Gå til innhold

Todelt livmor

Maddemor-1 gutt+1 jente:)

Anbefalte innlegg

Jeg har fått beskjed om at livmoren min er todelt og det er derfor fare for spontanabort, setefødsel eller for tidlig fødsel. Får ekstra oppfølging pga dette da med UL hver 8.-10 dag tom uke 12.

Er 10+4 i dag.

Jeg blør veldig lett, men det er ikke rent blod, men mere brun utflod egentlig. Legen anbefalte meg å avstå fra sex pga dette

Er det noen andre her som har todelt livmor og fårr samme beskjed/ lignende opplevelser?

Er så redd for at bebisen skal komme lenge før tiden.....

Fortsetter under...

Har du helt separate livmorer eller bare en skillevegg. Jeg har en skillevegg og fikk også beskjed om de samme komplikasjonene. Jeg blødde mye og var mye redd og sofasliter de første mnd. Og så i uke 22 begynte jeg med så kraftige kynnere at jeg ble lagt for de trodde det var rier. Måtte selvsagt ligge i mange uker men i uke 34 kunne han bare komme og jeg begynnte å gjøre mer og mer og mer og mer og gikk 8 dager over tiden. Snakk om å gå dagsventende i månedsvis. De kraftige kynnererne gjorde altså ingenting. Eneste komplikasjonen var at morkaken ikke kom. Den må hantes hver gang i narkose.

Så den værste komlikasjonen er vel egentlig uroen og engstelsen. Men jeg har hatt en i sete og en i tverrleie og bare to vanlige fødsler.

Men man vet jo lite om hvilke komplikasjoner som stemmer for deg før du har født noen ganger og de ferreste prøver vel sååååååååå mange ganger at det hjelper hehe

Tusen takk for svar! Det er så vidt jeg vet en skillevegg, men de bruker begge betegnelsene så er sannelig ikke 100% sikker. Skal spørre om det neste uke på UL..

Får håpe at dette går mer eller mindre ukomplisert da. Ser jo ut som det er vanskelig å forutsi:) Du har jo prøvd deg noen ganger nå, så du vet jo det:)

Tenkte litt på om at jeg vil spørre om å få operasjon av denne veggen da det visstnok er mulig å gjennomføre. Må selvsagt vente til etter fødselen, men da kan jeg kanskje slippe denne engstelsen hver gang (vil jo gjerne ha flere barn med tiden:)

Det ser ut til at jeg klarer å unngå spontanabort nå da. Håper i alle fall det. Går inn i uke 12 i morgen og alt ser fint ut ennå. Er på UL hver uke, så jeg slipper å bekymre meg så lenge i gangen.

De fant det ut vet at jeg ble utredet for ufrivillig barnløs her i sommer og da tok de innvendig UL på meg. Da så gyn at det var en skillevegg der, men han ville ikke si hva det var han så til meg den gangen. Han bestilte lapraskopi og hysteroskopi til meg og jeg skulle egentlig ha blitt operert for å korrigere dette da nå i begynnelsen av november. Men det rakk jeg altså ikke før jeg ble gravid:)

Så jeg ble henvist tilbake til fertilitetsklinikken fordi jeg hadde gått på hormonkurer for å bli gravid og da ville de sjekke meg for flerlinger samt med tanke på at jeg hadde noen unormalheter som de kalte det til meg da. Da jeg var på 1. kontroll nå i høst var gyn helt ærlig med meg og fortalte meg hva som var galt med meg....

Så jeg tenkte jeg skal spørre på neste UL om det finnes en mulighet for å få den operasjonen en eller annen gang etter fødselen slik at jeg slipper flere kompliserte svangerskap hvis jeg skal være så heldig å bli gravid igjen:)

Annonse

Jeg fødte mine to første gutter 6 uker og 3 uker før termin, de veide rett over to kilo. Rett etter dette ble det oppdaget at jeg hadde en tykk skillevegg i livmoren. Jeg ble operert for dette for snart to år siden. Fått en sønn til etterpå, han kom 9 dager før tiden og veide nesten 3 kilo. Men, jeg hadde voldsomt med kynnere de 3 siste mnd nå med sistemann... Så..vet ikke om det var noe stort poeng med operasjon..??

Legen jeg var hos sa at flere av de som har slik skillevegg har problemer med å bli gravid, større risiko for for tidlig fødsel og lavere fødselsvekt hos barnet (det er mindre plass). Jeg valgte å la meg operere fordi jeg da,når jeg først visste om "problemet" følte at jeg ihvertfall hadde gjort alt jeg kunne gjøre for at barnet skulle ha det bra inni magen :)

• 2 uker senere...

I forbindelse med mine to SA og det neste svangerskapet som endte med vannavgang og sette igang fødsel i uke 17/18 har jeg vært på et utall innvendig UL - INGEN har nevnt noe om dette - så kommer jeg til spesialist Prytz på Lillehammer og etter 2 min med innvendig UL sier han at jeg har da en skillevegg på den øverste tredjedelen av livmoren...

Men som sagt INGEN har nevnt noe om dette tidligere - jeg har da også vært på to utskrapninger i sammenheng med at jeg har mistet... Gjøvik sykehus får stryk karakter av meg... :-(

• 11 måneder senere...

tenkte at jeg kan oppdatere på hvordan dette endte for min del da: Gikk som sagt til kontroll med innvendig UL hver 8.-10 dag tom uke 12. Deretter på ny UL i uke 17, 20, 25, 30, 34, 38. PÅ min egen termindag (uke 40) kom prinsen på vanlig måte. Fødselen startet av seg selv med rier kl 02.30 på natta og kl 13.03 den 3. juni i år var han ute- 3100 gram og 48 cm. DRØMMEFØDSEL! INGEN hadde trodd at dette skulle gå så vannvittig bra på sykehuset:) Var 50% sykemeldt fra uke 25 pga hyppige og kraftige kynnere som påvirket mormunnen (begynte å flate ut) og livmorhalsen ble litt kortere (rundt 3 cm).

Jeg kommer ikke til å få en operasjon av skilleveggen siden svangerskapet forløp seg normalt til slutt.

Jeg fikk svangerskapsforgiftning de siste 3 ukene, men sykehuset fulgte meg nøye opp og hadde kontroll.

Må nok ha pergotime neste gang vi vil ha barn også, men det er ok. Nå har jeg jo oppskriften håper jeg:) det eneste er at jeg må på ekstra vekstkontroller i uke 20, 25, 30 og 35.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...