Gå til innhold

Noen over 40 her...

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei !

Noen som vet hvor stor sjanse man har får å bli gravid som 40 åring....Noen som har noen erfaringer å dele...Hvor mye synker prosenten med alderen...

Er det lettere å gli gravid i "moden alder" om man har blitt lett gravid tidligere...

Dere som er gravide..og rundt 40...hvor lenge prøvde dere før det klaffet...

Fortsetter under...

Mistet en ikke planlagt atpåklatt når jeg var 38 i uke 17/18. Prøvde i over 1 år etter det å bli gravid. Inget hell, blodprøver hos legen viste lave progesteronverdier, og konklusjonen var usikkert om jeg hadde el. Legen satte meg på Pergo, som jeg heller ikke ble gravid med. Så gav vi opp!

Jeg hadde lagt på meg, mye PMS, og flere tegn på østrogendominans (i tillegg til blodprøven). Jeg begynte med ProgestaCare. Ble gravid samme måned (var da 40 år). Mistet i uke 11. Vi prøvde overhode ikke etter det. Heller mindre sex enn vanlig pga mye hard trening på begge to. Men jeg hadde skiftet til Ullevål apoteks progesteronkrem som jeg tok i slutten av hver pp. 3 måneder etter aborten var jeg gravid igjen. -Og er nå nesten i uke 37 :-)

Lykke til

Ps. Jeg var lenge på over 35 og prøver. Min følelse derifra var at minst 70% ble gravide. Ca 20% trakk seg fra prøvingen av andre grunner (helsemessige årsaker osv). Ca 10% ble aldri gravide, og forsvant tilslutt fra siden. Men av de 70% som ble gravide var det mange som aborterte (20%?). Noen ble gravide igjen, mens andre forsvant fra sidene etter aborten.

Hei,

Etter å ha prøvd i litt over ett år bestemte vi oss for å sette igang med assistert befruktning. Da var jeg 41,5. Ingenting galt med noen av oss; bare alderen, sannsynligvis. På tredje forsøk klaffet det! Nå er jeg ca 21 uker på vei, og går alt like greit i fortsettelsen, som til nå, er vi lykkelige foreldre i løpet av våren. Da blir jeg 43. Jeg tror ikke barnet får søsken, men vi er strålende fornøyd om dette går bra. Ingen av oss har barn fra før (Nei, vi er ikke karrierejegere, vi har bare ikke hatt hellet med oss i valg av partner før nå)

Skal jeg gi noe råd, er det å ikke vente for lenge før man oppsøker hjelp. Det er IKKE flaut! Sjansene for å bli gravid etter fylte 35 daler betraktelig. Det skyldes visstnok at de fleste gode eggene er brukt opp tidligere. Dermed vil det gå lengre tid mellom "gulleggene", -og altså mindre sjanse til å klare det på egen hånd. IVF er genialt i så måte; man bare hjelper naturen litt....

Lykke til!

Hei!

Jeg er 44 og skal ha vårt første barn om 2 uker..! Vi har vært samboere 6-7 år,men ikke stresset med graviditet. Når det nå likevel skjedde var det stort! Har tatt både duotest og fostervannsprøve, og følges opp med ultralyd hver 2.uke på sykehuset så føler oss trygge.

Jeg var i full jobb inntil 2 mnd før perm- jobbet 50% siste 2 ukene. Nå har jeg vært hjemme 1 uke..og beg å bli utålmodig...men må nok gå til termin og kanksje vel så det. Blir nok med dette barnet. Har vært heldig og vært i fin form..men ser ikke for meg et svangerskap med en liten og passe i tillegg tl at 50-tallet nærmer seg. Lykke til videre til deg, gi ikke opp!

Heisan.

Du kan se statistikk for oss som er enslige her:

http://www.storkklinik.dk/index.php?Resultater_og_statistik

De sier at det er litt bedre resultater på deres statistikk enn for par, siden de som kommer ikke så ofte kommer fordi de har problemer men fordi de ikke har noen mann.

Håper det er av interesse.

Annonse

Jeg er 40 år og gravid i uke 12. Kan kun dele min egen erfaring med deg:

Har fra før en jente på 3 år; ble den gangen gravid på første forsøk.

Denne gangen ble jeg gravid på 2. forsøk, men denne gangen så "juksa" vi litt; brukte eggløsningstest i begge pp.

Dette er nok veldig individuelt, og man vet jo at fertiliteten synker med årene av forskjellige årsaker.

Vi hadde egentlig ikke tenkt å få flere barn, da vi har tre jenter på 6 1/2, 9 og 11 år. Trodde at jeg hadde full kontroll, men tydeligvis skjer det noe rundt 40 -årsalderen, noe også legen sa til meg. Ble overraskende gravid for ett år siden, men spontanaborterte i januar, i uke 8. Tenkte at nei, da klarer vi oss med de vi har, og jeg fikk resept på hormonspiralen, og det ble ordna med time. Men før jeg hadde denne timen, måtte jeg til legen å få resept på antibiotika pga urinveisinfeksjon. Da ble det oppdaga at jeg var 4 uker gravid, hehe...Et lite sjokk allikevel, men legen sa at jeg er ikke den eneste som opplever dette i min alder, er 40 år.Det er noe med hormonene som forandrer seg, og i mitt tilfelle ser det ut til at jeg har blitt mer fruktbar i voksen alder. Tydeligvis skjer det noe med kroppen, man har tydeligvis ikke samme kontroll lenger, på f.eks eggløsning. Så er jeg overbevist om at jeg er mer fruktbar nå.

Men vi har vent oss til situasjonen og gleder oss alle sammen til lillegutt kommer ! Vi har jo "alltid" snakka om et 4. barn. Men, som sagt, vi hadde egentlig slått det fra oss nå pga alder.

Var bestemt på fostervannsprøve, både av hensyn til barnet og søstrene. Heldigvis så alt fint ut på prøven. Og nå går vi bare og gleder oss allle sammen, for dette blir moro. Jentene er også elleville. Har kjøpt litt klær, og ser fram til at lillegutten kommer !!!!

Jeg er 41 og gravid med barn nr 2. Vårt første barn er 2,5 og ble til ved IVF etter at vi hadde forsøkt å få barn i nærmere fire år. Graviditet nr 2 var en kjempeoverraskelse; vi måtte avbryte nytt IVF-forsøk fordi legen oppdaget at jeg var blitt gravid på naturlig måte :-) Miraklenes tid er ikke forbi .... Kvaliteten på eggene synker drastisk etter at kvinnen er fylt 40 - dvs at det kan være vanskeligere å bli gravid og sjansen for å oppleve en spontanabort stiger jo eldre kvinnen blir. Bare ikke gi deg "Anonym"! Alt er mulig!

Hei!

Jeg er 42 år og gravid for fjerde gang, med ny far, som ikke har barn fra før. Jeg sluttet med p-pillen i slutten av juni, hadde siste mens 2. august, og nå er jeg ca 11 uker på vei.... Dvs. at jeg ble gravid på 2. forsøk. Har som sagt 3 barn fra før, de er 19, 17 og 13 år, så dette blir omtrent som å være førstegangsfødende igjen, spennende og gøy.

Har vært på en ultralyd, men da var det så tidlig i svangerskapet ennå, at vi må tilbake igjen den 23.nov. Har fått veldig lite oppfølging så langt, men håper det blir bedre etter neste ultralyd. Skal ta fostervannsprøve, men er litt usikker på når det skal skje ennå...... informasjon følger vel sikkert... Iallefall er vi kjempespente på å få barn i så moden alder.

Jeg er ikke gravid selv, sniker bare innom her en gang i mellom, for jeg håper å bli gravid igjen en gang. Jeg ble gravid da jeg var nesten 40 og har en toåring nå.

Men jeg er inspirert av hele tre jenter i min omgangskrets som er gravide og over 40 akkurat nå.

En har en nesten toåring fra før, som de fikk etter en måneds prøving (!) da hun var 38, og nå ble hun gravid MED kondom. Hun er 40.

En annen har aldri blitt gravid før, til tross for at hun og mannen aldri har brukt prevansjon. De bare regnet med at de var ufruktbare. De har vært sammen siden de var 20, og nå er de ca. 42. Plutselig venter de en liten!

Og i går fikk jeg høre om en annen venninne som nå venter nr. tre, også i en alder av 42.

I tillegg har jeg en venninne som snart er 38 som også venter nr. 3.

Er det rart at jeg har håp? Men mitt problem er at mannen min ikke vil ha flere og tar ingen sjanser. Kondom hver gang. Nå ser jeg jo at man kan bli gravid også med kondom, men det er vel lite sannsynlig. Men jeg har håp om å overtale ham.

Du spør om hvor store sjanser.... Jeg har alltid hørt at det er 5% sjanser for å bli gravid etter 40, men det tar jeg med en STOR klype salt. Bl. a. er det store individuelle forskjeller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...