Gå til innhold

:-/ Måtte ikke legge på meg...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legen min sa jeg ikke måtte legge på meg pga risiko for svangerskapsforgiftning. Jeg ble rent nervøs. Jeg legger lett på meg. Og har lagt på meg en del nå de 3 første mnd av sv.skapet. Men nå er det altså skjerpings. Det blir veldig vanskelig tror jeg å ikke legge noe på meg... Da må jeg jo slanke meg, eller?

Hva gjør dere andre som er overvektige? Tenker dere mye på vekt og helse nå da dere er gravide?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Jeg har til og med meldt meg på ett GR kurs ofr gravide og ammende, og har tenkt å ikke gå opp noe i det hele tatt i dette svangerskapet. Gikk opp over 25 kilo forrige gang, og fikk aldri av meg alle sammen.. Denne ganngen tar jeg i ett tak allerede tidlig i svangerskapet..

Det er ikke slanking, og det bør unngåes i "gammel" forstand. Det er mer snakk om kostholds-endring og det å passe på å få i seg sunn mat ofte nok, og kontrollere mengdene. Spiser 2 skiver til frokost, 3 til lunsj, mellommåltid med 1 skive + frukt og yoghurt, (drikker melk til frokost også), spiser ca 225 gram kjøtt/fugl/fisk til middag med 15ogram ris/pasta/potet til og masse salat eller brønnsaker. 2 Skiver igjen til kvelds, og enda mere frukt! -Føler absolutt ikke at jeg slanker meg, men har hittil gått ned 1,9kg på 1 uke, og skal veie meg igjen i kveld.

-Det er viktig å spise ofte for å opprettholde blodsukker og forbrenning, og det er det som er hemmeligheten bak vekt reduksjonen min. Er fremdeles tidlig i svangerskapet, (10 uker) og skal visstnok spise enda mer om 2-3 uker! -Føler at jeg spiser mye mer np enn vanlig, men ettersom det meste jeg putter i meg er sunt, så ser jeg iallefall resultater!

-Så, når det gjelder svangerskapsforgiftning, så skjønner jeg ikke argumentet til legen din. -Var ganske sikker på at det er hormonelt betinget og ikke pga vekt?? -Det er da veldig mange andre gode argumenter han kunne bruke for å pase vekten under svangerskapet, f.eks svangerskapsdiabetes og komplikasjoner under fødsel pga store barn..?? Men svangerskapsforgiftning er ikke noe for bare overvektige iallefall! -Med mindre du har født før og har hatt svangerskapsforgiftning?

Uansetyt, det går fint an å passe på kroppen og vekta underveis, men hvis man i utganspunktet har mye å ta av, så er lett vekt reduksjon i starten av svangerskapet ikke noe problem.

-Men dette er noe du må finne ut av på egen hånd, og hvis ett puff bak fra legen motiverer deg, så hjertlig velkommen i "klubben" -Vi er 2 stykker her inne som går kurs underveis, (sneipen og meg), så hvis du gjør alvor av skjerpingsen, så er vi her for å støtte!

Skrevet

Eg har vore ein av dei heldige store gravide, eg har gått ned tilsaman 8kg i svangerskapet (er no i veke 39) utan at eg har slanka meg. Det kan virka som ein del av oss som er store frå før ikkje treng leggja på oss, fordi me alt har den ekstra bagasjen som me treng under amming. Jordmor seier til meg at eg truleg kjem til å gå ned 6-8 kg etter fødsel fordi det er det eg reellt burde gå opp. Så eg krysser fingrane for at det stemmer.

Trass i vektnedgang har eg fått svangerskapsdiabetes, legen meiner eg truleg ville fått det uansett. I fht svangerskapsforgifting har eg aldri høyrt det har noko med vekt å gjera, det går på andre faktorar. MEN med svangerskapsdiabetes er det større sjanse for forgiftning, ergo er det vel likevel ein link der.

Lukke til i svangerskapet ditt!

Skrevet

Hei, det de mener med svangerskaps forgiftning er at man er mere utsatt om man spiser mye sukker.Og siden vi er overvektige så er det vel gitt at vi alle spiser minimum 3kilo sjokolade hver dag. grrrrr

Blir så sint, er ikke lenge siden jeg fant ut at bekken løsning også er hormonelt betinget.

Synes det er så ekkelt, man får såååå dårlig samvittighet om man er overvektig og våger å bli gravid!

Det eneste som er direkte relatert til overvekt er høyt blod trykk.Men spiser du masse grønnsaker så går det ned, gjorde hvertfall det for meg :)

Nei, rotete innlegg, men synes mange ganger vi blir behandlet dårlig. Men normalvektige som spiser 2-3 sjokolader hver dag og legger på seg 20 kilo, nei de sier vi ingenting til...

Skrevet

Takk for svar.

Hadde ikke tenkt å "slanke" meg i den forstand, men det jeg mente var at hvis jeg ikke skal legge på meg, så må jo jeg bli kvitt mine egne kilo på en måte, for at babyen og fostervann, morkake og de kiloene de veier ikke skal øke vekten min. Var ikke så lett å forklare men...

Legen sa klart og tydelig svangerskapsforgiftning. Da nevnte jeg selv at jeg hadde begynt å tenke på kosthold pga jeg var redd for å utvikle svangerskapsdiabetes. Da sa han bare "ja det også da..."

HI

Skrevet

Hei igjen HI,

Skjønte egentlig godt hva du mente, men hvis du kikker inne på Slankedebatten, så spiser de suppe og reductil. -Ville bare påpeke at deb type slanking ikke er så bra med knøtt i magen iallefall! Jeg håper du gjør det du har tenkt på.. Passe påkostholdet, unngå spesielt raffinert sukker, mettet fett (fete melke- og oste-produkter, men du bær drikke noe melk eller spise yoghurt, helst 3 ganger om dagen!), og store mengder karbohydrater. Ett lite tips fra meg er også å holde seg unna lett brus og andre produkter med aspartam og andre kunstige søt-stoffer. -Disse stoffene er kjent for å gi økt kreft fare i store mengder, og jeg vil iallefall ikke utsette mitt bitte lille nurk for noe av den typen stoffer. -Pepsi Max og Lacryl får vente til ungen er ute ;-)

Lykke til HI, og ikke ta dette så tungt. Det kan jo virke som legen din ikke har helt oversikt.. Kanskje han sa feil først, og ble litt paff da du nevnte svangerskapsdiabetes som han egentlig mente ;-) -Man vet aldri med leger, de er mennester og gjør feil, glemmer og surrer, akkurat som oss andre!

Ha en fin dag,

Skrevet

Jeg tar det ikke så tungt skjønner du... Du antar veldig mye i svarene dine synes jeg... Ikke misforstå meg, synes det er flott at du svarer, men sitter igjen med en litt frustrert følelse etterpå...

Så føler jeg at du forsøker å vise meg hvor mye du kan ved å gi meg råd om hva jeg bør spise o.l. Mens det jeg egentlig spurte om i innlegget mitt var deres forhold til dette med vekt og helse...

Håper du ikke synes det var harskt av meg. Men føler at svarene dine kan være litt formenende og overlegne. Når du gir meg dine råd og sier hva jeg burde gjøre, uten å tenke på at kanskje jeg lever veldig sunt allerede og kanskje til og med vet bedre enn deg.

Huff, virker kanskje litt krass, men hensikten var bare å gi deg en liten tilbakemelding på hvordan svarene dine kan oppfattes.

HI

Skrevet

Sorry det er ikke meningen. Er nok litt vel motivert for tiden, og jobber hardt med mitt eget kosthold og tenker mye på dette..

Det var iallefall ikke vondt ment, så jeg håper du ikke ble fornærmet.

Skrevet

Jeg ble ikke fornærmet, snarere litt lei meg. Ting går nok litt lettere inn på meg nå for tiden. Hadde sikkert ikke merket noe hvis jeg ikke var gravid da... Full av hormoner og tar meg nær av den minste lille ting.

Jeg er bare litt lei av alle som skal fortelle meg hva jeg burde gjøre... Som om jeg ikke kan tenke selv lenger. Så føles det litt som at de tror jeg kommer til å gjøre noe som kan skade babyen.

Var dumt at jeg lot det gå utover deg, når det egentlig er de rundt meg jeg er mest irritert på. Det bare tippet litt over på en måte.

Skrevet

Helt i orden. Godt det ikke bare er meg som har det litt sånn. Tenkte mye på at jeg hadde gått over streken her inne i går kveld, og jeg er sikker på at jeg ikke ville latt det gå så inn på meg uten de hormonene som raser i kroppen..

Godt du svarte igjen forresten :-)

Skrevet

Fint at man kan ha en rolig diskusjon om ting, uten at en av oss blir skikkelig rasende da. Opplever ofte at enkelte blir veldig usaklige her inne, for det er så innmari lett å misforstå hverandre når man sitter på hver sin kant og skriver.

Skrevet

Hei

Ville bare si TAKK for at det finnes voksne mennesker også her inne:)

Ellers vil jeg si til deg Cam74 at det er utrolig motiverende å lese det du skriver - og jeg hiver meg på.

Jeg er 11+0 og har planer om å ikke legge på meg mer.

Fikk dannet et "godt grunnlag :(" etter utallige uker på sofaen nå med kvalme som kun har latt seg lindre med mat.

Har nå fått tilbake min energi i fullt monn tror jeg - og skriver opp alt jeg spiser for å følge godt med. I tillegg har jeg som mål å styre unna alt av snop og kaker så langt det lar seg gjøre.

Trimmer stort sett hver dag - da bør jeg vel kunne klare å holde vekten stabil?????

Går 35 minutter rask gange hver dag, samt 2 spinningtimer i uken:)

Tror du dette er nok trim ? Jeg spiser +/- 2000 kcal daglig.

Skrevet

M@mi, Takk for vennlige ord. -Og ja, med det opplegget du legger opp til, så vil du ikke ha noen problemer med å holde vekten. Du vil kanskje gå litt ned i starten, men det er "bare bra", for da har du litt å gå på i forhold til stabil vekt når knøttet vokser og blir tyngre! Det høres egentlig ut som akkurat det jeg planlegger og delvis gjør, men det blir ofte litt for korte turer for tiden. (Det er litt kaldt, pysete.. På'n igjen neste mandag!) Trener også spinning 2 ganger i uka og forsøker å gå raskt til jobben..

Det er ingen grunn til å overdrive trimmen, både fordi fdu bør klare å holde på aktivitetsnivået etter fødsel og senere i livet, pluss at du ikke bør belaste for hardt når du er gravid. Planen din er perfekt ;-)

HI, ja tror nok hormon-utbruddene på enkelte sider lett gjør det litt utrivlig, pluss at skrevne innlegg kan oppfattes og tolkes i alle retninger.. Prøver stort sett å puste litt og telle til 10 før jeg svarer hvis jeg kjenner pulsen øker ;-)

Skrevet

Hei igjen Cam74

Håper det er i orden at jeg kikker innom avogtil og får litt motivasjon når det butter imot :)

Jeg er akkurat nå supermotivert og SKAL nå gjennom min 2. lørdag uten godteri.....

Jeg føler at jeg får mindre vannansamliger i kroppen når jeg styrer unna sukker også og ikke bare salt. Tror du det er noe i det ?

Ellers ønsker jeg deg og HI lykke til med gode vaner :)

Nyt helgen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...