f.eks. Halti). Målet er å få en hund som kan være med dere alle plasser dere vil ha med babyen. På denne måten kan både hunden og babyen få lufteturen sammen, uten at draingen vil fustrere deg. For katten kan det nå være tid for å lære den å ha på sele og gå i bånd. BABYUTSTYR Før babyen kommer, la hunden/katten få lukte og undersøke babyens seng og bleieskiftområde. Herfra vil det komme lukter som er spesielt interassante og det er viktig at dyret blir vant med dette. Babypudder, lotion, bleier og andre babyting kan dere la katten/hunden få snuse og ta på. Dersom hunden/katten begynner å klore, tygge eller dra en av tingene vekk, bør dere korrigere den slik at den forstår at det er uakseptabel adferd. Hvis dere ikke greier å få hunden/katten til å stoppe adferden, bør dere bruke en del tid på dette. For hunden bør dere lære den kommando som sitt, bli, dekk, ta den, slipp den. Hvis hunden ikke kan dette før babyen kommer vil dere ha store problemer senere. Ikke la katten/hunden få sove i eller på noe av babyens seng eller teppe, etc. Det vil bare øke den negative følelsen når du senere må si nei. Allikevel er det riktig å la hunden/katten bli vant med området. Hvis hunden har leker som kan ligne på babyleker, er det stor sannsynlighet for at hunden vil se på babyens leker som sine. Her kan vi velge to utveier: Enten kan en la hunden få leke med babyens leker, husk bare å vaske dem ofte, eller ta vekk alle hundelekene som ser ut som babyleker en stund før babyen kommer. Uansett er det viktig å lære hunden sitt, bli og slipp. BABYEN BLIR FØDT Tiden rundt fødselen blir ofte hektisk og ofte må hunden være mye alene hjemme. Det beste er om noen i familien, eventuelt venner, kan komme hjem og lufte hunden. Husk at en må ordne dette i god tid på forhånd. Det er også en god ide å ta med hjem fra sykehuset noen klær (eller bleier) som har babylukt på seg for å få en gradvis introduksjon til luktene. BABYEN KOMMER HJEM Nå er det viktig å få hjelp til hjemkomsten. En annen enn deg selv bør holde babyen mens du går inn for å hilse på hunden/katten. Du har vært vekke hjemmefra og kjæledyra har nok savnet deg. Bruk litt tid til hilsingen og hold babyen vekke til katten/hunden har blitt rolig. Det kan ta ca. 15-30 minutter. Når dere er klare til å introdusere babyen er det greit å ha hunden/katten i bånd. La en venn eller ektefellen sette seg med babyen i sofaen. Du er da den som kontrollerer kjæledyret. La dyret få lukte og undersøke babyen. Ha full kontroll med båndet slik at hunden/katten ikke har mulighet til å hoppe fremover mot babyen (både aggresiv og ikke aggresiv hopp fremover er uønsket). Hvis hunden/katten er redd for babyen, ta tiden til hjelp og snakk oppmuntrende til den, klapp den litt. Aldri hold babyen over kjæledyret slik at den dingler foran hunden/katten. Dette kan føre til at dyret angriper. Hvis du er alene kan du binde hunden i noe solid og sette deg ned så nær at hunden kan lukte og undersøke babyen uten å kunne hoppe fremover mot den. Ros hunden når den gjør ting riktig, korriger hvis den har tendens til å hoppe fremover. Husk å være rolig selv ! Hvis hunden/katten slikker babyen, er det ganske ok med et slikk eller to, men etter det bør du stoppe den. Hvis du ikke kan stoppe slikkingen med en nei-kommando bør du ikke la den slikke i det hele tatt. Dersom katten freser eller hunden knurrer mot babyen må du kunne korrigere dette med ord. Hvis ikke tar du dyret ut i et annet rom frem til det roer seg ned igjen sammen med deg. Når dyret er rolig kan du prøve om igjen på samme måte. Ikke trøst hunden/katten dersom den viser aggresive tendenser - aggresivitet skal ikke tolereres. Dyret må lære at hvis det ønsker å få positiv oppmerksomhet fra deg, må det oppføre seg bra i forhold til babyen. Hvis du har problem med å få kjæledyret (spesielt katter) til å roe seg ned eller forstå en nei-kommando kan du prøve med vannpistol. Sprut på katten med det samme den begynner å frese eller se aggresiv ut (NB! Hjelper ikke vannelskere). Alternativt kan en ha noen få sitrondråper eller eddik i vannet. Målet med denne korrigeringen er å få hunden/katten til å skvette litt til, slik at den slutter med knurringen/fresingen og slik at du videre kan rose/forsterke den gode adferden å være stille og rolig. Hvis istedet resultatet blir at dyret blir skremt eller brutalt straffet, vil dyret kun forstå at hver gang ungen er til stede skjer det noe negativt. Korrigeringen hjelper best i de første 30 sekundene av en adferd og det første du ser av adferden er ofte uttrykket i øynene. Kattens øyne blir kjempestore, ørene bakover, hårene på ryggen står opp. Katten vil også i noen tilfeller kryle ryggen, senke hodet og trekke leppene opp og frese. Helst ikke vent til katten klorer før du reagerer. DE FØRSTE UKENE Dersom det kun er den ene ektefellen som er hjemme med babyen den første uken bør kjæledyret enten være i bur eller holdes i bånd sammen med babyen. Det er umulig for deg å sitte på sofaen, gi melk til babyen og samtidig forsvare deg mot et angrep fra hunden eller katten. Ideen er at en skal unngå all aggresjon som kommer fra at dyret er usikker på hvordan den skal takle situasjonen. Hunder kan bli satt i bånd et stykke ifra slik at du kan klappe den og slik at den kan være nær babyen uten at den kan hoppe frem mot den. Barnesikringsgrind kan også brukes for de fleste hunder. Katter er vanskeligere dersom den ikke er vant med sele eller halsbånd. Alternativet blir da enten et bur i samme rom eller å sende den ut av rommet. ETTER 3 UKER Dersom hunden/katten ser ut som om den har akseptert babyen kan en løsne litt på kontrollen. Nå kan den gå løs i samme rom som babyen, men under loo% oppmerksomhet fra deg. Det er viktig nå at ikke kun den ene ektefellen gir positiv oppmerksomhet til hunden/katten, men at en deler oppgavene. Videre er det viktig å følge med hvordan forholdet mellom hunden/katten og babyen går. Dersom hunden/katten fremdeles er veldig interessert bør den ikke få lov til å være alene med babyen en stund til. Når barnet er større og kan støte hunden vekk selv er det bedre. Bruk aldri munnkurv som en metode for å kunne la baby og hund være alene. Hunden kan gjøre skade nok ved bare å dytte ungen. Hvis det går bra og hunden/katten ikke har vist tendenser til problemadferd rundt ungen kan en la dyret få være med rundt i huset sammen med alt barnestell, f.eks. klesskifte, bad, leking, etc. Dette vil hjelpe forholdet mellom ungen og hunden i fremtiden fordi en allerede på dette tidspunktet kan lære ungen på en fin måte å ikke plage hunden. (Stikke finger i munnen, øyne, ører, etc.) Uansett må hunden være 100% snill og kunne nei-kommando så godt at en slipper å krangle med hunden for å stoppe en problemadferd. SOVEROM La aldri hunden sove på barnerommet uten at en voksen er tilstede. Dette betyr at døren til rommet må være lukket ! Bruk istedet en "baby monitor". GAMLE OG SYKE HUNDER Disse vil være mer utålmodig med barn og ønsker mer fred og ro. Det betyr at en må være mer forsiktig med dem og barn sammen, samtidig som en må lære unger å være forsiktig. Ikke la dem stikke finger inn i ører (ørebetennelse), lene seg mot dem (forkalkning i rygg, hofter eller skuldre) eller dra i haler, ører eller pels. Dette gjelder også for alle andre hunder, men spesielt de gamle og syke. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6997351-hvordan-introdusere-en-ny-baby-i-huset-n%C3%A5r-man-har-hundkatt-kopiert-fra-skravle/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
!Mia! Skrevet 7. november 2006 #2 Del Skrevet 7. november 2006 Ble litt mye å lese dette, så det orket jeg ikke. Når jeg ble gravid med førstemann merket katten vår at det var noe med meg og ville ikke lenger ligge på magen min. Hun begynte å gå til sambo i stedet (enda jeg har hatt henne i mange år før vi traff hverandre). Rett før vannet gikk begynte katten å rase opp og ned trappen som om hun var gal. Så hun merket før meg at noe kom til å skje. Da vi kom hjem fra klinikken, fikk hun lukte på babyen på gulvet. Det gikk helt fint. Men i den perioden jeg ammet, så holdt hun seg godt vekke fra meg og babyen. Jeg har funnet henne to ganger i sengen til babyen uten at babyen var der, og da tok jeg henne så kraftig som jeg aldri har gjort før, og hun gikk ikke der mer. Når gutten vår begynte å krype og gå la han seg oppå henne for å kose, og hun aksepterte dette. Med oss voksne biter hun hvis hun ikke liker noe vi gjør, men hun tålte mer fra ham. Tror hun forsto at han var baby og liten. Dyr har gode instinkter. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6997351-hvordan-introdusere-en-ny-baby-i-huset-n%C3%A5r-man-har-hundkatt-kopiert-fra-skravle/#findComment-6997442 Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lucia* Skrevet 7. november 2006 #3 Del Skrevet 7. november 2006 Bra og veldig viktig innlegg! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6997351-hvordan-introdusere-en-ny-baby-i-huset-n%C3%A5r-man-har-hundkatt-kopiert-fra-skravle/#findComment-6997464 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snupidupi Skrevet 7. november 2006 #4 Del Skrevet 7. november 2006 Vi hadd en engelsksetter når æ va lita... da mamma kom fra sjukhuset etter å ha fått storebrorn min.... lokta hunden på babisn og mora mi en vess plass og etter det passa han på babyen som bærre det.... Nåde den som nærma sæ barnevogna om ingen av familien va tel stede... og det va en vældi roli og snill hund... men da knurra han ;D Naboa og andre som kjennt hunden bei heilt førskrekka... Samme hunden brukt å vær "barnevakt" tel oss når vi va små... dvs... vi sov nu vegg i vegg med farmora og farfarn min Så vi banka bærre i veggen om det va nå... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6997351-hvordan-introdusere-en-ny-baby-i-huset-n%C3%A5r-man-har-hundkatt-kopiert-fra-skravle/#findComment-6997566 Del på andre sider Flere delingsvalg…
t-79 og Jakob+ spire:) Skrevet 7. november 2006 #5 Del Skrevet 7. november 2006 Ja, det blir spennende å se...... noe av dette var kanskje litt overdrevet- i allefall for vår del da!! Tror nok ikke jeg kommer til å ha hunden i bånd inne altså...... men kommer aldri til å la dem være alene sammen for eksempel!!! Og dettta med noe hjem fra sykehuset som hunden kan lukte på tror jeg er lurt!! Tror nå at hunden vår kommer til å akseptere den nye ganske så greit, hun er en omgjengelig og grei hund som er glad i barn ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6997351-hvordan-introdusere-en-ny-baby-i-huset-n%C3%A5r-man-har-hundkatt-kopiert-fra-skravle/#findComment-6998440 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hemmeline Skrevet 7. november 2006 #6 Del Skrevet 7. november 2006 Jeg er kjempespent hvordan det skal gå når vi kommer hjem med nurket vårt. Vi har minigris, og han er ikke gla i fremmede. Ingen skal komme inn på hans territorie... men håper virkelig at han vil skjønne at nurket er en del av vår familie raskt. En illsint minigris på 30 kg er ikke akkurat noe å spøke med, men vi håper og krysser fingrene for at vi kan fortsette å beholde han, men det blir mye forhåndsregler her i gården. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6997351-hvordan-introdusere-en-ny-baby-i-huset-n%C3%A5r-man-har-hundkatt-kopiert-fra-skravle/#findComment-6998636 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 7. november 2006 #7 Del Skrevet 7. november 2006 Jeg kommer heller ikke til å bruke bånd på hunden min inne, det tror jeg ikke er nødvendig. Men jeg kommer nok til å sende med noe klær med babylukt hjem når jeg ligger på barsel slik at lukten ikke er helt ukjent. Det viktigste tror jeg nok er å ikke glemme hunden når man får ett nytt familiemedlem, men gi kos og oppmerksomhet også til hunden. Tror ikke det blir noe problem med hunden vår, men man vet jo aldri så det er greit å være forberedt. Jeg tenkte også at jeg skulle gå et moro-kurs med henne etter noen måneder sånn at vi får litt tid sammen bare vi to hvor vi bare gjør ting hunden elsker. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6997351-hvordan-introdusere-en-ny-baby-i-huset-n%C3%A5r-man-har-hundkatt-kopiert-fra-skravle/#findComment-7001243 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå