Gå til innhold

Lillegutt ville ikke vente lengre ..!

Anbefalte innlegg

Nest siste dag i sommerferien ville han ut - 3 1/2 uke før terminen. Vi kom ned fra fjellet fredags kvelden, hadde sjaua litt med vedhogst og bæring, har en teori om at det er derfor lillegutt kom litt før ventet ..? Uansett, tidlig lørdags morgen våknet vi, spiste en god frokost og ryddet huset mens vi ventet på at mine foreldre skulle komme på besøk for helga. Hugser jeg vasket badet idet jeg kjente en ny type vondt i ryggen. Klokken ble 9 om morgenen begynte vi å se på klokken, ta tiden, selv om vi var fullstendig overbevist om at dette umulig kunne være fødselsen ... det er jo så altfor tidlig! Jeg hadde ikke pakket noen bag, og heller ikke lest ferdig om fødsel i boka! Men fikk i meg næringsdrikk og litt ekstra mat (les: cola og baguett, som var kosten min under hele svangerskapet - pga fordøyelsesproblemer. Kanskje også derfor lillegutt ville ut - han hadde ikke vokst mye på slutten ...).

Klokken 11 kom mine foreldre på besøk - og de ble lettere sjokkert når vi fortalte at vi "klokker" - for det er no rart som skjer ... Klokken 13 dro vi på sykehuset, med 3 rier på 10 minutter. Fortsatt hadde jeg ikke med noe bag - skulle jo bare sjekkes, så jeg hadde god tid til det senere, mente jeg. Det mente ikke jordmora. Jeg hadde kun 1 cm åpning, og verken vann eller propp var gått, men siden lillegutt ville bli prematur så ville de beholde meg der. Ojsann. Ja, ja - nå var det igang! En uvirkelig følelse ...

Åpningsriene tok seg opp etter hvert. Jeg hugser ikke eksakte klokkeslett, men ved 15-tiden - ved vaktskifte - kom en ny jordmor inn, og hun gikk fysisk inn og presset ut åpningen et par cm. Da fikk jeg en liten forsmak på de enorme smertene som skulle komme ...

Jeg hadde bestemt meg for å prøve alternative smertelindringer før jeg ev. ville gå for epidural - og prøvde meg først litt i et varmt bad. Det fikk fart på åpningen! Prøvde også akupunktur - men det var bare tull! Jeg har hatt god hjelp av akupunktur før (i andre sammenhenger), men JM hadde svært liten erfaring med å sette nåler ... så det hadde ingen virkning. Ved 19-tiden (tror jeg) fikk jeg tilbud om lystgass. Jeg hugser jeg hadde så veldige smerter, og at jeg ba om en skikkelig coctail av smertelindring - for dette er VONDT!!! Oppi alt hadde vi en god stemning og endel galgenhumor inne på fødestua :o) Vet egenlig ikke hvorfor JM somla så med epidural, men hun hadde vel sin grunn ... Vel, lystgass var også bare tull. Den eneste effekten på meg var at jeg hadde noe annet å fokusere på - når rien kom, var det å kaste seg inn i maska å skrike ut!!! JM sa i etterkant at jeg ikke ga fra meg masse lyd - det må være en lydtett maske ;o) Utover kvelden begynte hendene til mannen min å bli ganske blå - for jeg hadde enorme krefter der jeg lå og klemte han i handa! Utrolig hvordan smertene får en til å bli sterk!

Klokka 21 var lillegutt ute. Uten epidural. Hadde følelsen av at pressriene varte lenge - tror vi holdt på i 1 1/2 time, for lillegutt sklei stadig tilbake. Men tilslutt kom han, uten å revne opp mamman sin engang! Er vel egentlig litt stolt av å ha født uten smertelindring, selv om det overhode ikke var noe mål for meg.

Kunne aldri ha gjennomført dette uten mannen min. Jeg var ganske svak etter et slitsomt svangerskapet, men han klarte å lokke fram krefter i meg som jeg ikke ante jeg hadde. Han tørka svette og oppkast og gjorde alt han var i sin makt til å gjøre. JM sa etterpå at vi var et av de beste "teamene" hun hadde sett på fødestua - er stolt av det :o) Mannen min ble også værende på føden med meg i 3 dager og netter, da vi fikk et familierom. Er så utrolig takknemlig for at han stilte opp som han gjorde!

Jeg nevnte tidligere at jeg ikke hadde fått lest ferdig i boka mi om fødsel ... jeg hadde heller ikke lest kapitlet om etterrier, og du kan tro jeg fikk sjokk kvelden etter, da jeg plutselig fant meg selv i sengen, ristende som et aspeløv og svett og kald om hverandre - fullstendig ute av kontroll! Det er etterrier det, jenta mi - sa pleieren ... litt pinlig ... :o)

Lillegutt ble født 29. juli, veide 2350g og var 45 cm lang. Men det var tre måneder siden ... nå veier han 5300g, og er 58 cm lang! Mor produserer fløte ;o)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6996721-lillegutt-ville-ikke-vente-lengre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...