pastasalat Skrevet 7. november 2006 #1 Skrevet 7. november 2006 Lurer på hvilke dyner som er ok? Tenkte kjøpe på Jysk? Vaskes den før bruk? Har jo ellers vasket alt som skal brukes til babyen av klær og annet. Ha en fin dag!!:-)
msbu Skrevet 7. november 2006 #2 Skrevet 7. november 2006 Det er vel egentlig greit å vaske alt før bruk, synes nå jeg. Men når det gjelder sånn som lammeskinnspose o.l. er det jo litt upraktisk å vaske før bruk, så der tror jeg nok jeg kommer til å synde, for min del.. Jeg kjøpte alt av dyner i syntetisk, da jeg skulle ha førstemann. Tror ikke engang jeg tenkte over alternativet. Men jeg fikk lånt en gammel dundyne som jeg og min søster brukte da vi var små. Den fikk jeg vasket opp og tørket i tørketrommel, og da var den jo både ren og god som ny. Denne gangen skal jeg igjen låne den samme dundyna, for med et vinterbarn, kan det kanskje være greit å ha den gode varmen. Selv kunne jeg ikke tenke meg å sove med syntetisk dyne til vinteren, jeg er frossen av meg og elsker dun. Selvsagt skal ikke babyen ha det for varmt, heller, men naturstoffer regulerer jo visst varmen bedre enn det syntetiske, så jeg tror ikke det skal bli noe problem. Vet ikke hva som er anbefalt. I forhold til allergi er vel ikke dun det beste, men er man flink til å lufte dyna ofte og henge den ut på kalde dager, evt. putte den i fryseren hvis temperaturen ute ikke er lav nok, dreper man husstøvmidden, og begrenser dermed faren for allergiutvikling. (Ingen av mine barn viser tegn til allergi ennå, selv om både jeg og min mann er allergikere)
tullla Skrevet 7. november 2006 #3 Skrevet 7. november 2006 Har kjøpt dundyner på Princess og er veldig fornøyd med de. Har ikke vasket dem før bruk. Tror ikke det er vanlig og vaske nye dyner?? Arvede dyner hadde jeg vasket!
meg og novemberjenta Skrevet 7. november 2006 #4 Skrevet 7. november 2006 Jeg har også kjøpt dundyner på princess. Det med allergi var før i gamle dager, og på KK i bergen anbefaler de faktisk dun fremfor syntetisk. Jeg skal ikke vaske de før bruk. Dersom dundyner skal vaskes, så MÅTTE de i tørketrommel i følge hun på princess, var visst umulig å få de tørr hvis ikke...?! Men tror ikke akkurat at baby'en din kommer til å lide med en syntetisk dyne om du faller ned på det
Anonym bruker Skrevet 7. november 2006 #5 Skrevet 7. november 2006 Ville du ha vasket den nye dynen hvis den var til deg selv?
Mrs. Bouquet Skrevet 7. november 2006 #6 Skrevet 7. november 2006 Her er et skriv fra norges astma og allergiforbund: Dun eller syntestisk? Dun eller syntetiske dyner er et gammelt debatt-tema, og rådene har variert. Tidligere trodde man at fjærene i dynene utløste allergi, men nå vet man at det er midden som utvikler seg i dyner og puter som skaper problemer og allergi, derav NAAFs interesse for landets soverom. Dette lille dyret som må under mikroskop før vi kan se det – og som får de fleste til å gyse ved tanken på at det er svimlende mengder av dem i mange senger. Midden ser ut som en blanding av et krepsedyr og en edderkopp, lever av vårt hudavfall og stortrives i varme, fuktige senger. Og hva liker den best av dun eller syntetiske dyner? Folkehelsas ekspertise heller nå mer i retning av å ville anbefale dun. Forskning viser at midden utviklerer seg senere i dunputer og dyner. Det hele er er også et spørsmål om muligheter for god rengjøring av sengetøyet. Og skal det være dun, bør sengetøyet være av nyere sort. Den gamle dundynen på loften anbefalses ikke som allergivennlig alternativ. Middallergi fører ofte til astma og/eller betydelig problemer med tett og rennende nese. Allergiske øyereaksjoner og noen tilfeller av atopisk eksem kan også bli verre av allergi mot husstøvmidd. Barn er særlig utsatt. Hvis allergien får overhånd, vil slimhinnene i øyne og nese og luftrør og bronkier blir overirritabel. Da vil plager utløses og forverres av mange slags støv og lukter (irritanter).
Mrs. Bouquet Skrevet 7. november 2006 #7 Skrevet 7. november 2006 Jeg vasker forresten jevnlig våre egne dundyner og har vasket de nye til babyen før bruk. Veldig enkelt på 60 grader, og lenge på lav temperatur i tørketrommelen.
rødhette* Skrevet 7. november 2006 #8 Skrevet 7. november 2006 Vi har kjøpt syntetisk dyne, og kommer ikke til å vaske den før bruk. Den er jo helt ny, og vi har jo dynetrekk utenpå. Skal heller bare lufte den litt først.
*Lucia* Skrevet 7. november 2006 #9 Skrevet 7. november 2006 Har ikke kjøpt dun dyner. Kjøpt noen syntetiske som er allergitestet. Lufter dem i steden for å vaske dem! Samme med lammeskinnsposen min.
*Lucia* Skrevet 7. november 2006 #10 Skrevet 7. november 2006 -og nei, jeg hadde ikke vasket nye dyner til meg heller!
Mrs. Bouquet Skrevet 7. november 2006 #11 Skrevet 7. november 2006 Det er nok ikke nødvendig så lenge man bruker dynetrekk. Men jeg vasker alt nytt til babyen som kan vaskes, fordi jeg har lyst og føler det blir mer vår lukt ikke slik fabrikklukt.
pastasalat Skrevet 7. november 2006 Forfatter #12 Skrevet 7. november 2006 Tusen takk for masse svar! Dere er så greie atte;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå