Gå til innhold

Morkakens plassering


MillaMia

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hva som er mest vanlig? Jeg har fått beskjed om at jeg ikke kommer til å kjenne liv i magen på en stund fordi morkaken er plassert på utsiden.

Noen med erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det mest vanlige er at den sitter mot bakveggen ganske høyt oppe. Det du har kalles foranliggende morkake, ikke å forveksle med forliggende morkake som betyr noe annet (at morkaken ligger over åpningen), og den kommer nok til å ha en viss støtdempende effekt mot fosterbevegelsene ja. Veldig mange med foranliggende morkake kjenner liv sent og kjenner mindre liv enn andre, men det gjelder ikke alle. Jeg hadde sist foranliggende morkake med nr 2 og kjente liv i uke 13 og massevis av liv gjennom hele svangerskapet, holdt på å få sjokk jeg på den ordinære ultralyden da jordmor sa at morkaken var foranliggende, vi hadde jo til og med sett spark utenpå magen (mot sidene riktignok) i flere uker da, men joda, det gav jo en forklaring på hvorfor jeg kjente lite liv foran mot magen da og mest på sidene. Hvordan dette blir på deg er jo umulig å si, men ikke bli bekymret om du ikke kjenner liv før uke 22-23.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...